Friday, June 1, 2007

Sumbangsih Dari Himalaya

Keindahan Puncak Himalaya.
MSO

MEMANJAT dan berada di atas banjaran Himalaya menjadi cita-cita dan keinginan sesiapa sahaja. Terutamanya para pencinta alam, sangat merindui untuk berada di banjaran yang tertinggi dan terpanjang di dunia yang sungguh mempesonakan itu.

Sejarah terbentuknya benua i ni sungguh aneh dan mengkagumkan. Himalaya yang terbentuk sejak 200 juta tahun lalu dari dua benua di Eurasian bernama Angara dan benua Gondwanaland.

Berada di situ bukan saja untuk gah kerana berada di bajaran tertinggi di dunia sebaliknya lebih afdal dari itu untuk menyaksikan kehebatan Allah dalam menciptakan mahkluk-Nya untuk diambil iktibar dan menguatkan ketauhidan kepada-Nya.

Ribuan gunung ganang yang pejal serta banjaran yang berlapis-lapis menjadikan diri terasa berada di dunia asing yang unik. Tiada ada panorama indah dan seunik di Himalaya di mana-mana tempat di dunia ini. Banyak juga tempat-tempat bersejarah dan alam semulajadi yang sempat saya saksikan di dunia, namun keindahannya masih tidak terlawan apa yang dimiliki Himalaya.

Memang Tuhan menjadi Himalaya satu-satu tempat seperti itu sehingga ianya dianggap sebagai syurga oleh penganut ekstrim agama Hindu atau Buddha.

Di banjaran itu terdapat 14 puncak yang ketingginya mencecah lebih 8,000 meter. Puncak-puncak itu ialah; Everest (8,848), K2 (8,611), Kangchenjunga (8,586), Lhotse (8,816), Makalu (8,463), Cho Oyu (8,201), Dhaulagiria (8,167), Manaslu (8,163), NangaParbat (8,126), Annapurna 1 (8,091), Gasherbrum 1 (8,068), Broad Peak (8,047), Gasherbrum 2 (8,0350 dan Sishapangma (8,027).

Dalam usia sudah memasuki gerbang setengah abab seperti saya, tidak mungkin lagi untuk menaiki banjaran itu secara semula jadi dengan mendaki. Lagipun bukan calang-calang orang
dapat berada dipuncaknya, kalau tanpa kecekalan dan semangat juang yang tinggi, lupakan saja hasrat itu.

Bagaimana pun saya dikira antara insan yang masih bernasib baik dengan bantuan ketinggian ilmu teknologi manusia pada 25 Mei lalu dapat juga saya menyaksikan keindahan yang mengkagumkan itu dari udara. Dengan menaiki kapala terbang (Mountain Flight) yang berpengkalan di Kathmandu, hampir setengah permukaan Himalaya dapat diratahi.

Dengan penerbangan ketinggian 25,000 kaki dari aras laut pemandangan Himalaya dapat disaksikan. Kehebatan gunung Everest dan gunung-gunung berhampirannya seperti Lhose (8,414 meter), Nupste (7,861 meter), Khumbutse (6,665 meter), Changtse (7,553) dan lain-lain dapat dilihat dari jarak kurang 2 kilo meter dari udara.

Sukar untuk memperkatakan keindahan yang terpana di dalam mata ketika menyaksikan panorama di banjaran agung itu. Apa lagi untuk meluahkan yang bergelora di dalam jiwa tatkala memandangnya. Hanya Tuhan saja yang tahu apa yang bermain di fikiran dan berdetak di dada. Ketakjuban menyebabkan mulut hanya bisa menyebut, subhanallah ... subhanallah saja.

Di sini dihidangkan beberapa gembar yang sempat dirakam dari udara. Tafsir dan terjemahlah sendiri tentang apa yang anda saksikan ini. Gambar ini sepatutnya diposekan seminggu lalu ketika saya masih di Nepal, tetapi kerana masalah server, ianya tidak memungkinkan gambar ini di posekan segera.

No comments: