Wednesday, July 26, 2023

Mengutip kenangan bersamamu, Din (Bhg Kedua dan Akhir)

 BELASUNGKAWA


Pertemuan terakhir di Pak Punjab
19 Jun 2023.
APABILA mengimbau setiap perca kenangan bersamamu Din, sisa-sia air mata yang masih ada ini terus mengalir dan luruh lagi. Mata ini berkaca dan jiwa gundah sejak mendapat khabar kau dimasukkan ke hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar. 

Sejak itu aku dibelasah gunda gulana, sampai  kekeringan air mata memikirkan keadaan dirimu. Malahan aku sudah bersiap sedia untuk ke Alor Setar, tetapi terhalang kerana tikit kapal terbang dan bas tidak ada. Untuk memandu kereta tidak larat kerana masih dalam berpantang bedah jantung.

Apa yang boleh dilakukan memantau sambil berdoa dari jauh. Aku kehabisan bahasa merayu dan berdoa kepada Ilahi meminta agar menyelamatkan nyawamu. Mengizinkan kau terus bersama kami. Kami belum puas bersamamu Din. Namun Dia lebih mengetahui dan mensejahterakanmu di barzakh.

Anwar berdoa untuk
kedamaian roh Salahuddin.
Dia Maha Adil dan Maha Mempertimbangkan. Dia juga tahu seikhlas mana kau berusaha keras untuk membela rakyat, agama dan bangsa, tetapi tetap ada yang mencemuhimu. 

Pemanggilanmu segera pulang itu seperti Allah Swt mahu menghindarkan kau terus dicemuhi dan dinesta. Namun Din disebalik segelintir yang mencemuhi mu kerana cemburu, dengki dan sebagainya tetapi ada ribuan lain mengasih dan menghormatimu.

Saksi sahaja pada hari pengembumianmu. Masjid Jamek Noh Gadok di Tanjung Piai penuh sesak melimpah ruah sampai solat jenazahmu terpaksa diadakan lima kali. Kali pertama diimani oleh kawan kita Dr Mujahid Yusuf, kemudian diimani anakandamu Iskadar Zulkarnain dan akhirnya diimani sendiri oleh perdana menteri Anwar Ibrahim. 

Kau sangat beruntung Din. Jarang insan mendapat keistimewaan seperti itu hatta penjawat jawatan besar sekalipun. Semua itu rezekimu yang sudah pasti akan dicemburui dan menjadi sebutan.

Banyak kisah kita berdua.

Sebenarnya banyak kisah dan peristiwa sepanjang tempoh persahabatan kita untuk kucatat bagi dikenang di sini. Akan kucuba mengutipknya satu persatu dalam sebak kian merebak ini setakat terdaya. Ada kisah yang mengilankan, menyentuh perasaan, ada kalanya menyerabutkan kita juga. Tetapi semua yang berlaku sepanjang persahabatan kita, kau tidak pernah sekalipun mengambil hati dan ada kalanya melayani kerenahku yang berlebihan penuh sabar dan prihatin. Kau seorang yang sangat sabar Din dan tidak tahu marah.

Berebut untuk merakam
keranda yang membawa jenazah 
Salahuddin.
Kita mulai mesra berbincang perihal politik ketika kau memegang jawatan Naib Ketua Pemuda Pas sekitar tahun 1999. 
Namun pengenalan kita lebih awal dari itu tahun 1984. Aku pernah ke rumah sewamu di Batu Pahat dan dihidang dengan masakan asam pedas. Ketika itu kehidupan mu masih dhaif, makan pun duduk bersela.

Ketika persahabatan dan keakraban kita terjalin, aku mula melihat kau sebagai sosok politik masa depan. Keperibadian dan sifat yang ada kepadamu cukup kena dengan parti yang kau dokongi ketika itu Pas. Kau seorang lemah lembut, berhemah dan pendengar yang baik. Seorang prihatin dan belajar dengan persekitaran.

Kau seorang ilmuan dan ulat buku. Suatu masa dahulu ditanganmu senantiasa tergenggam buku. Antara buku-buku kegemaran kau ialah mengenai agama, falafah, politik, biografi, pentadbiran dan ekonomi. Buku menjadi teman setiamu dikala kesunyian atau kepergian, menaiki bas atau kereta ke tempat ceramah atau persidangan parti. 

Kadang-kadang masuk ke kedai makan pun kau membawa buku yang menyebabkan aku “berbulu” dengan tingkah itu dan menggelarkan kau sebagai “negarawan”. Hanya ada dua kawan politiku yang sukakan buku, kau dan Husam Musa.  

Atas sifat itulah menyebab aku senang mendekatimu. Peluang dan bakat yang Tuhan anugerahkan kepadaku sebagai penulis atau "tukang karang" memberi kesempatan untuk aku mengarangkan perihal politik kau, melaporan kegiatan-kegiatan politik kau dalam akhbar milikiku sendiri, Siasah atau dalam buku-bukuku. Akhbar mainstream sukar untuk memberi ruang untukmu, maka akhbarku dan akhbar nyamuk lainlah menyediakan ruang kepadamu.

Orang hadir untuk beri penghormatan
terakhir di luar masjid.

Banyak laporan, berita dan juga ulasan kau kukeluarkan dalam media dibawah kendalianku sampai ada rakan politis lain cemburu dan menuduh kau mengupahku. Berapa nilai upahanmu, Din? Paling menyenangkan aku apabila kau juga tidak segan untuk bertanya dan meminta apa-apa pandangan politik daripadaku dan secara jujur kuberikan pendapat. Kau akan telefonpun tanpa mngira waktu dan aku melayan dengan bangganya.

Suatu hari hari ketika kau memegang jawatan ketua pemuda kau meminta pandanganku macam mana untuk untuk menjadikan Dewan Pemuda Pas sebagai penggerak utama parti serta membela nasib anggota Pemuda. Aku memberi pendapat sebagai ketua kau perlu memikirkan bagi mewujudkan suatu mekanisme baru. 

Anakanda Salahuddin, Iskandar Zulkarainan
mengimani jenazah ayahnya.
Lantas aku menyarankan Dewan Pemuda Pas mengusahakan projek ekonomi menanam ubi kayu (tapioca). Aku mahu tenaga dewan pemuda Pas digunakan bukan sahaja setakat berdemostrasi, mengibarkan bendera atau memasang (atribut) bendera semasa pilihan raya tetapi ada projek ekonomi bagi membantu ahli Pas.

Kau terdiam dengan cadangan itu, sambil mendesahkan keluh ia sesuatu yang tidak mudah atau tidak praktikal.. ujar kau. Aku berhujah dengan mu kalau pemuda disuruh untuk berdemo sedangkan nasib mereka tidak terbela tidak ada guna. Kau terus bungkam tanpa mengatakan setuju atau tidak.

Kenangan kita yang lain Din yang tidak dapat kulupakan ialah apabila kau dihantar pulang ke Johor selepas berkhidmat sebagai ahli Parlimen Kubang Kerian, Kelantan selama sepenggal 1999 - 2004. Betapa pengiriman balik kau ke negeri asalmu itu dilakukan sendiri oleh Allahyarham Tokguru Nik Abdul Aziz Nik. Tokguru mengiringimu balik ke Johor untuk membangunkan Pas Johor.

Satu himpunan besar-besaran di Kempas sebagai menyambut kepulanganmu. Ribuan rakyat Johor memenuhi kawasan lapang di kawasan perumahan Kempas itu. Rakyat Johor menyambut kepulanganmu seperti perantau yang pulang setelah lama meninggalkan negeri. Semangat para ahli dan penyokong Pas Johor berkobar-kobar dengan kepulangan itu.  Mereka mengira kau membawa pulang satu semangat baru buat mereka.

Aminah, bunda Salahuddin
terpaku di hadapan jenazah 
anaknya.
Aku sendiri menyifatkan kepulangan kau ke Johor laksanakan sang pendekar yang sudah habis menuntut ilmu. Balik untuk mencurahkan bakti di negeri sendiri membela rakyat Johor yang hidup indah di bawah kerajaan UBN namun hakikatmnya mereka masih miskin. Kau bakal menjadi wira untuk rakyat Johor.

Malangnya dalam percubaan pertama kau bertanding dikerusi parlimen Pulai dan Dun Nusajaya (Kota Iskandar) kau tewas. Namun kekalahan itu tidak melemahkan semangat kau, bahkan menjadi azimat untuk terus bangkit. 

Kau sedikit pun tidak kecewa dengan kekalahan itu. Dengan kerja dan usaha gigih, bersungguh akhirnya benih yang ditanamkan tumbuh. Impian menjadi kenyataan apabila dalam pilihan raya berikutnya (2018) kau menang dikedua-dua kerusi Parlimen Pulai dan Dun Simpang Jeram. Kemenangan berganda kau raihkan itu memberi suntikan semangat dan menyemarakkan obor perjuangan Pas Johor khasnya dan Pas Malaysia amnya.

Pergeseran dalam Pas menyebabkan kau bersama 17 pimpinan Pas ditendang keluar sedikit megencatkan semangat kau. Kau tidak bersama Pas kerana bersetiakawan dengan yang lain. Kau boleh terus bersama Pas, Pas masih memerlukan kau dan kau tidak ada dosa seperti mereka lain. Namun kerana setia kawan kau ikut sama bersama Amanah. 

Tubuh Amanah.

Kau dan bersama yang lain menubuhkan Parti Amanah Negara (Amanah) sebagai wadah baru. Walaupun usia Amanah setahun jagung, tetapi kau berjaya mengekalkan kerusi itu. Paling bermakna lagi dalam pilihan raya umum ke-15 (2022) kau sekali lagi menang mengekalkan kedua kerusi itu, parlimen Pulai dan Dun Simpang Jeram. Kemenangan itu menunjukkan kau diterima dan disenangi rakyat, Din serta mengesahkan kau seorang wira yang ampuh.

Tidak terlampau kalau kukatakan kau adalah bapak pemodenan Pas Johor, perjuang Islam di Johor Darul Takzim.

Kenangan lain denganmu yang boleh kukongsikan di sini Din ialah bagaimana kau diberi kepercayaan oleh parti (Pas) untuk mendamaikan krisis politik Pas Kedah yang berlaku antara MB Kedah  Azizan Abdul Razak dengan Phahkrolrazai Zawawi. Atas kapalsiti kau sebagai salah seorang Naib Presiden Pas ketika itu kau diberi tanggungjawab menjadi pendamai dan menyelesaikan krisis Kedah itu. Tugas itu amat berat kerana jika krisis itu gagal diselesaikan boleh menyebabkan kerajaan Pas Kedah tumbang.

Apa yang berlaku dengan misi pendamaian itu, kedua mereka Azizan dan Phahkrorazai mulanya enggan berganjak dan tegas dengan keputusan msing-masing. Phahkrorazai dan beberapa Exco telah menghantar surat peletakan jawatan. Namun atas bijaksana dan daya diplomasi kau, Din akhirnya mereka tidak jadi meletak jawatan dan kembali menyokong Azizan dan kerajaan Pas Kedah selamat. Yang sedikit lucunya dalam proses itu, kau  yang sedih dan  menangis bukan Azizan dan Phahkrolrazai. Itulah berkat kelembutan dan kesabaran kau Din dapat menyelamatkan sebuah kerajaan. Berapa orang mengenang jasa kau itu?

Selain itu satu peristiwa yang tidak dapat kulupakan dimana kurasa sedikit bersalah kepada kau, Din ialah mengenai pelantikan sahabat kita Husam Musa sebagai pengerusi Kada. Pelantikan Husam agak lewat kerana kau berhati-hati dan seolah kurang mengerti delegation of power oleh Mahathir kepada kau selaku Menteri Industri dan Asas Tani tidak dapat dilakukan. Tiga kali aku mendesak dan meminta kau segerakan mengeluarkan surat perlantikan Husam sehingga kau kelihatan resah dengan aku.

Aku tahu kau perlu berhati-hati kerana sebagai anggota kabinet baru pertama kali, banyak yang kau kurang faham dan perlu dipelajari. Kau tidak mahu SOP dan etika seorang anggota kabinet dan berbuat salah pada pandangan Mahathir. Paling kuhormat Din kau berjanji apapun akan berlaku kau akan pastikan Husam akan dilantik menjadi Pengerusi Kada atas prinsip persahabatan dan kebetulan kebolehan yang ada pada beliau. 

Pada hari dimana proses perlantikan itu selesai, kau menelefonku untuk berjumpa di restoran Pakistan Pak Punjab. Di situ kau memberi tahu pelantikan Husam sudah selesai. Kau telah jumpa PM dan Mahathir merestui pelantikan Husam. Penyelesaian pelantikan Husam itu, kau sangat berpuas hati dan aku sendiri tumpang gembira sehingga memberaikan airmata.

Aku sebagai kawan di tengah antara kau dan Husam berterima kasih bagi pihak Husam kepadamu kerana melantik Husam. Dan aku pula meminta Husam menghormati dan berterima kasih kepadamu atas pelantikan itu. Upacara itu aku lihat betapa murni dan sucinya persahabatan kau dengan Husam menyebabkan aku sebak mengenangnya.

Rasanya cukup setakat ini kukutip beberapa kenangan kita sepanjang hampir 40 tahun bersahabat. Cuma aku ingin melakarkan detik terakhir kita bertemu di sebuah Mall ketika kau melakukan lawatan kerja meninjau harga barang. Kau beriya minta aku turun bersama ke program itu. Dua kali kau bertanyakan aku dan jika ok, beri tahu kata kau. Sebenarnya aku ada urusan lain pada pagi itu, tetapi mengenangkan kau seperti beriya-iya ingin berjumpa aku tinggal urusan lain semata-mata untuk bersamamu.

Hari itu (11 Julai 2023) aku lihat ramai jurugambar dan pemberita mengerumunimu hari itu. Ia satu kepelikan pula, masakan sekadar untuk tinjau harga barangan begitu rampai para pelapor. “Din kau berjaya dan jadi menteri popular Din, ramai yang membuat liputan,” kata aku. 

“Mereka nak tahu kedudukan harga barang, Ti...banyak yang provokasi mengenai harga barang,” demikan kau jawab. Tetapi bagi ku, keadaan pelapor itu menunjukkan kehebatan seorang menteri, kerana pelapor (wartawan) tidak geram untuk membuat liputan kalau menteri yang tidak popular.

Selepas kau selesai menjalani tugas, kau ajak aku dan beberapa rakan lain termasuk Dr Mariah Mahmud ke sebuah cafe untuk menghilangkan haus. Sebelum beredar kau sempat bertanya mengenai majlis kenduri meraikan perkahwinan anakku 5 Ogos. “Ti rumah anta kendurui bila, 5 ke 6...?”

“5 Ogos, Sabtu Din", jawabku ringkas. 

“Ana akan hadir sekiranya ana ada di sini (Kuala Lumpur). Dua kali kau menegaskan akan hadir bersyarat “sekiranya” ada di Kuala Lumpur. Aku tidak mengerti maksud tersirat melalui perkataan "sekiranya" ada di sini. Aku tidak bertanya ke mana kau berada pada tarikh tersebut. Dan aku tidak terfikir kau akan berada jauh dari majlis itu (5 Ogos), kerana kau sangat prihatin dan kau tidak pernah gagal hadir pada setiap kali “padahan” ke kenduri di rumahku, aku percaya kau akan hadir.

Kebenakan itu menjadikan aku tidak mengerti. Rupa-rupanya pada tanggal itu (5 Ogos), kau tidak akan hadir kerana kau tiada di Kuala Lumpur dan meninggalkan aku lebih awal 23 Julai untuk kembali ke Rahmatullah. Tak mengapa Din, aku telah pun mengundangmu, dan kau sudah janji bersyarat untuk hadir. Demi Tuhan sesungguhanya aku sudah berpuas hati sepanjang bersahabat denganmu.

Dan kau pun tahu yang aku tidak sempat untuk menjengukmu di hospital seperti kau menjengukku di IJN tempoh hari sewaktu aku menjalani pembedahan jantung. Aku juga tidak dapat menjengukmu di kampung halaman seperti kau melawatku dirumah. Aku masih berhutang denganmu Din kerana tidak sempat menjengukmu di hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar. Namun aku ke kampungmu untuk menatap wajahmu buat terakhir kali dan menyembahyangkan jenazahmu bersama ribuan orang dan para sahabat kita Roozali Yusof, Mohd Fakrurazi Ahmad Mokhtar dan Zulaimi Kazen dan lain-lain. Maafkan aku, Din. [pv10dk. jam 4:45 26/07/23]

No comments: