Wednesday, January 30, 2008

Al Fatihah

Bekas Mufti Selangor Kembali Ke Rahmatullah

BEKAS Mufti Kerajaan Selangor Datuk Ishak Baharum (foto bawah) telah kembali ke Rahmatullah kira-kira jam 12:50 tengah hari tadi di Hospital Sungai Buluh, Selangor.

Jenazah Allahyarham akan dibawa balik ke rumahnya di Jalan Tun Sambathan, Sri Andalas Klang, Selangor dan akan dikebumikan esok.

Berita kematian Mufti kontroversial ini dilaporkan oleh beberapa orang teman menerusi Khidmat Pesanan Ringkas. SMS pertama diterima dari pemesan tidak bernama, diikuti daripada sdr Pyan Habib, Zulkefli Nordin yang diforward dari sms Dr Zulkefli (Zulkefli Ahmaf?).

Semasa hanyatnya Allahyarham merupakan seorang ulama yang tegas dan menjadi kontroversial apabila bertegas mempertahankan hukum Allah dan bersedia menentang arus dalam perkhidmatnnya sebagai Mufti Selangor.

Beliau dipecat dari jawatan itu apabila mengambil tindakan tegas ke atas beberapa orang gadis Melayu yang menyertai pertandingan ratu cantik di Petaling Jaya yang difatwakan olehnya sebagai haram.

Tindakan Allahyarham itu tidak disenangi oleh Perdana Menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad yang kemudian menyebabkan Kerajaan Selangor dibawah pimpinan Abu Hassan Omar telah bertindak memecat Ishak Bahrum.

Selepas dipecat beliau bergerak secara bebas dengan mengadakan ceramah agama dan menjinakkan diri dengan perjuangan Pas. Beliau juga dikatakan menyertai Pas sebagai ahli biasa. Semoga Allah menempatkan roh Allayarham di makam orang-orang soleh. Al Fatihah! [kl 5:00 30/10/08]


No comments: