Sunday, October 9, 2016

DNA samseng ada dalam tubuh Umno?

ULASAN PETANG

Hormat semua. Geram bercampur sedih melihat foto-foto aksi macam mana orang berbaju merah menyepak dan menendang orang berbaju kuning. Orang baju merah dipercayai budak-budak Umno berperangai haiwan manakala budak-budak baju kuning mereka yang menyokong Bersih 5, yang menuntut pilihan raya bersih dan adil di negara ini.

Salah aksi ahli baju kuning dibelsah kumpulan baju merah.
Budaya apa yang mereka sedang lakukan dan ajaran syaitan mana yang mereka anuti?

Bagi mereka yang belum pernah melihat aksi ini akan kesal dan terkejut dengan budaya samseng ini. Mereka tidak akan percaya kalau ia sekadar dicerita tanpa disertakan audio video bersama.

Budaya ini biasanya dianuti oleh mereka yang tidak cukup sekolah dan belum sampai tahap tamadun. Berketurunan generasi zaman batu.


Sebenarnya perangai ini diwarisi Umno sejak lama dahulu. Perangai samseng ini telah pun diguna pakai Umno pada tahun-tahun 60-an, terutamanya disaat Umno-Perikatan kalah di beberapa buah negeri dalam Piraum tahun 1959 dan kehilangan banyak kerusi di beberapa buah negeri seperti Selangor dan Perak.

Untuk memastikan orang ramai tidak menyokong pembangkang, Umno yang menulangi Perikatan telah mewujudkan skuad Pemuda tahan Umno. Skuad ini akan mengugut dan memukul mana-mana penyokong pembangkang. Mereka akan gunakan kekerasan, ugutan, provokasi dan sebagainya.

Lebih teruk daripada itu skuad ini akan menganggu kenteteraman rumah tangga pendokong pembangkang, dengan mengeksploitasikan undang-undang pemimpin pembangkang ditangkap dan dibuang daerah. Ada juga yang difitnah dan sengaja dikurng berbulan-bulan.

Skuad ini akan bertindak ganas, akan robohkan pagar atau tangga rumah orang dikenali menyokong pembangkang, halang perjalanan mereka dengan menebang pokok-pokok kayu dan mengalangkannya di atas jalan, pancitkan tayar basikal, motosikal dan kereta. Lebih dahsyat dari itu membakar jambatan untuk menghalang rakyat daripada menunaikan kewajiban mereka sebagai pengundi.

Sebahagian daripada kesadisan dan sikap terorisme pemuda tahan lasak Umno ini saya saksi sendiri. Ia berlaku di hadapan saya 55 tahun lampau. Mangsanya terdiri daripada sepupu saya dan bapa saudara saya serta ayah saya juga. (Al Fatihah untuk mereka).

Beberapa hari ayah saya bersama bapa saudara, rakanya dan sepupu terpaksa melarikan diri dalam sagu (rumba) tidak jauh dari rumah kerana dikejar dan dicari pemuda tahan lasak Umno.

Makan minum mereka terpaksa dicatu. Saya adalah antara orang yang membawa mangkuk tingkat berisi nasi dan sedikit lauk pauk dan air kepada ayah yang berlindung dalam hutan sagu. Beberapa hari juga saya menjadi utusan penghantar bekalan makanan.

Di hari mengundi pula skuad ini lebih ganas lagi. Mereka akan rampas kad pengenalan sesiapa yang diketahui menyokong pembangkang. Penampar Jepun atau penampar sira akan dihadiahkan kepada sesiapa yang masih bertegas untuk sokong pembangkang, yang ketika itu pembangkang adalah kerajaan di Kelantan.

Saya masih ingat dan menyaksi sendiri satu kejadian di simpang balai sah kampung saya. Gemula Pak Ya Mek Nab keluar rumah untuk menuju ke pusat pengundian. Sampai di tengah jalan terserempak dengan salah seorang skuad pemuda tahan lasak bernama Che Wil.

Cik Wil mendekati Pak Ya dan bertanya; "Pak Ya nak mengundi gapa?" Tanya Cik Wil.

"Undi begapa lagi, undi hak dok atas langit (bulan bintang maksudnya calon Pas)," jawab Pak Ya sambil menujuk ke langit.

"Nak undi Pas dih...," kata Cik Wil saat itu juga melayangkan sebutir penampar ke pipi kanan Pak Ya. Pak Ya hampir terhuyung hayang. Tanpa mempedulikan salakan anjing skuad pemuda tahan Umno itu Pak Ya terus berjalan menuju pusat pengundian sambil mengosok-gosok pipinya. Pak Ya tidak melawan. Dan Allahyarham menjadi pendokong Pas sampai mati. Manakala Cik Wil pula ditakdirkan mati kena tembak di Golok beberapa tahun selepas itu.

Nah, itulah kisah kesadisan skuad Pemuda Tahanan lasak Umno. Ia wujud sejak tahun 60-an lagi. Jadi kalau ia berterusan sampai ke hari ini yang dibawa oleh kumpulan baju merah tidak menghairankan.

Kenapa budaya ini diguna pakai semula ialah kerana UBN sudah berasa yang mereka dalam keadaan tertekan dan akan kalah dalam Piraum 14. Penggunaan tindakan sadis dan jahat itu kerana Umno tidak ada pilihan lain untuk menyelamatkan kerajaan UBN. Ia bukan tindakan tersendiri kumpulan baju merah itu tetapi ia adalah direstui oleh Umno.

Ini boleh diandaikan begitu kerana tidak ada apa-apa kecaman daripada pemimpin tertinggi Umno terhadap apa yang berlaku. Begitu juga dengan tindakan polis seakan "memba" dalam hal ini. Kenapa? Kalau pihak keselamatan bertindak tegas dan ingin mencegah kejadian ini ia boleh dilakukan sejak awal-awal lagi tanpa membiarkan sampai tercetuskan pertempuran dan tindakan ganas.

Dan kejahatan ini tidak akan habis kerana DNA kejahatan dan kesadisan itu berada dalam darah dan daging Umno. Satu-satu cara untuk menghapuskan kejahatan yang sudah mendarah daging ini, UBN hendaklah dikemotrapikan dalam Piraum ke- 14 nanti. Itu sahaja satu-satu ubat dan pencegah paling berkesan. Kalahkan UBN dalam pilihan raya. [wm.kl.7:20 pm 09/10/16] * Tulisan ini diubai suai dari status Fb saya. 

No comments: