Thursday, April 19, 2007

Bingkasan Semasa

Najib Mula Menjawab Dakwaan Anwar
MSO

AKHIRNYA Najib Razak bersuara juga dan memberi reaksi ke atas kritikan dan dakwaan yang dilemparkan kepadanya khusus yang dibuat oleh bekas TPM Anwar Ibrahim. Semalam ketika melancarkan jentera pilihan raya kecil BN Ijok, Najib menjelaskan beliau tidak takut dengan segala dakwaan itu.

Katanya, beliau tidak takut mengenai tuduhan pembabitannya berhubung pembunuhan modeling Mongolia Altantuya Sharribbu. Alasan Najib senang saja kerana semua orang tahu mengenai pembunuhan itu termasuk Perdana Menteri, Peguam Negara dan Polis.

"Jangan hendak main tipu, jangan main politik kotor. Peguam Negara, Polis dan Perdana Menteri pun tahu," katanya dipetik.

Soalnya, apakah yang PM, Peguam Negara dan Polis tahu mengenai hal itu dan betulkah ketiga mereka tahu? Logiknya seharusnya ketiga mereka tahu seperti mana kata Najib, cuma tahu itu bagaiamana dan apakah mereka telah bertindak sekiranya mereka tahu?

Najib tidak menjelaskan. Tetapi dari konotasi Najib itu ia memberi gambaran, bahawa mereka itu – PM, Peguam Negara dan Polis tahu yang beliau tidak terlibat dalam pembunuhan berkenaan?

Biarpun begitu itu kenyataan Najib, umum sudah mendengar dakwaan dan tuduhan yang dibuat ke atasnya berhubung perkara itu. Sebenarnya Anwar atau sesiapa tidak mengaitkan hal itu dengan Najib secara langsung cuma mempertikaikan bagaimana dua orang anggota UTK yang berada di bawah jagaan (kerajaan) Najib boleh menjadi alat kepada pembunuhan itu!

Sekiranya perkara itu dapat diuraikan dengan baik dan munasabah oleh Najib, isu itu tidak perlu timbuldan ia tidak sedikit pun membekaskan kepada batang tubuhnya.

Apapun mengenai dakwaan itu akan selesai dan terjawab apabila perbicaraan orang yang dituduh membunuh Altantuya, Razak Baginda yang juga pemikir politik (think tank) Najib berlangsung nanti.

Mengenai reaksi TPM itu mungkin ada orang merasakan Najib mula menunjukkan keberanian dan rasa rileksnya dalam menghadapi tuduhan dibuat Anwar. Tetapi penjelasan Najib itu sebetulnya tidak menuntaskan segalanya.

Mungkin soal pembunhan Altantuya, Najib berjaya melepaskan dirinya. Setakat ini dan selagi namanya tidak dibabit dan dikaitkan dengan pembunuhan itu orang melihat Najib selamat dan tidak terlibat. Tetapi bagaimana kalau di dalam perbicaraan nanti tiba-tiba nama Najib atau isteri Rosmah terkait?

Najib setakat ini hanya menjawab isu itu (Altantuya) saja. Dua isu lagi yang dibangkitkan Anwar beliau masih belum menjawabnya. Isu itu ialah mengenai komisen pembelian kapal selam Peranchis sebanyak RM520 juta dan pembelian kapal perang Sukhoi Russia sebanyak RM400 juta.

Dua isu yang membabitkan Najib secara langsung ini juga perlu dijawab dan dibalas oleh Najib. Sudah lama Anwar menjaja isu ini bukan saja dalam negeri bahkan di seantero dunia.

Menjawab dan hanya menjelaskan tidak terbabit dengan pembunuhan Altantuya atau pun mempunyai apa-apa hubungan dengan Altantuya tidak akan turut menjawab kedua isu berkenaan. Isu Altantuya dan komisen itu berlainan antara satu sama lain.

Malahan isu komisen itu dilihat lebih besar dan boleh menjejaskan kredibiliti negara dan kredibiliti Najib sendiri selaku pemimpin memandangkan Najib adalah Menteri Pertahanan. Najib harus mendedahkan kertas putih mengenai perkara itu dan jika beliau tetap mengambil sikap mendiamkan diri, pemerhatian serong ke atasnya tidak boleh dipadamkan.

Tanggungjawab menjawab segala isu yang dilemparkan oleh Anwar itu adaah wajib bagi Najib untuk meletakkan dirinya sebagai berwibawa untuk menjadi Perdana Menteri. Kalau Najib gagal menjawab dan menjelaskan ia boleh mengelabukan masa depannya untuk menjadi Perdana Menteri.



1 comment:

Anonymous said...

Percubaan saja