Monday, November 26, 2007

Sebelum Tidur

Ahli Parlimen Dicerai Kerana Berduaan Dengan Ahli Parlimen?

SEWAKTU makan malam dengan beberapa orang rakan sekejap tadi di sebuah restoran Cina di Jalan Ipoh, Kuala Lumpur ada berita yang memeranjatkan terlontar dari mulut seorang rakan bergelar datuk. Berita itu ialah mengenai seorang ahli parlimen perempuan yang baru diceraikan oleh suaminya.

Perkara cerai berai ini tidak pelik sebenarnya, ia sesuatu yang biasa dan berlaku di mana-mana saja di dunia ini.

Tetapi apa yang mengejutkan dan hendak dicitrakan ialah bagaimana perbuatan halal yang dikutuk Allah itu boleh berlaku terhadap ahli parlimen berkenaan. Kalau sebab musabab perceraian itu terjadi secara normal tidak menjadi kemusykilan, tetapi ini berlaku secara mengaibkan.

Percerai itu dikatakan terjadi apabila si suami ahli Parlimen berkenaan tidak boleh menerima perbuatan tidak senonoh isterinya itu yang berada dalam sebuah bilik di hotel dengan seorang lelaki. Kalau kejadian itu berlaku pukul 9:00 atau 10:00 malam tidak menjadi masalah, mungkin mereka ada urusan atau kerja lain yang perlu dibresai bersama. Tetapi yang menimbulkan masalah ianya berlaku jam 4:00 pagi.

Sekali lagi bagi saya keadaan itu tidak pelik dan anih. Biasa hal-hal demikian berlaku dalam dunia politik. Soal berada dalam sebuah bilik di hotel atau tidur di hotel tidak asing. Bahkan ada juga perbuatan yang agak sumbang daripada itu apabila ada wakil rakyat yang sembunyi isteri mudanya di apartement atau hotel.

Lantaran itu sama sekali mengenai ahli parlimen wanita itu berada di dalam sebuah bilik jam 4:00 pagi bersama seorang lelaki lain sedikit pun tidak menghairankan. Namun apa yang menyebabkan saya terkejut ialah apabila datuk berkenaan menceritakan lelaki itu juga ialah seorang ahli parlimen.

Mendengar itu saya nmenggeleng kepala. Minda saya tidak mudah untuk menerimanya kerana ia satu perbuatan yang dikira tidak masuk akal. Apa lagi lelaki ahli parlimen itu saya cukup kenal dengannya. Pernah becakap di lobby parlimen. Memang dia seoraang yang kacak dan makan tilik. Kalau perempuan gatal melihatnya memang terus jatuh hati padanya.

Wajahnya lemah lembut dan mempunyai sepasang mata yang kuyup. Mata seperti itu kalau merenung perempuan boleh menyebabkan hati dan jantung hancur luluh. Kalau benar, ia sungguh tidak sangka, bak kata orang tua silap jangka pada sangka.

Dia ini sudah pun beristeri dan mempunyai beberapa orang anak, Seorang anak lelakinya kalau disebut nama semua orang akan kenal sebab dia pernah muncul dalam rancangan realiti di televisyen tempatan.

Apabila mendengar itu saya tidak puas hati dan menyanyai datuk berkenaan. Beliau terus menegaskan berkali-kali, apa yang diceritakan itu benar.

"Betulkah datuk?" tekan saya.

"Betul... banyak orang dah tahu, mungkin awak sahaja yang lambat atau nak sembunyikan sebab awak kenal dia," kata datuk itu mempertahankan maklumat yang diberikannya.

Selepas beberapa kali inginkan kepastian dan datuk itu tetap dengan ceritanya itu saya hanya diam. Makan malam tadi sedikit terganggu. Sepanjang makan wajah wakil rakyat itu terbayang di ruang mata. Demikian juga wajah ahli parlimen perempuan itu juga datang menyemak dalam ruang mata.

Saya juga pernah bertemu dengan wakil rakyat berkenaan dalam satu majlis pada bulan Muharram lalu di sebuah taman perumahan di Ampang. Memang kalau lihat kepada gaya ahli parlimen itu berpotensi dan ada bakat kalau beliau dikatakan berada dalam sebuah bilik dengan lelaki lain.

Cara dia berpakaian, bercakap dan geletahnya boleh menarik geram mana-mana lelaki sihat. Walaupun sudah tua dan mempunyai sebilangan anak, namun statusnya sebagi wakil rakyat itu sedikit sebanyak boleh membuka selera orang yang berhajat untuk mendekatinya. Minyak wangi yang dipakainya juga sungguh memancung deria bau.

Kesimpulannya sekiranya benar cerita dan maklumat yang diberi tahu oleh rakan saya tadi, maka wajar dan tepatlah kalau suaminya mengambil keputusan memberi taklik cerai kepadanya. Sebagai lelaki dan seorang suami, si suami wakil rakyat itu perlu menjaga maruah diri dan kelelakiannya.

Hai dunia macam-macam boleh berlaku! [wm.kl. 12:05 am 26/11/07]

No comments:

Post a Comment