Tuesday, March 2, 2010

Madah Beta

Molekkah Bawa Kes Minyak Ke Mahkamah?

IZINKAN beta bermadah sedikit mengenai tindakan DUN Kelantan yang meluluskan usul tergempar yang memberi mandat kepada kerajaan untuk membawa kes tuntutan royalti minyak ke mahkamah. Mungkin madah beta ini dilihat songsang dan tidak bersemangat Kelantanis. Tak mengapa, dengar dulu madah beta. Pasang telinga sebaik mungkin.

Mungkin keputusan DUN Kelantan adalah terbaik saat ini. Setelah melalukan berbagai tektik, teknik dan termasuk serangan tubi terhadap kerajaan UBN, namun kerajaan UBN tetap berkeras dan berdegil tidak juga mahu berikan royalti kepada Kelantan. Sebaliknya royalti itu ditukar dengan wang ehsan. Nampaknya Najib Razak yang melaungkan slogan rakyat didahulukan tidak berdegih dalam soal ini.

Dalam kes Kelantan ini kesopanan dan kelembutan Najib Razak sebagai seorang pemimpin hilang sama sekali. Selamanya Najib akan dilihat sebagai perdana menteri yang tidak jujur kepada rakyat Kelantan!

Lebih malangnya UBN tidak peduli dengan undang-undang, dengan semangat penubuhan Akta Pembangunan Petroleum ataupun kepada hasrat murni Tengku Razaleigh Hamzah yang hendak membantu negerinya. Wang... UBN terus mahu menguasai wang demi kepentingan politiknya.

Mulanya enam orang Adun Umno, yang hadir di sidang semalam menyokong cadangan Pas hendak bawa isu ke mahkamah. Tetapi apabila usul itu yang dibawah oleh Abdullah Yaacob (Pas - Air Lanas) (foto) ditambah dengan mengusulkan agar satu injuksi dikenakan ke atas Petronas agar membayar royalti kepada Kelantan, yang dibawa oleh Zulkefli Mamat (Pulau Chondong) ke enam orang Adun Umno yang digelar Enam Jahanam oleh orang Kelantan itu menarik balik sokongan mereka.

Mereka hanya sokong kepala, tetapi tidak sokong ekor. Mereka sokong isu itu dibawa ke mahkamah tetapi sokong satu injuksi dikenakan ke atas Petronas agar membayar royalti kepada Kelantan dibantah dan dihalang.

Apakah jenis Adun UBN ini? Dari mula lagi apabila mereka menyokong beta sudah tidak percaya sokongan itu ikhlas. UBN sokong kerana mereka merasakan usul Pas itu akan membawa untung dan laba kepada mereka. Kalau mereka tidak melihat keuntungan itu mereka tidak akan sokong kepala kemudian menarik ekor. Kenapa? Inilah politik kongkalikong...

Inilah yang beta nak syarahkan di sini. Umno sudah dapat merasakan kalau kes itu dibawa ke mahkamah ia akan berpihak kepada mereka. Bukan soal kerajaan Kelantan cukup bukti dan fakta serta sokongan-sokongan moral dan (alibi) lain tetapi mereka yakin mahkamh akan berpihak kepada mereka. Dengan kuasa hakim dan mahkamah, kes itu akan diperutkan begitu saja.

UBN mungkin dapat merasakan bagaikan nanti mahkamah akan main bola ping pong mengenai kes itu? Hari ini siapa berani mengatakan kerajaan tidak boleh kawal mahkamah? Siapa berani mengatakan perbicaraan di mahkamah tidak boleh diatur dan bebas sebebasnya. Dan siapa berani mengatakan mahkamah negara ini adil dan saksama? Beta tidak berani mengatakan mahkamah kita adil. Tidak berani.

Apa yang berlaku dalam kes yang sama (royalti minyak) di Terengganu yang dibawa oleh kerajaan Pas kelantan? Sejauh manakah kesannya? Macam mana kes itu diperutkan oleh mahkamah. Pas hanya menang kerana berjaya membawa kes itu ke mahkamah tetapi natijahnya untuk mendapat semula royalti seperti kerajaan BN Terengganu dapat, tinggal impian sahaja.

Apakah kes sama tidak akan berlaku dalam kes minyak di Kelantan kalau kerajaan Kelantan benar-benar membawanya ke mahkamah? Beta tidak mahu menjawabnya kerana anda sekalian dapat membuat simpulan dan menjawabnya sendiri.

Makanya bagi beta, sekiranya kes tuntutan minyak itu dibawa ke mahkamah ia akan menjeratkan leher kerajaan Pas sendiri. Apa yang bakal Pas lakukan itu umpama menyorongkan bantal ke kepala Umno yang mengatuk. Pandangan beta ini sama dengan pandangan seorang peguam kanan di Kuala Lumpur. Dia bimbang kalau Pas bawa kes itu ke mahkamah Pas akan terjempit.

Baginya Pas tidak perlu membawa kes itu ke mahkamah kalau atas tujuan untuk menyempitkan keadaan Umno. Apa yang Pas buat hari ini menurutnya sudah cukup. Kerajaan Persekutuan dan Umno terpaksa mengeluarkan iklan dalam akhbar untuk menyerang balas kerajaan Kelantan. Mereka terpaksa menghabiskan wang ratusan ribu untuk menunjukkan kepada rakyat mereka benar. Walhal secara pisokologinya iklan itu telah menunjukkan Umno sudah tewas dalam peperangan menyedut minyak ini.

Menurut peguam berkenaan apa yang dilakukan hari ini dengan ikut samanya Tengku Razaleigh Hamzah meyokong kerajaan Kelantan ia benar-benar meletakkan Umno dalam keadaan serba salah. Hari ini katanya gelombang di bawah menunjukkan rakyat bersama Pas dan melihat tindakan UBN itu sebagai jahat dan pengkhianat.

"Sayuti saya tidak fikir Pas akan menang dalam kes berkenaan hatta kerajaan cukup bukti,!" begitulah luah peguam berkenaan yang cukup berpengalaman itu tanpa mengulas lanjut kerana kita semua faham apa yang beliau maksudkan itu.

"Saya tiak tahu apakah motif kerajaan hendak membawa nya ke mahkamah. Mungkin Pas ada rahsia besar di sebaliknya. Dan apakah Pas telah membincang perkara ini dengan para peguamnya atau pun tidak," katanya lagi mengakhiri perbualan tengah hari tadi dalam kedaan sedikit kesal kalau Pas benar membawa kes itu ke mahkamah.

Iya beta juga merasakan Pas ada rahsia dan tektiknya berhubung tindakan itu. Kita tahu yang ada dalam Dewan itu bukan kecil anak. Mereka semua bijak bistari belaka. Mereka semua pandai. Mereka juga berani dan bengis. Kalau mereka takut nak lawan harimau mereka tidak akan masuk ke hutan dan berkokok atas bukit.

Mungkin kerana mereka ada senjata yang boleh membunuh harimau (Umno) itu maka mereka tidak lagi berminat kepada perundingan meskipun harimau yang garang itu boleh dijinakkan sehingga menjadi haiwan serkas melainkan membunuh harimau itu. Itu saja pilihannya.
Apa yang beta nampak Pas sengaja mahukan mahkamah ding diongkan kes itu hingga menjelang pilihan raya umum kelak. Tujuannya biarlah rakyat marah dan kemarahan itu akan diterjemahkan dalam peti undi. Kalau strategi ini menjadi dan benar, beta rasa Umno akan dapat kosong dalam pilihan raya ke 13 nanti. Ampunkan beta! [d.kota kl 6:00 pm 02/03/10]

2 comments:

Nor Azman bin Sukerman said...

Assalamu alaikum tuanku. Patik rasa memang seharusnya ditunggu lagi untuk dibawa isu ini ke mahkamah. Sebenarnyanya, tindakan pas Kelantan dan Kerajaan Pas Kelantan sekarang memang ccukup berkasan dan berjaya. PAS telah berjaya menegerikan isu ini sehangga hampir seluruh rakyat Kelantan menyokongnya. Kaedah mahkamah rakyat ini memang merimaskan UMNO sehinggan mereka terpaksa berbelanja besar utnuk menepisnya. Ibarat perang, UMNO menggunakan segala senjata yang ada termasuk "bom berangkai" yang diharamkan di peringkat antara bangsa, tapi kesannya amat minimum kepada kedudukan rakyat Kelantan. Jadi Kelantan harus terus menggunakan apa yang ada walau pun cuma guna ak47 senjata tahun 40an. Di sinilah kehebatan orang yang barada pada kebenaran sebenarnya.

Cuma satu je tuanku, kata "dengar dulu madah beta. Pasang telinga sebaik mungkin".
Macam mana nak dengar madah tuanku, semua orang baca skrin komputer bukan dengar speaker komputer masa baca posting tuanku. Patik boleh dengar sebab komputer patik bercakap.

bat8 said...

Betullah DUN kelantan telah meluluskan usul untuk membawa isu royalti minyak ini ke mahkamah. Ambo ada terbaca juga bahawa apa yang diluluskan oleh DUN itu adalah untuk membawa usul itu ke timbangtara ( arbitration).

Ambo percaya tindakan DUN Kelantan itu betul dan tepat sebagai satu strategi untuk mendapatkan duit royalti minyak yang sah menjadi milik rakyat kelantan.

Ambo juga percaya tindakan tersebut adalah strategi sahaja untuk tujuan menjadikan isu ini sebagai isu nasional dan dalam usaha meraih simpati dan sokongan rakyat malaysia. Ambo percaya kerajaan kelantan amat sedar bahawa adalah tidak bijak untuk membawa isu ini ke mahkamah yang kita sedia tahu berat sebelah.

Alasan ambo mudah jah. Hasil pertama kita Adun UMNO Kelantan terperangkap dengan isu tersebut dan terpaksa menyokong isu tersebut, walaupun sokong kepala je.

Tindakan Adun-adun tersebut memberi gambaran negatif kepada UMNO dan rakyat malaysia sehingga memaksa Hishamudin Hussien terpaksa mengeluarkan arahan agar pemimpin UMNo tidak memberi ulasan mengenai isu ini sehingga beliau mendapat pandangan akar umbi.

Tindakan hishamudin ini memberi gambaran bahawa UMNO is loosing on the isu dan secara tersiratnya memberi gambaran bahawa tuntutan royalti minyak rakyat kelantan itu adalah sah. Mereka sedang mencari-cari jalan bagaimana untuk terus menipu rakyat kelantan.

bat8