Thursday, November 9, 2017

Tidak perlu serah memorandum hina Bugis kepada Sultan

NOTA PETANG

Umno Selangor menghantar memorandum kepada Sultan negeri itu ekoran DUN Selangor enggan menerima usul berhubung cemuhan Dr Mahathir Mohamd kepada Najib yang dikaitkan dengan ethnik Bugis.

Jika difikir secara logik untuk apa Umno hantar memorandum kepada Sultan? Apakah perlu senda gurau hatta penghinaan dilakukan di pentas politik dibawa kepada Istana. Apakah Istana hendak dijadikan macam rumah Ketua Cawangan Umno menerima atau dibawa apa sahaja isu termasuk masalah longkang tersumbat, tikus mati untuk didengarnya. Begitukah?

Bagi saya yang tidak pernah berasa malu pun kalau orang mempertikaikan ethik saya yang mana ia hanya sebagai kulit sahaja, maka tindakan Umno itu tidak pun perlu. Katalah apa kepada kulit dimaafkan asalkan ia tidak menyentuh hati nurani dan maruah. Dan pihak Sultan juga tidak perlu bertindak jauh daripada hanya memberi ingatan lisan agar ia tidak diulangi lagi.

Bagi saya perbuatan Umno Selangor itu cuba mengheret Istana ke kanca politik untuk kepentingan Umno. Dan tindakan itu juga menggambarkan Umno Selangor makin dan makin terdesak, apa lagi setelah Azmin Ali umumkan tiga bulan bonos untuk kakitangan kerajaan Selangor. Sultan tentu lebih arif dan bijaksana melayani kerenah Umno itu.

Konotasi Dr Mahathir mengaitkan Najib sebagai Bugis itu samalah dengan persendaan Zahid kepada Mahathir sebagai Kutty. Sama. Malangnya kalau ada orang menyokong Dr Mahathir sama denganorang Umno itu kepada siapakah mereka hendak hantar memorandum membantahnya. Trims. [wm.kl.2:07 pm 09/11/17] Ubah suai dari Fb Mso.

1 comment:

Unknown said...

Dah mcm perangai budak2 'pemimpin'(kalau blh dipanggil pemimpin) Umno ni..makin meluat makin benci aku tengok kerenah sekor2.