Wednesday, May 30, 2007

Berita Lewat

Rombongan Ekspedisi Everest Malaysia selamat turun.

MSO
LUKLA (Nepal): Kira-kira jam 11.00 pagi atau 2.15 petang waktu Malaysia (28 Mei) kesemua 31 rombongan epkspedisi Everest (Merdeka de' Everest) negara selamat sampai di Lukla (tempat mereka memulakan ekspedisi) dalam keadaan selamat dan semua sihat kecuali ada setengah ahli rombongan mengalami batuk-batuk kecil terutama ketua ekspedisi Datuk Khalid Yunus.

Ketibaan mereka itu disambut oleh Presiden Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK) Datuk Ibrahim Ali bersama dan tiga ahli rombongannya Yusuf Merah dan Nasarudin Rais.

Walaupun sambutan itu sederhana di mana hanya kain sepanduk sebesar 4 x 6 meter yang tertulis tangan namun ia membawa makna besar kerana itulah satu-satu kain sepanduk yang mengalu-alukan kejayaan rombongan negara berkenaan.

Ibrahim yang tiba di Nepal sejak 22 Mei semata-mata untuk menyambut kejayaan rombongan ekspedisi itu, terus memeluk Khalid sebaik saja Khalid dan rombongan tiba dan bersalaman dengan kesemua para pendaki dan ahli rombongan lain.

Terharu
Khalid kelihatan terharu atas kehadiran Ibrahim dan rombongan serta mengucapkan berbanyak terima kasih kerana sudi datang dari jauh semata-mata untuk menanti ketibaannya dan rombongan.

“Terima kasih kepada Yim, (Datuk Ibrahim) dan rakan kerana sudi untuk datang menyambut kepulangan kami,” ujar Khalid yang masih keletihan. Beliau kelihatan kurus dan wajah berubah serta berat badannya juga susut sebanyak 13 kg.

Dalam ekspedisi menawan gunung tertinggi di dunia itu kesemua enam orang pendaki mencapai puncak Everest kecuali Khalid yang terpaksa diturunkan kerana keadaan kesihatannya tidak mengizinkan.

Khalid dinasihat oleh doktor agar tidak meneruskan perjalanan setelah berada kira-kira lebih 6,000 meter atau kurang 1,500 meter lagi untuk mencecah punck Everest.

Enam pendaki yang berjaya sampai ke punca Everest ialah, Idris Said 52, Ahmad Reduan Rozali 25, Ahmad Fakhri Abu Samah 26, Marina Ahmad 26, Muhamad Rafiff Kori 28, dan Mohamad Fauzan Hassan, 40.

Ketika ini kesemua rombongan ekspedidi berada di Kathmandu, mereka berlepas dari sini pagi tadi, kira-kira jam 9.30 pagi waktu Malaysia. Jarak antara Kathmandu – Lukla kira-kira 500 km.

Malam ini kesemua ahli rombongan akan menghadiri majlis makan yang disediakan oleh Ibrahim Ali bagi pihak bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad di sebuah hotel terkemuka di Kathmadu.

Rombongan ekspedisi akan berlepas pulang ke tanah air 6 Mei hadapan.

Sementara itu Ibrahim ketika diminta mengulas mengenai kejayaan enam orang Melayu rakyat Malaysia termasuk seorang wanita (Marina Ahmad) berjaya menawan Everest secara serentak, ia merupakan satu kejayaan besar kepada negara yang seharusnya dikongsi bersama oleh 25 juta rakyat Malaysia.

“Saya rasa bangga dan terharu atas kejayaan rombongan ekspedisi negara yang diketuai Datuk Khalid Yunus. Inilah sejarah untuk negara kita,” ujarnya.

Tambahnya sejarah semacam ini hanya berlaku dan boleh dilakukan oleh orang-orang gigih dan tidak mengenal apa itu kesusahan dan sanggup mengadai nyawa.

Dalam pada itu beliau mencadangkan agar mereka diberi anugerah khusus yang bertaraf negara sebagai penghormatan atas kejayaan rombongan berkenaan.

Nukla, Nepal. MSO.

No comments: