Thursday, January 19, 2017

Apabila Mahkamah Rayuan beri setitik cahaya buat Anwar

SUARA MALAM

Salah satu aksi Anwar di mahkamah.
Ketukan tukul Mahamah Rayuan yang memberi peluang kepada Anwar Ibrahim mengemukakan rayuan semakan undang-undang berhubung keputusan Lembaga Pengampunan yang menolak permohonannya menitikkan setompok cahaya buatnya.

Keputusan itu menggembirakan semua orang dan ia akan membahagikan semua rakyat jika rayuan Anwar di Mahakamah Persekutuan untuk menafikan keputusan Lembaga Pengampunan yang menolak permohonan pengampunannya itu menjadi kenyataan. Apakah ada cahaya di hujung terowong buat bapak Reformis itu?

Penerimaan rayuan itu nanti apa lagi jika Mahakamh Persekutuan berpihak kepadanya, bermakna Anwar mempunyai peluang mendapat pengampunan Yang D
ieprtuan Agong seterus membolehkan beliau menyedut udara bebas semula bagi memaknai lagi perjuangan membela rakyat secara bebas.


Berita gembira ini diterima oleh Anwar dan keluarganya apabila ketiga hakim Mahkamah Rayuan diketuai Hakim Rohana Mohd Yusuf, hari ini memutuskan untuk merujuk persoalan undang-undang ke Mahkamah Persekutuan bagi menentukan sama ada proses membuat keputusan oleh Lembaga Pengampunan berhubung pengampunan di Raja boleh dicabar di mahkamah.
Keputusan mahkamah itu membuka peluang kepada Anwar yang dikira sudah tertutup rapat sebelum ini. Dalam usaha untuk membebaskan diri dari hukuman penjara bermotifkan politik Anwar telah menggunakan pelbagai kaedah dan saluran namun ia masih belum berhasil.

Pengruusan kes itu ditetapkan pada 2 Februari.
Kandati pun begitu kedudukan berkaitan nasib Anwar yang diberi hak oleh Mahkamah Rayuan itu penuh teka taki, tetapi ada orang ramai menaruh harapan tinggi Anwar akan mendapat hak untuk memohon pengampunan dan dibebaskan.

Tertakdir Anwar dibebaskan ia sesuatu yang menggembira. Kehadiran Sultan Muhamad ke-V sebagai Yang diPertuan Agong didoakan memberi tuah kepada Anwar Ibrahim.

Sekiranya pendengaran di Mahkamah Persekutuan berpihak kepada Anwar yang membolehkan Lembaga Pengampunan menerima permohonannya dan kalau ia tertakdir kepada Anwar, bermakna Anwar akan dibebaskan dan ini merupakan suatu kejutan dan sejarah buat negara ini.

Rakyat yang mahu melihat negara ini ditadbir dengan adil, khazanah negara diselamatkan dengan terbangunnya sebuah kerajaan baharu sangat berharap kepada Anwar. Kalau pun Anwar tidak berpeluang bertanding dalam pilihan raya kelak, tetapi pengampunan diperolehinya nanti menjadi seribu penawar kepada pembangkang. Hakikat dirasakan pembangkang akan menang hanya apabila Anwar berada di luar.

Apakah apa yang diharapkan itu akan berlaku? Mahkamah Tinggi memihak kepadanya memutuskan membenar Anwar atau keluarganya membuat permohonan pengampunan?
Itulah harapan dan itulah doa semua orang. Tetapi saya sendiri skeptikal kepda harapan ini. Firasat saya membayangkan ia tidak semudah itu takdir itu akan terjadi melainkan ia ada "sufaat" Perdana Menteri, Najib Razak.

Hanya Najib yang boleh melakukan itu. Biarpun PM akan mengatakan beliau tidak ada kuasa campur tangan mengenai keputusan itu, namun  saya tetap beranggapan Najib sebagai perdana menteri tetap ada kuasa dan mujizat sufaat untuk Anwar. Soalnya apakah Najib sedia memberi sufaatnya ataupun tidak.

Sekiranya Najib tidak sedia untuk memberi sufaat, saya tidak nampak Anwar menerima takdir dan tuah itu untuk kali kedua tidak akan berlaku. Peristiwa 2004, di mana Anwar dibebaskan dari penjara selama enam tahun sebelum tamat tempohnya apabila mahkamah menerima rayuannya untuk semak keputusan ia berpihak kepada Anwar, tidak akan berlaku.

Ketika tuah itu berpihak kepada Anwar, perdana menteri Malaysia dipanggung Abdullah Ahmad Badawi. walaupun pembebasan Anwar itu tidak ada kena mengena dengan Abullah tetapi persepsi umum mengatakan demikian.

Hendaknya tahun 2017 membawa tuah bukan sahaja kepada Anwar dan keluarganya tetapi kepada rakyat dan Najib juga. Sekiranya Anwar dibebaskan menerusi proses undang-undang yang adil semasa negara dipimpinan Najib, Najib juga akan mendapat tuah dan pujian rakyat.

Pembebasan Anwar sebelum tamat menjalani hukum penjara selama lima tahun ia juga boleh mengurangkan tohmahan dan kebencian rakyat kepada Najib.

Ironisnya kalau itu terjadi, Anwar dibebaskan dengan pengampunan ia memberi kemalangan kali berikutnya kepada Dr Mahathir Mohamad. Pembebasan Anwar juga akan merubah senario politik terutamanya di pihak pembangkang kini?  [wm.kl.10:01 pm 18/01/17]

No comments: