Wednesday, October 9, 2013

Projek lebuh raya rakyat masih belum muktamad

ULASAN SIDANG DUN KELANTAN                                                

Exco Infrastruktur, Utilitis dan IT, Hanifa Ahmad hari ini memberi pencerahan berhubung projek pembinaan lebuh rakyat rakyat Kelantan yang terus menjadi tanda tanya apabila ia terhenti seketika disebabkan beberapa faktor yang kabur kepada umum.

Hanifa Ahmad
Hanifa dalam penggulungan dan menjawab beberapa persoalan yang dibangkit terhadap porfolio beliau menjelaskan status projek berkenaan waktu kini.

Menurutnya kontrektor dari Korea yang diberikan tanggungjawab itu sebelum ini sudah tidak berminat dengan projek berkenaan menyebabkan ianya dilupakan. Pernyataan itu dijelaskan dalam dua pucuk surat kepada kontrektor berkenaan dan juga kepada badan menguruskan projek berkenaan. Beliau membaca kedua-dua surat berkenaan.

Sehubungan itu katanya, kerana projek lebuh raya itu menjadi hasrat kerajaan dan ia sangat diperlukan, kerajaan mencari iniasitif untuk meneruskannya. Dalam keadaan itulah katanya, sebuah konsertium Icobound Sdbn Bhd mengemukakan proposal untuk membina porjek berkenaan.

Hari ini menurut Hanifa kajian mendalam telah dilaksnakan oleh konsertium berkenaan. Kerja-kerja teknikal mendalami mengenai harga dan perkara berkaitan. Katanya proposal itu sedang dikaji. Buat masa ini pihak konsertium sedang menilai kos sebenarnya.

Waktu ini proposal itu sedang diteliti oleh beberapa pihak termasuk JKR mengenai kos pembinaanya. Beliau menyebut anggaran dibuat oleh konsertium itu kos projek berkenaan sebanyak RM669 juta. Jelas Hanifa sekiranya harga itu munasabah setelah ia dinilai oleh JKR ia akan diserahkan.

Bagaimana pun sekiranya harga meningkat lebih daripada yang dianggarkan dan kos itu tidak disetuju maka konsertium itu akan dilucutkan.

Beliau menjelaskan kalau itu berlaku projek itu akan ditendar kepada umum dan mana-mana pihak atau kontektor boleh mengemukakan proposal. Kesimpulannya projek pembinaan lebuh raya rakyat itu masih belum dimuktamadkan. Bagaimana pun beliau menjangkakan keputusan muktamad akan diperolehi dalam tempoh sebulan dua ini.

Dengan penjelasan Hanifa itu isu mengenai projek lebuh raya itu sedikit sebanyak terjawab dan mengurangkan persepsi negatif terhadapnya. [wm.kl.12:39 pm 09/10/13]

No comments: