Friday, June 2, 2017

Hashim Abdullah adalah budak Najib Razak

SELEPAS SAHUR

Pertikaian dan rasa tidak puas hati terhadap perubahan peraturan atau sistem yang dilaksanakan oleh SPR berterusan tanpa ada kesudahan. Terbaharu tindakan anjing; "menggongong" pengundi dari satu kawasan ke kawasan lain serta tidak mempamerkan deraf pengundian seperti berlaku sebelum ini dipersoalkan oleh pembangkang. Pembangkang telah mengadakan protes serta penyerahan memorandum bantahan.

Di laporkan di Perak sekumpulan orang cuba menyerahkan memorandum kepada SPR sebagai protes, tetapi suruhanjaya itu tidak mahu menerimanya menyebabkan kumpulan itu mengambil keputusan menunggu di luar pejabat SPR dan enggan pulang. Bayangkan sikap ditunjuk SPR, usahkan untuk perbetulkan kepincangan yang dibantah untuk menerima memorandum pun tidak mahu.

Tindakan sepihak oleh pembangkang itu tidak akan diendah dan didengar oleh SPR pun. Bagi pembangkang perubahan itu sesuatu yang sangat dikesali.


Walaupun wajar pembangkang mempertikaikan perubahan itu demi mendapat keadilan dan kesaksamaan dalam proses pilihan raya, tetapi tidak akan ke mana dan dipedulikan. SPR tetap dengan sikap "babil Isreail"nya.

Berbagai pandangan serta pendapat diberikan ke atas perubahan itu. Pembangkang menuntut ia dikembali dan menganggap perubahan itu sebagai membatal balik amalan sebelum ini serentak itu tidakan tidak mempamir deraf itu sebagai tidak adil kepada mereka. Tentunya tanpa ada pamiran deraf itu pembangkang sukar untuk mengetahui kedudukan para pengundi. Sedang parti pemerintah mendapat akses menerusi kedudukannya sebagai kerajaan. Inilah yang tidak adilnya.

Manakala dipihak lain mempertahan tindakan itu sebagai, itu hak SPR. Tidak ada peruntukan dalam undang-undang SRP untuk mempamirkan deraf berkenaan. Jadi SPR masih mengikut atau melakukan perubahan mengikut bidang kuasa yang ada kepadanya. Begitu dakwa dipihak yang bersetuju dengan SPR.

SPR boleh melakukan apa sahaja mengikut bidang kuasa yang ada kepadanya. Pembangkang pula kena menyedari dan menerima hakikat ini. Hakikat yang perlu difahami benar-benar ialah kedudukan SPR itu sendiri. Siapa orang bertanggungjawab mencadangkan nama setiap kali untuk menerajui suruhanjaya berkenaan. Bukankah ianya dibuat oleh Perdana Menteri Najib Razak?

Walaupun pada prinsipnya badan itu bebas tetapi kuasa prerogatif PM masih menguasinya. Sudah pasti dalam hal ini Najib Razak akan melantik orang yang boleh dipercayainya menggerakan suruhanjaya itu untuk keuntungan politiknya. Selagi pengerusi itu ditunjuki oleh PM, maka selama itu kebebasan diharap dari SPR tidak menjadi kenyataan. Perjuangan menuntut keadilan dan kebeasan dari SPR samalah mengharapkan sisik dari keli atau insang dari kodok.

Bertolak dari situ adalah elok proses pelantikan pengerusi SPR ini diubah di masa akan datang untuk menjamin ketelusan dan keadilan. Sekiranya HARAPAN memerintah negara pada masa depan, pastikan proses pelantikan atau pemilihan pengerusi SPR ini dilakukan oleh badan bebas yang dikuasai orang ramai. Perdana Menteri jangan diberikan kuasa untuk menunjuk mana-mana nama seperti berlaku sekarang ini.

Siapakah dia Hashim Abdullah yang menerajui SPR sekarang ini. Hashim dilihat bekas kepada SUSK kepada Annuar Musa, tetapi orang lupa Hashim adalah budak Najib semasa di Kementerian Belia dan Sukan dan juga Kementerian Pertahanan. Hashim adalah pegawai Najib sebelum dipindahkan ke Kemeterian Luar Bandar untuk berkhidmat dengan Annuar Musa sebagai Setiausaha Sulit Khas.

Dalam kata lain, Hahsim sudah dikenali oleh Najib Razak hingga kepada air kencing dan najisnya, apa yang dia boleh buat dan sanggup buat untuk kepentingan Najib. Menjaga SPR memberi keuntungan kepada parti Najib tidak dapat dielak dan dinafikan. Sebab itu beliau dipilih Najib dan bukan orang lain. Bukan sahaja suami Ketua Odit Negara akan sehidup semati dengan Najib, Pengerusi SPR juga begitu.

Justeru bagi saya usaha untuk membersihkan SPR dan menuntut keadilan dari SPR adalah perbuatan sia-sia umpama mencakul gunung untuk dijadikan lembah. Maka tindakan terbaik ialah pejuang kebebasan dan keadilan terutamanya parti pembangkang harus pulau pilihan raya. Sudah kerap kali saya melontar tindakan berupa protes ini.

Bagi saya alasan digunakan oleh pembangkang penyertaan mereka dalam pilihan raya kerana tiada cara lain, (temporary alias dharurat) adalah tindakan memberi muka kepada parti pemerintah dan pihak menguasai SPR. Selagi pembangkang bersikap talam dua muka, menerima proses pilihan raya apabila mereka menang dan menentang bila kalah, maka selama itulah SPR akan mengekalkan sikap dan amalan yang dilakukan kini.

Separtutnya pembangkang bertegas dalam hal ini. Apabila mereka meragui proses pilihan raya tidak adil dan bebas maka mereka perlu memulaukannya. Jangan menjadikan alasan kerana tuntutan dilaksanakan oleh NGO maka mereka boleh berdalih, bahawa parti-parti pembangkang bukan bersikap cakap lain berbuat lain.

Selama mana pembangkang tidak tegas dengan ketidakadilan SPR itu buatlah beribu kali perarakan Bersih untuk menuntut pilihan raya adil dan bersih ia tidak akan memberi kesan. Apa lagi muka SPR lebih kurang sama sahaja dengan muka perdana menteri ke 7 itu, ia tidak akan mengubah apa-apa keadaan. Sekali lagi saya sebut kerja memperotes kesalahan SPR itu sia-sia sahaja bak menanam angin akan menunai badai.

Kalau pun pemerotes di Perak yang menunggu di pintu pejabat SPR itu terkencing dan teberak pun ia tidak akan dipedulikan SPR kerana SPR juga sudah mangli dan lali dengan segala kebusukan -- ketidak adilan dan ketidakbebesan yang diamalkan. [wm.kl.11:34 am 02/06/17]

No comments: