Friday, September 20, 2024

GISB oh GISB

ULASAN

SAYANG memang sayang, sedih memang sedih dan terkejut memang terkejut. Itulah gumpalan perasaan yang berombak dalam diri apabila mengenangkan nasib dialami Global Ikhwan Sdn Bhd. (GISB) yang kini sedang menghadapi musibah disiasat polis diRaja Malaysia (PDRM). 

Dunia GISB kini semacam diambang kiamat. Sekelip mata sahaja.

Selepas polis menahan untuk diselamatkan 402 orang kanak-kanak, semalam 19 orang pimpinan tertinggi syarikat korporat itu termasuk Pengerusi dan CEOnya Nasiruddin Mohd Ali telah ditahan polis untuk direman dan disiasat mengikut beberapa akta.

Nampaknya kehebatan dan kebanggaan GISB yang merupakan jelmaan baru Darul Arqam diharamkan itu oleh anggota dan penyokong serta simpatisnya akan berakhir.

Kita percaya selepas ada pimpinan tertinggi GISB dan mereka terkait dengan tuduhan pengeksploitasi dan pengabaian kanak-kanak dan terbabit dengan sesksual akan didakwa dalam kadar segera. Pendakwaan ini bagi meredahkan pro kontra di atas tindakan pihak berkuasa itu.

Satu fatwa juga dijangka akan dikeluarkan selepas ini oleh pihak Jawatan Kuasa Fatwa Kebangsaan atau sebagainya, bagi mengistyharkan bahawa sistem kehidupan GISB sebagai haram dan sesat. Begitu juga beberapa pihak lain seperti pejabat pendaftaran perniagaan (ROC) juga akan mengambil tindakan.

 Apa yang akan beraku selepas ini, GISH akan lumpuh dan hansur begitu saja. Pelagai aset milik GISB akan merebut begitu saja seperti mana berlaku kepada aset pertubuhan al- Arqam dahulu. 

Manakala para pengikut GISB mereka menjadi mangsa akan dipanggil untuk dipulih dan diberikan kesedaran seperti mana dilakukan terhadap anggota Darul Arqam dahulu. Kita berharap agar pemulihan kemudian pemantauan akan dijalan sepanjang masa dan tidak mudah menyakini mereka akan insaf dan sedar.

Apa yang menimpa GISB itu tidak boleh disalahkan kepada mana-mana pihak melainkan GISB sendiri. Dalam kes GISB ini ia bukan salah ibu mengandung. GISH gagal mengambil iktibar terhadap apa yang berlaku kepada jemaah mereka sebelum ini Darul Arqam. Dalam kata lain bekas al Arqam itu belum insaf dan masih berpegang kepada kepercayaan tahyul mereka. 

Peluang diberikan kerajaan selama 30 tahun untuk pulih daripada mempercayan dan memuakin ajaran salah (Aurad Muhammadiyah versi Ashaari Muhammad dan Khatijah Aam) disia-siakan begitu sahaja yang akhirnya membawa merana untuk kali ke tiga. 

Sudah tiga kali maka cukup dan khalaflah buat bekas Al Arqam dan GISB. [wm.kl.10:29 am 20/09/2024]



No comments: