Saturday, May 19, 2007

Teropong Ke Muktamar PAS ke-53

Rentetan Isu Sekular Dalam Pas

MSO

SAYA tidak mengerti dan tidak tahu untuk apa dan mengapa tiba-tia bloger Roslan SMS menulis mengenai faham sekular dan bersungguh cuba menjelaskan apakah definasi fahaman berkenaan. Apakah ia bertolak daripada suatu keadaan di dalam sebuah parti politik, (Pas) maka menyebabkan beliau terpanggil dan gelisah untuk menulis perihal sekular itu.

Memahami tulisan pendek dalam blognya itu, seolah ada pihak kurang senang dengan golongan sekular di dalam Pas dan Roslan pula nampak cuba mempertahankan golongan berkenaan. Kalau benar telahan ini maka di dalam Pas kini sedang bertarung dua aliran ‘sekular’ dan agama yang lebih senang disebut ‘al-ulama’.

Atau isu sekular itu sengaja dilaungkan menjelang muktamar Pas ke- 53 yang akan melibatkan pemilihan tahun ini. Apakah isu sekular dijadikan isu kempen untuk golongan agama (ulama) di dalam Pas dalam berhadapan dengan golongan profesional yang terdiri dari pemimpin pelapis bawah 50 tahun?

Saya tidak mahu dan berhajat mengulas lanjut dan mentafsirkan apa ‘menatang’ sekular itu. Perkataan ini cukup popular suatu masa dulu sehingga menimbulkan tanggapan negatif. Sekular semacam dianggap sebagai golongan menolak agama dan berada di birai neraka! Pengertian sekular itu cukup simple sampai pemakai baju kot dan tie adalah sekular!

Cukuplah dengan apa yang dijelaskan oleh Roslan yang dipetik daripada beberapa sumber. Kepada saya soal sekular atau ulama tidak penting dalam konteks politik bagi Pas. Harus diingat Pas bukan jemaah dakwah yang berjihad secara fizikal menggunakan pedang dan panah, kuda dan gajah serta menjadikan gua-gua tempat berlindung. Tetapi Pas adalah organisasi politik yang turut terikat dengan suasana dan keadaan semasa – sekular yang berdafatar dengan pertubuhan Malaysia.

Sepatutnya soal sekular dan ulama tidak timbul lagi kerana sebagai sebuah organisasi Pas mempunyai perlembagaan. Perlembagaan adalah rangka dan juga sempadan yang membataskan mana boleh dan mana yang tidak boleh untuk dilakukan dalam acuan perjuangan. Secara automatiknya ahli Pas harus terikat dan berjuang bagi memenuhi kehendak pelembagaanya.

Fasal 5 Perlembagaan Pas seperti dipetik Roslan iaitu; Memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah” sangat jelas mengenai maksud dan intipati perjuangan Pas. Semua ahli Pas perlu fokus kepada untuk mencapai matlamat itu tanpa memikirkan soal titik bengit seperti isu sekular, syiah dan sebagainya.

Tiada jurang dalam demokrasi.

Dalam sistem demokrasi, nilai sesuatu undi itu bukan terletak kepada sekular atau ulama, kapatilis, sosialis, syiah atau itu ateis. Undi antara mereka ini sama sahaja, satu suara satu kuasa. Justeru kesemua aliran pemikiran ini dalam konteks demokrasi tidak ada keistimewaan dan tegak sama tinggi dan duduk sama rendah! Hatta bodoh dan cerdik kadang-kadang tidak ada jurang dalam demokrasi!

Berdasarkan realiti itu semua faham dan mazhab di dalam Pas seharusnya duduk sesaf dan sepakat menggerak perjuangan untuk menafikan kuasa mungkar berdasarkan realiti dan juga masalah siasah yang dibenarkan undang-undang.

Mereka yang mementingkan aliran atau fahaman atau puak (assobiyah) dalam kontreks demokrasi seperti hari ini adalah mereka yang tidak faham demokrasi. Mereka belum masak dengan demokasi dan menyertai demokrasi kerana mewarisi daripada orang terdahulu yang turut terpesong dalam memahami demokrasi sihat dan cerdik.

Pemimpin Pas yang berusia 60 tahun ke atas seharusnya sudah matang dengan demokrasi Malaysia yang penuh dengan kerencaman; hantu, jembalang, hipokrasi, rasuah dan sebagainya. Tetapi bila masih ada yang bercakap soal sekular, soal tidak syariah dan sebagainya jelas menunjukkan mereka tidak matang meskipun terperam berdekad lama dalam guni bernama demokrasi.

Pemikiran seperti itu masih jauh ke belakang dan tidak sesuai untuk turun ke gelanggang politik yang semakin sofistikated mutakhir ini.

Golongan yang mempertahankan kemurnian aliran pemikiran serta uslub konservatrif didalam strategi jihad seharusnya tidak menyertai demokrasi, maksudnya dalam hubungan itu tidak perlu menyertai pilihan raya yang penuh dengan bobrokan itu.

Alasan orang peankut.

Tetapi jelasnya mereka menerima juga demokrasi walaupun pada hakikatnya mereka menolak dari ukuran ilmu mantik yang mereka miliki. Mereka menerimanya dengan menggunakan alasan demokrasi/pilihan raya hanya satu-satu jalan yang dibenarkan untuk menatakan perjuangan. Sebenarnya itu hanya alasan saja dan orang-orang yang penakut dan tidak masak dengan pegangannya selalu berkata demikian untuk melindungi kejahilan murakab.

Tanggapan mengatakan penyertaan pilihan raya sebagai suatu keperluan dan satu-satunya jalan pada masa ini hanya alasan saja. Kalau kita utuh dan nekad berpegang kepada kesucian (konservetif) tadi dan tidak mahu berpalit dengan noda sekular, seharusnya kita memulau pilihan raya. Atau jika sayang untuk meninggalkan Pas, mereka menjadi pendokong di luar dan tidak sebagai calon. Tetapi kalau menurut fekah itu pun dikira bersubahat.

Namun nampaknya golongan menolak sekular ini tidak juga berbuat demikian malah galak merebut dan melobi untuk menjadi calon pada pilihan raya.

Berhubung dengan pertembungan di dalam muktamar akan datang, apakah sekiranya golongan ulama kosevertif menang mereka bersedia memulaukan pilhan raya dan mengambil pendekatan perjuangan dengan berdoa, bersolat hajat dan berlawan tanpa helah!

Sebenarnya soal sekular, tidak Islami dan profesional ini isu yang memeningkan dan menjelaskan kerencaman pandangan di dalam Pas. Selepas Pas berusia lebih setengah abad, masalah furuk ini tidak patut wujud lagi. Kegagalan Pas menyelesaikan dalam mencari persamaan dan persepakatan antara aliran ini mencerminkan kelemahan Pas dalam meletakkan pemikiran pemimpinnya dalam satu wadah.

Tidak hairanlah kalau Pas masih kalah menghadapi pilihan raya dan senantiasa mudah digoyahkan musuh kerana bukan saja fizikal tidak bersatu, tetapi pemikiran masing-masaing juga saling simpang menyimpang antara satu sama lain. Lebih malangnya pertelingkahan itu pula atas sifat-sifat yang remeh temeh seperti siapa lebih Islam dan tidak Islam.

No comments: