Tuesday, October 16, 2018

Disiplin DAP perlu dicontohi parti lain

SUSUPAN PETANG
Parti DAP telah menetapkan mana-mana pemimpinnya khas, wakil rakyat yang ingin menerima anugerah darjah kebesaran membawa gelaran Datuk hendaklah diruju kepada Jawatankuasa Ekskutif (CEC) parti itu terlebih dahulu.

Parti itu telah menetapkan garisan panduan itu ekoran timbul sedikit kontroversi dua orang wakil rakyatnya menerima anugerah Datuk Melaka dua tiga hari lepas. Pimpinan parti itu kurang bersetuju dengan penerimaan anugerah itu.

Penerimaan itu dianggap sebagai sesuatu yang tidak wajar memandangkan mereka baharu sahaja berkhidmat — jadi wakil rakyat, menerima anugerah itu dikira tidak sepadan dengan khidmat dan jasa mereka.
Begitulah cara DAP mentadbir partinya sangat disiplin dan tegas. DAP tidak main-main dengan sebarang unsur boleh menjejaskan imejnya.

Elok kalau parti-parti lain juga meniru prinsip DAP itu dan mengetakan disiplinnya agar para pemimpinnya tidak berbuat sesuatu yang boleh mencermarkan parti.

Tidak hairanlah kalau DAP muncul sebagai parti yang berdisiplin kerana ia tidak mudah berkompromai dengan mana-mana ahlinya yang melanggar prinsip parti itu. Sebenarnya disiplin dan ketegasan itulah meletakkan DAP sebagai parti yang disegani dan kian mendapat kepercayaan termasuk golongan cendekiawan Melayu.

Mengenai garisan panduan itu bukan bermakna DAP tidak menghormati anugerah darjah kebesaran yang diputarkan sebagai DAP sebagai anti Raja, tetapi demi meletakkan anugerah itu ke atas tapak seewajarnya, dan cara itu adalah untuk memastikan nilai darjah kebesaran itu dihormati dan bukan boleh diberi sesuaka hati.

Benar sepatutnya apa-apa anugerah atau bintang kebesaran diberikan kepada mereka yang berhak dan layak bukannya diberikan seakan-akan dicampak beras dan pada kepada ayam itik sahaja. Memberi anugerah itu kepada mereka yang tidak layak, menjadikan darjah dan bintang itu seperti “toto Siam” yang boleh dibeli di mana-mana.

Mengenai empat wakil rakyat yang sudah terlanjur menerima anugerah itu, DAP membenarkan mereka sebab ketika mereka menerima anugerah itu sebelum garis panduan itu disiapkan. Sikap ini sekali lagi menunjukkan DAP sebuah parti yang rasional.

Syabas sekali lagi kepada DAP, kerana secara tidak langsung mengajar parti-parti lain belajar menjadi sebuah parti yang bermaruah, tidak gilakan pangkat seperti seperti Umno, PKR, PPBM dan Amanah. Trims. Perkomngsian dari Fb MSO. [wm.kl.6:42 pm 16/10/18]

1 comment:

sayednoordin said...

bintang bintang anugerah sultan,raja raja dan agung menjadikan sesetengah manusia rasa ego,megah dan menyalahgunakan kuasa ..