Thursday, September 4, 2014

Dr Wan Azziah harus surrender...

MENJOLAK MENTARI                                                                    

Masa untuk menyelamatkan DUN Selangor dibubarkan ekoran kegagalan menyelesaikan kemelut pengganti Khalid Ibrahim masih ada sedikit sahaja lagi. Di pihak Sultan Selangor dikira sudah begitu melegakan apabila baginda telah memberi ruang meminta parti-parti Pakatan, PKR, Pas dan DAP menghantar lebih dua nama.

Sedikit sebanyak sultan telah bermurah hati dan sedia melayan demokrasi di Selangor. Atas budibicara baginda boleh sahaja meminta Khalid "menasihatinya" agar membubarkan DUN Selangor. Tetapi nampaknya tidak begitu. Semangat Perlembagaan dan Undang-undang tampaknya dipedulikan oleh sultan. Baginda juga peka dengan implikasi yang bakal menimpa batang tubuhnya sekiranya tindakan membubar dewan dilakukan. Baguslah.

Kini semuanya terletak kepada PKR bagi menentukan apakah DUN Selangor perlu dibubarkan atau tidak. Kata putus tergenggam dalam tangan PKR. Semalam pihak istana telah mengutus surat kepada parti itu agar menamakan nama lain selain Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk diklantik menjadi MB. Tetapi ada usaha untuk memanipulasikan hakikat surat berkenaan menyebabkan kenyataan dikeluarkan ditarik balik. Kenapa terjadi begini? Seolah-olah orang yang melakukan ini sebagai satu sabotaj dalaman pula.

PKR berpegang kepada prinsip dan pendiriannya menghantarkan hanya satu nama sahaja. Semua orang kena menerima dan menghormati pendirian itu. Tetapi dalam politik tidak semestinya pendirian yang betul itu, tetapi kalau ia mendatangkan masalah perlu ditegakkan.

Apakah PKR tetap berpegang kepada pendirian itu hanya mahukan Dr Wan Azizah sahaja? Kalau itulah pendirian tegas PKR, ini bermakna jalan ke arah pembubaran DUN semakin cerah. PKR terutamanya pemimpin yang bersedia untuk memasuki ke pejabat MB bersama Dr Wan Azizah harus berfikir jauh dan tidak berfikir untuk diri sendiri.

Kalaulah DUN dibubarkan dan pilihan raya diadakan semula, katalah Pakatan Rakyat menang dan PKR sekali lagi diberikan kepercayaan oleh rakannya untuk mengetuai pakatan, dan nama Wan Azizah juga diajukan kepada sutltan untuk jadi MB apakah keadaan yang berlaku sekarang ini tidak berulang? Apakah boleh dipastikan kalau hari ini sultan tolak nama Wan Azizah esok sultan boleh menerimanya.

Walaupun ia tidak mustahil tetapi ia agak mustahil untuk berlaku begitu.

Rasanya kalau hari ini jarum tidak dapat meloloskan diri maka kelindan juga tidak akan dapat menurutinya. Hari Jumaat tidak akan mendahului hari Khamis kerana sunatullahnya begitu. Pada saya seeloknya Dr Wan Azizah kena surrender.

Saya yakin waktu ini atau malam tadi pimpinan PKR sudah pun membincangkan hal ini dan keputusan sudah pun ada serta sedia untuk dimaklumkan. Cuma diharap keputusan itu janganlah tegang sehinggakan pembubaran DUN berlaku. Sebab seperti dikatakan tadi kalau DUN dibubarkan apa yang berlaku kini tetap akan berlaku. Tidak semudah itu untuk memaksa hati sultan daripada menerima seseorang yang tidak diperkenankannya. Sultan adalah sultan. Beribu kali puyuh berkokok macam terkukur, ia tetap puyuh juga yang ekornya pendek dan terbang rendah.

Yang terbaik PKR bersama Pakatan Rakyat hantarlah nama lain. Sekiranya nama Mohamed Azmin Ali tidak dapat dipersetujui kerana masalah tertentu, hantarlah nama lain. PKR masih ada 12 nama lagi yang boleh diangkat menjadi MB. Itu Adun Ijok Dr Idris Ahmad boleh diangkat untuk jadi MB sementara. Dalam soal ini baik Dr Wan Azizah dan mereka yang mengekorinya dan juga Azmin redalah dengan apa yang berlaku.

Bersabit dengan Azmin hairan kenapa timbalan presiden ini tidak dapat diterima. Apakah penolakan kerana kelemahan kepimpinannya ataupun kerana ada chemistry tertentu? Kalau ia ditolak kerana hal-hal personal ini bermakna PKR sudah tidak rasional lagi dalam politik. Masalah ketidakrasionalan inilah menjadikan PKR bermasalah dan juga mengheret sama Pakatan Rakyat.

Saya diberi tahu Azmin tidak disenangi oleh Dr Wan Azizah dan keluarganya. Begitu juga Khalid Ibrahim tidak menyenangi Azmin. Saya faham kalau Khalid tidak menyenangi Azmin, tetapi tidak faham kalau Dr Wan Azizan dan keluarganya tidak menyenangi Azmin. Maaf saya terpaksa menyebut dan bertanyakan hal ini? Ingat, Azmin bukan milik sesiapa tetapi dia milik PKR.

Semua orang dalam PKR harus berjiwa besar untuk memastikan kerajaan negeri Selangor dapat diteruskan oleh Pakatan Rakyat. Setidak-tidak tahan diri untuk kira-kira tiga tahun lagi sebelum pilihan raya umum ke-14 menjelang. Masa itu atur dan susunlah agar hasrat dan cita-cita peribadi masing-masing tercapai?

Perkara yang perlu diutamakan bukan soal peribadi atau melantik sesiapa yang kita berkenan dan suka, tetapi lantiklah mereka yang boleh diterima sultan dan diperkenankan olehnya. Sebab perlu diketahui pemutusnya di situ. Berkeras dengan sultan sampai ke bila pun tidak akan menang. Sultan diibaratkan durian manakala rakyat (PKR) diibaratkan mentimun. Tergolek kena digolek pun kena. Apa lagi dalam keadaan dan bila-bila masa sahaja akan wujud dua kumpulan orang Melayu di negara ini satu menyokong raja dan satu lagi tidak setuju dengan raja.

Kewujudan dua kumpulan yang bertentangan inilah yang menyebabkan segala masalah berhubung dengan kepentingan orang Melayu juga sukar dilaksanakan. Tidak mahu pula saya memberi anologi lebih kepada bangsa yang satu ini, Melayu. [wm.kl.9:20 am 04/09/14]

8 comments:

bat8 said...

Tuan MSO

Saya bersetuju dengan pandangan tuan. Yang l3bih penting ialah supaya kerajaan Pakatan terus memerintah Selangor.

Kita tahu percaturan sekarang oleh pihak-pihak tertentu ialah untuk menghalang campuran tangan Anwar secara direct didalam pentadbiran kerajaan Selangor. Secara ideal adalah untuk Anwar menjadi MB tetapi itu dah ko. Nampaknya alternatif kedua juga nampaknya digagalkan juga.

Tak pe kerana p3nyelesaian kepada sesuatu masaalah itu l3bih dari satu. Ada pelbagai cara lain cuma hendak dicari penyelesaian yang paling efektif dengan risiko yang kita boleh tangani jika apa jua halangan dibuat.

Bertolak dari ini jika PKR perlu m3ncari calon lain selain drp DSWA dan Azmin, carilah seorang yang boleh menterjemahkan pelan asal yang dirancang. Orang itu pada asasnya seorang yang berintergriti tinggi,berpendidikan, celik sepak terajang politik dan beriman.

Ini masaalah s3gera yang perlu ditangani ol3h PKR dan DAP. Selesai kes ini, mahu tidak mahu PKR & DAP perlu selesaikan masaalah PAS. Masaalah PAS ini boleh ditangguhkan dulu selepas barisan kerajaan Pakatan dan Exco dilantik.Lagipun biarlah PAS be4muktamar dulu di Johor. Jangan diganggu. Kita t3ngok dulu apa yang berlaku didalam PAS di muktamar. Ini akan memberi gambaran macamana nak selesaikan masaalah PAS.

Yang agak merujakan timbul gerakan PasMa iaitu gerakan dalaman PAS untuk mempertahankan k3putusan Muktamar Ipoh 2008. Kita tunggu t3ngok reaksi TGHH dan kumpulannya dalam hal ini.

Masshah said...

Salam Tuan MSO;

Amat setuju dengan pandangan Tuan MSO.

IbnAbdHalim said...

Malaysia mengamalkan demokrasi raja berperlembagaan dimana raja tidak berkuasa secara mutlak. Apabila parti yg memerintah kemukakan calon, itulah yg dipilih. Kalau tak mahu terima itu bermakna tak ikut perlembagaan. Siapa sebenarnya yg berkuasa? Mana suara rakyat?

Rozy said...

Saya setuju dengan tuan. PKR mestilah memahami implikasinya dan janganlah mengheret ramai anak-anak muda untuk berpaling tadah daripada PR ke BN. Mereka boleh membuat pilihan di dalam PRK sekiranya PKR masih berkeras untuk tidak mengemukakan calon baharu. Ambil lah iktibar dari kejadian di PERAK.

Anak-anak muda tidak suka dengan sikap begini, mereka menganggap seolah-olah legasi Anwar Ibrahim ada kepentingan tertentu sehinggakan tidak mahu melantik orang lain selain dari keluarga mereka.

Fikir lah untuk kepentingan rakyat, bukan kepentingan peribadi. Macam mana kalau dah jadi MB .... adakah hanya orang-orang tertentu sahaja akan diberi keistimewaan. Manakala yang tidak sependapat dengan mereka akan tidak dipedulikan.!!!

UNCLE RAMLI said...

Sepatutnya Sultan dah boleh selesaikan krisis DUN Selangor jika beliau hanya 'facilitate' atau memudahkam proses memilih MB baru kerna dah begitu jelas yang Dr. Wan Azizah sudah memiliki majoriti pejal, tiada lagi keraguan sementara senario bukan yang berada dalam keadaan 50-50 atau 49-51 yang mana jika demikian maka Sultan boleh gunakan budibicaranya. Hal-hal remeh-temeh seperti Dr Wan Azizah ada faraj, sudah menapos dan bukan lahir di Selangor harus diketepikan kerana belaia ada pendidikan, integriti, tiada lagi rekod rasuah dan ada pensonaliti sebagai Ketua Pembangkang dan Ketua sebuah parti yang berpengaruh juga.Isu yang sebenarnya jelas tapi dibuat kelang-kelibut dek suara-suara sumbang dari pelbagai pihak.

bat8 said...

Tuan

Hari ini tersebar " khabar angin" TGHH secara unilateral atau bersendirian menamakan 3 exco PAS sebagai calon MB Selangor. Buat masa ini kita relax dulu dan anggaplah ini perang saraf parti atau puak berkepentingan dalam krisis ini termasuk UMNO.

Apa yang saya lihat sekarang, s3gala tindakan yang dilakukan ol3h TGHH dan g3ngnya semacam mahu Pakatan menendang PAS keluar. Tak masuk akal b3liau bertindak dengan tindakan2 sekarang kerana b3liau bukan calang-calang ulamak. Ilmunya melaut.

Kita mungkin dapat membacanya jika kita lihat kepada keputusan Muktamar Ipoh 2008. Ini halangannya. Saya percaya puak UG tidak mempunyai sokongan majoriti untuk m3ngubah keputusan ini walaupun kita nampak mereka hebat dan berpegaruh didalam PAS.

Mereka nampak b3gitu kerana mereka telah merancang untuk menguasai jawatan-jawatan penting diperingkat Pusat didalam MSU,Dewan Ulamak dan AJK PAS Pusat. Mereka nampak lantang dan bebas bertindak menggunakan jawatan rasmi PAS. Tengok apa jawatan Dato Dr Khairudin At-Takiri didalam PAS dan apa subjek yang dia ulas/serangan melalui fb rasmi PAS.

Jika Pakatan Rakyat bijak,mereka tidak akan memecat PAS tetapi m3ngantungkan mereka tidak bertali didalam Pakatan. Jangan bagi jawatan exco. Jangan bagi jawatan2 didalam GLC dan 1001 satu cara lain. Kita t3ngok sejauh mana onar mereka. Adakah mereka hendak buang kelaut akhlak dan politik Islam yang mereka faq3h? Kita biarkan ahli2 PAS majoriti yang menolak UG menghadapi mereka secara dalaman.Lagipun UG ini adalah masaalah dalaman PAS yang mereka harus selesaikan sesama mereka.

Tuan tentunya terbaca 2 berita dari puak UMNO. Satu mengenai p3mbatalan tapak muktamar PAS ke 60 di Johor dan ulasan "sahabat menoreh " kita, mat maslan. Apakah ini signal-signal lemah dari UMNO kepada TGHH dan kengkawan? Wallahualam.....sama-sama kita perhati. Tidak mustahil bahawa tindakan2 TGHH dan geng mula meresahkan UMNO.

Najwan said...

Kemelut Selangor ini telah berjaya membuka pekung kebanyakan pemimpin agamawan PAS. Bermula dengan meletakkan calon di kerusi PKR, fitnah pil kuda dsb, saya mula hilang keyakinan pada agamawan PAS. Dahulu saya memang sedih di atas kejatuhan Terengganu, Perak dan Kedah, namun sekarang sebabnya telah terbongkar satu persatu.

Sikap bermuka-muka mereka ini sungguh menjelikkan. Mereka terlalu hebat spin dalam menghalalkan matlamat dan nafsu. Maaf, ia memang sebenarnya bertopengkan agama. Tolong jangan bercakap dan menasihati orang lain tetapi diri sendiri melanggarnya. Saya berasa terlalu geram dengan keadaan agamawan PAS sekarang. Saya berasa sedih sebab inilah parti yang saya dokong sejak dari kecil lagi. Selalu saya tegaskan, kalau agamawan sendiri sudah tidak berakhlak, pada siapa lagi patut kita contohi?

Tuan, apa pun yang akan terjadi di Selangor nanti, PAS sudah terkubur dari hati kebanyakan pengundi PR yang celik hati. Saya sendiri takkan mengajak sesiapa mengundi PAS lagi. PAS sudah hilang nilai Islam dengan kepimpinan sekarang. Betul kata Dr Zul, PAS akan kiamat bila keluar PR.

bat8 said...

Najwan,

Bersabarlah.Bukan semua agamawan didalam PAS seperti ini. Golongan ini adalah minoriti tetapi mereka telah mengatur perancangan mereka begitu baik menggunakan ugama. Langkah pertama mereka ialah untuk memegang jawatan-jawatan penting dan strategik didalam organ2 PAS dan menguasainya seperti MSU, Dewan Ulamak dan AJK PAS Pusat ( profesional majoriti disini). Dengan memegang jawatan2 ini mereka mempunyai ruang yang luas untuk menjalankan kerja mereka, memberi persepsi yang mereka berpegaruh dan mempunyai power base yang besar.Kita tengok macamana mereka menggunakan MSU dan Dewan Ulamak PAS untuk membuat sabotaj demi sabotaj. Sosok tubuh inilah yang mereka takuti. Sebab it

Kedua, mereka telah berjaya meminggirkan sosok tubuh yang boleh menghalang kerja dan agenda mereka selepas PRU 13 lalu dari arus perdana PAS.Sosok tubuh itu ialah TGNA. Sekarang mereka sudah tidak takut lagi, mereka boleh buat macam-macam perkara tanpa rasa takut. Yang terbaru TGHH membelakangkan AJK PAS Pusat dan berselindung disebalik MSU dalam mencalonkan 2 ADUN PKR ( buang nama DSWA dan Azmin) bersama dengan nama Adun PAS. Sungguh berani TGHH bertindak secara unilateral atau bersendirian.

Percayalah majoriti ahli PAS masih patuh kepada keputusan Muktamar Ipoh 2008 untuk bersama PR. Grup majoriti ini perlu bangkit membetulkan keadaan sonsang ini.

LA TAHZAN NAJWAN! ( DUN BE DEPAIR,NAJWAN).