Sunday, October 11, 2009

Perkembangan Bagan Pinang

Keputusan Pilihan Raya Bagan Pinang Akan Diketahui Bila-bila Masa Saja

[terkini] 7: 15 pm Angka tidak rasmi UBN menang dengan majoriti 5,435. UBN meraih 8,013 undi manakala Pas mendapat hanya 2,578. Satu kekalahan yang diluar dugaan. Faktor awal menunjukkan kekalahan ini disebabkan undi pos di mana Pas hanya mendapat 601 undi pos dari jumlah keseluruhannya lebih 4,122 undi.

Selain itu kekalahan teruk Pas ini juga kerana kegagalan Pas untuk meraih simpati undi masyarakat India khasnya yang tinggal di ladang (estate). Tunggu ulasan dan analisa selanjut menjelang tengah malam ini. Out!

[terkini] 6: 50 pm Pas kalah dengan majoriti lebih 4,000. Ini bermakna UBN menang besar dan terget parti itu untuk meraih majoriti tahun 2004 berhasil. Dengan meraih majoriti sebanyak lebih 4,000 ini bermakna UBN mendapat hampir 100 peratus undi pos.

KIRA-KIRA 50 minit lalu semua lapan pusat mengundi di Bagan Pinang telah ditutup. Menurut perangkaan tidak rasmi peratus keluar mengundi sebanyak 81.65 peratus iaitu kira-kira 11,157 pemilih menjalankan kewajiba mereka. Angka ini tersasar dari jangkaan awal saya sebanyak 1.65 peratus.

Pengiraan undi dipusat-pusat pengundi sedang berjalan pada masa ini. Dipercayai kedua pihak yang bertanding sudah dapat mengagakkan mengenai nasib masing-masing. Sementara itu berbagai maklumat dan laporan liar berlegar di serata tempat mengenai keputusan pilihan raya berkenaan.

Dari pihak penyokong UBN telah mengeluarkan angka-angka majoriti tertentu yang diperolehi calon UBN, Mohd Isa Samad. Ada yang menganggarkan Isa menang dengan majoriti 3,500 hingga 4,000 undi. Ada juga yang mengira Isa menang hanya sekitar 3,000 sahaja.

Berlainan dari pihak Pas tidak ada sebarang maklumat setakat ini menyatakan dengan optimis yang Pas berjaya merampas kerusi berkenaan. Tidak ada laporan dari sumber dalaman Pas. Mungkin Pas tidak mahu mendedahkan maklumat sebenarnya kerana ingin menimbulkan kegemparan kepada umum.

Bagaimana pun keputusan tetap juga akan diketahui tidak lama lagi. Biarlah kita berteka teki dalam masa sedikit ini sekruang-kruang dengan keadaan kita masih menaruh harapan calon kita menang.

Kepada pengundi Bagan Pinang yang telah menunaikan tanggungjawab mereka diucapkan terima kasih dan syabas. Dan kepada penyokong kedua pihak pulanglah ke tempat masing-masing dan terimalah keputusan pilihan itu dengan penuh keterbukaan. [*** 5:25 pm 11/10/09]

No comments: