Monday, December 3, 2007

Ulasan Tragedi

Najib lebih excellent daripada Abdullah, problemnya Rosmah.

MSO

SEKIRANYA masalah isteri tidak dicampur dalam kehidupan politik seseorang ahli politik, Najib Razak hari ini ternyata lebih excellent berbanding dengan bosnya Abdullah Ahmad Badawi. Kenyataan yang dikeluarkan Najib atau dalam jawabannya terhadap isu yang berbangkit, cara Najb lebih diyakini dan dapat diterima. Najib lebih menyerlah sebagai seorang pemimpin besar negara dan mempunyai wibawa tersendiri.

Namun sayang kerana kehidupan orang politik itu rencam dan termasuk hal-hal personal juga (seperti kerenah isteri) turut diambil kira, maka kecemerlangan Najib itu sedikit tercalar dengan lagat ataupun sikap isterinya Rosmah Mansor yang dikatakan banyak mengawal pergerakan 'malam' Najib. Tepatnya seorang queen control.

Untuk mengetahui apakah Rosmah seorang queen control atau tidak tanyalah kepada rakan-rakan politik Najib seperti Kamal Amir, Elis Noor, Zaharin Yassin, Zahid Hamidi dan lain-lain. Mereka boleh menceritakan bagaimana gelagat ataupun 'penawar' yang Rosmah gunakan untuk menambat Najib.

Sekiranya keadaan ini tidak berlaku dan Najib dapat membebaskan pergerakan malamnya daripada terus dipantau oleh Rosmah, pasti Najib mengatasi Abdullah. Tetapi sayang hakikat dan realiti itu tidak sedemikian. Najib tetap dianggap sebagai terus dikawal oleh Rosmah dalam serba serbi malahan Rosmahlah dikatakan sebagai salah satu penyebab sekiranya Najib tertakdir tidak terus diangkat menjadi TPM selepas pilihan raya umum akan datang.

Anak bangsawan itu memang hebat. Tengok kenyataannya berhubung tragedi tiga orang penerjun yang maut dalam raptai penuh acara terjun sempena Pameran Udara dan Meritim (Lima 2007) di Langkawi semalam. Kenyataan dan tindakan Najib berhubung kejadian itu lebih tepat dan matang berbanding dengan Abdulah.

Abdullah hanya setakat menyatakan sedih atas apa yang berlaku di samping mengharapkan tragedi malang itu tidak akan menjejaskan persiapan untuk pembukaan Lima 2007 itu. Kenyataan Abdullah itu langsung tidak menggambarkan simpati seorang perdana menteri kepada rakyatnya.

Terjun payung

Namun Najib mengambil tindakan lebih jauh dari itu. Bukan saja beliau bergegas pulang dari luar negara tetapi turut membatalkan acara terjun payung itu.

Tundakan itulah sebenarnya yang harus diambil oleh Abdulah kelmarin sebaik mendapat tahu tragedi itu dan semasa mengulas mengenai kejadian itu. Namun apa yang termampu dibuat beliau hanya melahirkan rasa sedih dan terkejut sahaja.

Kenapa Abdullah sebagai PM tidak terus mengarahkan agar upacara terjun yang bahaya itu terus dibatalkan sahaja? Apakah beliau kena tanya Najib dulu sebelum boleh membuat arahan itu? Apakah beliau kira tragedi itu perkara biasa? Atau apakah beliau terlupa bahawa yang menjadi PM bukan Najib tetapi beliau?

Kesongsangan dan kedangkalan Abdullah dalam memberi sesuatu ulasan atau respons bukan saja kali ini. Tetapi sudah banyak kali. Kenyataan atau ulasan dan cara Najib menangani sesuatu isu lebih menyakinkan dan 'hidup' berbanding Abdullah. Pemikiran Najib lebih bernas dan bersinar berbanding Abdullah.

Malangnya sekali negara kita kalau hal-hal mengenai tragedi itu kalau PM terpaksa bertanya TPM terlebih dahulu dan tidak berani untuk bertindak sendiri. Atau apakah beliau terkaku untuk membuat tindakan dalam kes-kes yang memerlukan kepada tindakan segera seperti apa yang berlaku itu?

Disebabkan kelemahan Abdullah yang ternyata lemah dan lambat ini kemungkinan ada benarnya juga kalau Abdullah terpaksa menyerahkan sesuatu yang penting itu kepada Najib. Dan jika dilihat kepada kuasa Najib yang dilantik atau diberikan kuasa mempengarusi lebih 13 Jawatankuasa Kabinet menjelaskan kemampuan Abdullah sebenarnya.

Tidak pernah berlaku sebelum ini hatta di zaman Anwar Ibrahim yang jauh lebih pintar, berpengalaman dan agung berbanding Najib beliau hanya diberikan kuasa yang terhadap oleh Mahathir. Anwar hanya menjadi pengerusi jawatankuasa Kabinet dalam bidang-bidang tertentu sahaja.

Hendaknya dilain kali Abdullah tidak terus bersikap demikian. Beliau harus bukan saja perlu lebih pantas berfikir dan bertindak daripada timbalannya, tetapi harus lebih bijak dan berani serta tahu menggunakan kuasa dan kedudukan. Untuk meningkatkan mutu pentadbiran ini apa salah kalau Abdullah mencuri masa sedikit dengan membaca banyak buku mengenai pentadbiran, diplomatik, srategi peperangan dan juga komik-komik Jepun dan Cina dan tidak hanya terus membaca kitab-kitab mengenai bertaharah saja.

Kalau beliau tidak ubah sikap ini bimbang nanti orang berkata yang memerintah negara ini bukan Perdana Menteri, tetapi timbalannya.

Kalau benar apa yang orang kata itu, apa kata kalau Abdullah terus lepaskan sahaja jawatan PM itu kepada timbalannya! Tidak ada guna kalau kita menjadi PM memegang kuasa penuh namun takut-takut untuk melaksanakannya.

Tahniah untuk Najib atas tindakan tepat dan bijak beliau kerana membatalkan acara terjun berkenaan. [wm.kl 10:30 pm 03/12/07]

No comments:

Post a Comment