Saturday, April 16, 2011

Sisipan Tengahmalam

Tahniah Taib Mahmud


Jam 10:30 malam tadi Pehin Taib Mahmud sudah selamat mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Sarawak. Dengan berlangsung angkat sumpah itu maka berakhirlah keresahan yang menghantui diri beliau sejam 10 hari lalu. Kini tidak ada siapa lagi yang boleh mempersoalkan kedudukan beliau sebagai KM Sarawak. Suka tidak suka beliau telah sah sebagai KM. Taib boleh kabar jawatan itu untuk lima tahun lagi.

Tahniah diucapkan kepada Taib atas kemenangan dicapai BN hari ini. Rasanya beliau sendiri tidak percaya dengan pencapaian kemenangan bergaya itu.

Kemenangan hari ini adalah hasil perjuangan yang belum pernag dilaluinya. Mungkin sejak menyertai politik pilihan raya semalam adalah paling pahit buatnya. Walaupun sebelum ini beliau sudah menempuhi apa yang dinamakan peristiwa Mingcourt hotel tahun 80-an dulu dimana satu komplot untuk jatuhkannya, tetapi apa dirasa semalam - pilihan raya ke 10 adalah paling pahit.

Semua pihak hendaklah menerima kemenangan Taib secara pro. Anggaplah ia satu keputusDdan mutlak tanpa ditohmahan dengan pelbagai tohmahan. Pihak yang kalah baik Pas dan PKR terima kemenangany itu. Meletakkan kemenangan BN itu kononnya kerana berlaku penyelewengan dan sebagainya rasanya bukan alasan tepat. Walaupun mungkin ada elemen kotor dalam pilihan raya itu ia harus diterima dengan baik.


Apa yang penting Pas dan PKR kena aku beberapa kelayakan yang ketara dilakukan mereka. Satu hakikat tidak dapat dilupakan ialah BN adalah parti asal dan alama yang mempunyai banyak pengalaman. Saya nampak kemenangan BN ialah kerana parti itu memiliki pengalaman berkenaan. Benar dari segi semangat dan azam PR kuat dan tinggi tetapi kerana kekurangan pengalaman menyebabkan mereka kalah.

Jika diteliti ada beberapa faktor asas yang jelas yang membawa kekalahan kepada PR. InysaAllaha saya akan ulasa kemudian nanti dalam Siasah.

Akhirnya sekali diucapkan tahniah dan syabas kepada pihaka yang menang dan pihak yang kalah jangan berputus asa. Dalam politik dan perjuangan tidak ada istilah kalah, yang ada ialah belum menang. Kepada BN khasnya Taib Mahmud dapat menjadi iktibar atas apa yang berlaku. Kalah beliau takdir enggan melepas kepimpinan BN ia bukan kesalahan KM 30 tahun itu tetapi salahnya rakyat Sarawak sendiri tanah masih menyanyanginya? (kcg 00:00 mlm 17/04/11)

1 comment:

Unknown said...

yang lebih hebat lagi, tidak ada kawasan yang ditandingi parti PBB yang kalah. Betapa kuatnya sokongan rakyat Sarawak kepada parti Pesaka Bumiputra Bersatu ini. Memang mereka betul-betul buat pusaka.