Sunday, March 17, 2013

Tujuh Projek dan Tujuh Dosa Besar dan Hujan Ribut

ULASAN                                                                                                                             

Najib Razak telah menghuraikan tujuh dosa besar yang dilakukan Pakatan Rakyat  khasnya PAS di negeri Kelantan.

Dosa-dosa besar itu ialah;
1. Membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam,
2. Gagal menunaikan janji kepada rakyat Kelantan,
3. Membenarkan pemimpin DAP secara rakuas membotakkan kawasan tanah di Lojing,
4. Mempermainkan matlamat perjuangan Islam PAS.
5. Dakwaan Tian Chua yang mempertikaikan isu Lahad Datu dan,
6. Mengadakan tahalusiasy dengan PKR dan DAP .

Tidak jelas apakah satu lagi dosa besar yang ketujuh?

Bila Najib mengketogorikan perkara-perkara itu sebagai dosa besar, menggunakan konotasi agama ia nampak besar dan seolah-olah PAS berada dalam keadaan kufur, munafik sehinggakan boleh terjerumus ke neraka. Aduh sayang...cik Minah bulu ketiak panjang enaknya.



Najib membilang dosa-dosa besar itu ketika berceramah dalam majlis Bewah Anak Kelantan Bersama PM di Tanah Merah Kelantan, Jumaat lalu. Moleklah kalau Najib sudah mengambil pendekatan agama di dalam ceramahnya. Mungkin itu satu ciri transformasi yang dilakukan Najib.

Mungkin bagi orang agama dan arif dengan Islam akan tersenyum dan tidak merasai apa-apa dengan peghuraian Najib berkenaan. Ia tidak memberi bekas kepaa PAS kerana ia tidak lebih dari dakyah politik semata-mata.  Dosa-dosa besar disenaraikan Najib tidak termasuk dalam dosa-dosa menyebabkan seseorang itu kufur imanya.

Sebaliknya apa disebutkan Najib itu terbalik dan terkena ke atas batang hidng Umno sendiri khasnya diri beliau sebagai perdana menteri. Kesemua enam perkara yang disenariakan tidak terlaksana dan dilakukan oleh Najib sendiri.

Mengenai kalimah Allah, jelas Najib jahil dalam memahami atau menganali syariat Islam sebenarnya. Apabila Najib mempertahankan kalimah - sebutan-sebutan Allah atau nama-nama sifatnya, ertinya dia hanya mempertahankan kulit semata-mata. Kalau ibarat memakan durian, Najib tidak mementingkan isi atau buahnya wangi dan hamis, tetapi mempersoalkan soal duri. Najib tidak 'rangah' isu tetapi mentenkedarah kulit atau duri.
penasihatnya.
Dari segi hakikat kalimah tidak penting; siapa nak sebut dan guna, gunalah kerana ia hanya sebutan bukan hakikat dan hakikinya. Yang penting ialah isi ajaran-ajaran Islam dan suruhan Tuhan itu. Apakah Najib sudah patuh sewajarnya? Apakah UBN telah melaksanakan Islam seperti mana dituntut? Jawabnya tidak, Nanjib mementingkan soal luran dari soal dalaman.

Dalam konteks ini beliau perlu membandingkan apa dilaksanakan kerajaan Kelantan dengan apa dilaksanakan kerajaan Persekutuan. Ambil perkara paling rengkas ialah mengenai usaha mengelakkan riba. Kerajaan Kelantan telah lama menyimpab wang negeri dalam bank Islam.

Semua akauan kerajaan negeri Kelantan di buka dengan bank yang mempraktikan sistem perbankan Islam. Begitu juga dengan sistem pajak gadai, Kelantan sudah memperkenalkan pajak gadar Islam. Bagaimana dengan kerajaan Pusat yang sepatutnya menjadi pelopor perkara ini sampai kini masih tidak mempraktikan sistem Islam.

Najib kata kerajaan PAS Kelantan gagal menunaikan janji kepada rakyat. Sebelum Najib menuduh PAS gagal beliau harus melihat ke dalam dirinya terlebih dahulu. Najib awal-awal tidak menunaikan janji dan amanah berhubung royalti petrolium. Peruntukan 5% royalti untuk Kelantan seperti mana dimaktubkan dalam perjanjian di antara kerajaan Kelantan dengan Pertonas tidak dilaksanakan.

Malang lagi kerajaan Najib mencari seribu helah untuk tidak menunaikan tanggungjawab dan janji itu. Wang royalti dinamanakan atas nama wang ehsan. Pemberian wang ehsan itu mengesahkan bahawa wujud royalti 5% yang cuba dinafikan itu.

Najib juga terikut dakwaan sebuah NGO bebal di Kelantan mengatakan kerajaan Kelantan bagi tanah kepada DAP. Ini pembohongan paling besar dan paling kohong. Apa yang berlaku pemimpin DAP membeli sebuah syarikat yang ada diberikan pajakan tanah kepada mereka. Perkara ini ditafsirkan oleh pemimpin Umno Kelantan kononnya kerajaan berikan tanah kepada DAP.

Pentafsiran ini sangat bahalul sekali. Najib juga jadi bahalul dan tolol sama apabila mengulang apa yang didakwakan itu sedangkan asasnya tidak ada.

Seperkara dosa lagi PAS mempermainkan matlamat PAS. Matlamat apa Jib? Apakah kerana PAS lebih dekat dengan DAP dan menolak Umno itu dimaksudkan mengkhianati perjuangan dan matlamat perjuangan? Sebelum menuduh Najib harus meneliti dan menilik kepada diri sendiri. Najib harus membandingkan mana lebih ikhlas kepada PAS akan partinya Umno DAP. Najib jangan kira soal DAP itu kafir atau apa tetapi soal ikhlas dan integriti. Kalau kafir lebih berintegriti berbanding dengan Umno maka wajar kalau PAS mempercayai DAP. Soal politik ini bijaksana.

Mengenai kenyataan Tian Chua berhubung pencerobohan di Lahad Datu juga Najib mengambil sebagai dosa besar PAS. Najib kecewa dan marah dengan cara PAS menangani masalah yang dicetuskan oleh Tian Chua. Umno patut tahu PAS adalah sebuah partii politik yang ada pendekatan dan kaedahnya sendiri.

PAS tidak akan mudah tercokik dengan geletakan dan juga provokasi Umno. Dalam isu Tian Chua PAS menilai mengenaik kebenaran di sebalik dakwaan ke atas Tian Chua itu.

Jadi dosa-dosa besar yang disenaraikan Najib sebenarnya dosa besar parti itu. Mungkin disebabkan pembohongan dan niat jahat itu maka sebaik Najib senaraikan tujuh dosa besar sebagai sambung tujuh projek raksasa di Kelantan maka hujan ribut turun denbgan tiba-tiba dan melanda majlis 'berbohong Najib dengan rakyat" di Tanah Merah kelmarin dulu itu. [wm.kl.3:07 pm 17/03/13]

3 comments:

beewizer65 said...

Assalamualaikum,

Marilah kita renungkan amaran Allah swt yang di jelaskan dalam Al-Quran:
“Mereka hendak menipu Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya menipu dirinya sendiri sedang mereka tidak sadar.”
( Al-Baqarah : Ayat 9 )

Mungkinkah hujan dan ribut yang turun dengan tiba-tiba merupakan satu amaran dari Allah swt supaya di hentikan segala bentuk fitnah yang kian berleluasa ?

Renungkanlah.

Unknown said...

Yang 5 dan 6 tu adakah satu dosa di sisi Islam?

Qaseh Bonda said...

Kesian kat najib pun ada. Dosa kita sendiri tak tertanggung sudah berani nak huraikan dosa orang lain. Dosa besar pulak tu.

Dah sendiri pun tak faham makna dosa, ribut melanda pun dia buat-buat lupa.

Bercakap pulak dia dinegeri Kelantan. Apalaa punya bodooo!!!