Monday, July 8, 2019

Seruan Mahathir tidak praktikal

ULASAN

APABILA Dr Mahathir Mohamad menyeru agar parti-parti Melayu (sebenarnya orang Melayu) menyertai partinya Bersatu, timbul berbagai spekulasi dan tafsiran mengenainya. Walaupun seruan itu sesuatu yang dinamik namun sukar untuk dilaksanakan, tetapi kerana ia disuarakan oleh orang berjawatan PM bertaraf negarawan maka ia perlu diberi respon.

Ajakan kepada penyatuan oleh sesiapa sahaja asalkan ia bermaksud baik perlu disokong dan diberi perhatian. Dan mengenai seruan Mahathir itu ia juga tidak tersisih dari pandangan saya.

Apakah rasional dan istimewanya maka semua parti Melayu perlu berada di bawah naungan Bersatu? Kenapa Bersatu harus menjadi pemersatu? Apakah kerana ia kebetulan dibawah pimpinan Mahathir seorang pemimpin Malaysia yang cukup berpengalaman. Dan layak atau sesuaikah Mahathir menjadi ikon perpaduan Melayu jika disuluh kepada laluan politiknya selama ini?

Saya telah mengulas mengenai kelayakan Mahathir untuk menjadi ikon penyatuan Melayu. Bagi saya Mahathir bukan tokoh itu: Begini tulis saya dalam satu status di Fb:

(MAHATHIR BUKAN IKON PENYATUAN MELAYU?

Sikit nak respon kepada ajakan Dr Mahathir kepada parti-parti Melayu agar bersatu untuk mengukuhkan kuasa politik Melayu. Tidak dinafikan cadangan itu elok tetapi ia bukan sesuatu yang praktikal apabila ia diseru oleh Mahathir. Bagi saya Mahathir bukan watak yang boleh mempersatukan Melayu di negara ini.

Sejarah politik dan kekuasaanya masa lampau pasti akan diungkit dan akan dijadikan iktibar untuk menerima dan menilai sejauh mana beliau ikhlas dan mampu melaksanakan seruannya itu. Orang dapat menduga seruan itu agar Melayu, bersatu dibuat oleh Mahathir setelah parti lamanya Umno kalah dan tidak berkuasa lagi.

Kebetulan pula parti yang ditajanya untuk dijadikan pengganti Umno, Bersatu tidak mendapat sambutan menggalakkan. Mahathir seharusnya melakukan ini, - penyatuan Melayu semasa beliau memimpin Umno dahulu. Tetapi ketika itu beliau tidak pernah mengajak parti Melayu (Pam) yang merupakan parti kedua terbesar untuk bersatu dengan Umno.


Adakah pernah terilham untuk Mahathir mengajak Pam bersatu? Saya tidak mengingati kalau ada beliau berbuat demikian.

Kenapa? Sebab ketika itu Umno kuat dan Mahathir mempunyai sokongan padu, maka pelawaan untuk bersatu dilupakan.

Malahan mengikut "hadith" Tengku Razaleigh, beliaulah yang memecahkan perpaduan Melayu Pam - Umno dalam BN. Tengku Razaleigh mendakwa penyingkiran Pam dari BN (1974) adalah idea Dr Mahathir?

Selain itu orang juga teringat kepada cara politik Mahathir, dived and rule. Kekucarkaciran dalam Umno yang dahulu hebat berlaku di zaman Mahathir. Kerana "keagahannya" memiliki kuasa besar maka beliau menyingkirkan satu demi satu pemimpin masa depan Melayu; bermula dengan menyingkirkan Musa Hitam, kemudian Tengku Razaleigh, Anwar Ibrahim dan terbaharu pula Najib Razak sebelum itu Abdullah Badawi juga jadi mangsa cemuhannya.

Jadi semua sejarah dan liku-liku dilalui Mahathir itu menyebabkan orang serit dan mempersoalkan sejauh mana keikhlasan dan kesungguhannya untuk menjadi ikon menyatu padukan Melayu. Trims.


Sebelum status itu saya juga telah memberi reaksi awal sebelum ini, kata saya; kalau benar parti-parti Melayu hendak bersatu, induknya bukan Bersatu tetapi induknya ialah Pas. Pas yang kini saya sebut Pam, paling layak untuk membuat seruan agar semua parti Melayu bersatu di bawah mereka.

Pam ada keistimewan dan signifikan untuk jadi ikon penyatuan Melayu. Pertama kerana Pam adalah parti Melayu kedua tertua selepas Umno. Keadaan dan kedudukan Pam masih kemas dan berpengaruh berbanding dengan Umno yang sudah banyak tercalar dan cacat.

Yang penting ideologi atau dasar dan prinsip perjuangan Pam dekat dan serasi dengan orang Melayu, yakini Islam. Jadi dari segi menjadi tuan rumah Bersatu tidak layak. Apabila saya menyebut dan menamakan Pam, kepercayaan kepada Pam ini bukan kepada pemimpin utamanya kini yang bersikap berbalam-balam dan entah-entah itu. Tetapi dari segi sejarah dan realiti yang ada kepada Pam.

Alasan betul.
Alasan diberikan Mahathir kenapa parti Melayu perlu bersatu kerana untuk mengukuhkan politik orang Melayu. Alasan itu boleh diterima. Malahan hakikat itulah yang perlu disedari oleh semua parti-parti Melayu dan juga orang Melayu. Semua kena mengambil kira kekuatan kuasa politik Melayu perlu dijadikan keutamaan dan tulang belakang kepada masa depan orang Melayu.

Menurut Mahathir, Melayu kini berpecah kepada empat buah parti. Kerana berpecah itu potensi untuk Melayu menang sukar. Hari ini Melayu bukan lagi memiliki kuasa 60% tetapi enam (6) peratus sahaja. Kelemahan (kuasa politik) akan membawa banyak kerugian kepada orang Melayu. Realiti dan situasi ini perlu difahami dan diinsafi sebaik mungkin penuh teliti dan cermat.

Baik, apabila beliau menyeru parti-parti Melayu dengan membilang empat parti Melayu, bermakna ia terpanggil kepada Umno, Parti Agama Malaysia (Pam) alias Pas dan Amanah sahaja. Keadilan (PKR) tidak termasuk parti Melayu yang digolongkan oleh Mahathir itu. Ini kerana Keadilan adalah parti multi racial, berbagai kaum.

Sebenarnya Mahathir tidak boleh meninggal begitu sahaja Keadilan sebab ada elemen Melayu dalam parti itu apabila Melayu mendominasi hierarki kepimpinannya. Pemikiran Dr Mahathir mengenai politik Melayu dalam konteks Malaysia seharusnya lebih fleksible, terbuka dan rasional.

Saya tidak mahu menyebut dan mengulas apa perasaan Keadilan dan DAP apabila Mahathir mengajak parti Melayu bersatu. Saya mengira ia tidak menyentuh perasaan mereka pun kerana memahami latar belakang politik negara ini disertai berbagai kaum yang mana tidak akan ada mana-mana kaum dapat memerintah secara bersendirian. Ini satu hakikat yang diterima oleh Mahathir sendiri. Realiti inilah juga membimbangkannya.
Berbalik kepada seruan dan ajakan terbaharu Mahathir itu, ia baik dari maksudnya, tetapi tidak baik dari konteks politiknya. Dr Mahathir kini berada dalam PH yang mana bersama PH ada parti bukan Melayu, DAP dan Keadilan. Jadi seruan itu dilihat semacam tidak ikhlas atau ada motif lain yang boleh menyebabkan pentafsiran politik membuat berbagai terjemahan yang tidak menguntungkan pakatan itu.
Adalah songsang kalau beliau sebagai Pengerusi PH tetapi melupai dua rakan lain, khasnya DAP. Seruan Mahathir itu tidak mengambil kira perasaan DAP dan juga Keadilan. Apakah perasaan sebegitu tidak terbenam di lubuk hatinya? Saya sudah kata tidak mahu menggali apa perasaan DAP. Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng sudah mengatakan beliau tidak mahu mengulas lanjut mengenai pelawaan dan cadangan Mahathir itu. Guan Eng tidak mahu mengusut kasaikan keadaan dengan seruan Mahathir itu.

Dalam hubungan ini, mengenai keperluan Melayu bersatu untuk membina kekukuhan kuasa politik orang Melayu saya ingin memberi tambahan kepada Mahathir. Atau pun boleh juga sebagai meralat pandangan dan ideanya.

Bagi saya untuk memperkuatkan politik orang Melayu tidak semestinya secara fizikal dengan menyeru agar orang Melayu bersatu dibawah bumbung. Konsep itu mungkin sesuai sebelum Malaysia merdeka di tahun-tahun 40an, 50an dahulu. Semisalnya apa dilakukan oleh Kesatuan Melayu, Para Ulama, Guru-Guru Pondok berhimpun di bawah satu bumbung untuk menuntut kemerdekaan. Tetapi konsep itu bukan sesuai lagi waktu ini.

Penyatuan Melayu boleh dilakukan melalui perasaan, semangat dan iltizam kebersamaan berteraskan agama dan bangsa. Ia tidak pun perlu menerusi fizikal seperti Mahathir katakan itu. Ia sesuatu yang sangat sukar melain Melayu sudah terdesak.

Orang Melayu boleh sahaja menyertai mana-mana parti yang mereka sukai. Dan mereka boleh mengambil bahagian dalam pilihan raya. Walaupun banyak kumpulan dan parti Melayu tetapi kuasa (kerusi) Melayu tidak akan mengecil atau berkurangan. Kawasan yang menjadi tumpuan Melayu ialah kawasan 55% undi Melayu.

Melayu tidak akan mengecil dari bilangan kerusinya kerana kerusi Melayu tetap menjadi milik Melayu. Walaupun di sesuatu itu ada lima atau lapan calon Melayu bertanding, tetapi pemenangnya tetap Melayu juga. Orang lain, Cina dan India tidak akan menang di kawasan Melayu begitu juga sebaliknya. Ertinya kuasa dan kerusi Melayu tetap tidak berubah.

Jadi Melayu boleh bersatu kalau ada jiwa politik yang segar dan rasional. Kerusi yang dimiliki parti masing-masing boleh dihimpunkan untuk memperjuangkan nasib orang Melayu. Apa yang penting di sini orang Melayu boleh berbeza warna parti dan ideologi tetapi mereka perlu berangkat dari asas dan nawaitu sama.

Kalau ini berjaya diimplimentasikan, jadi tidak timbul Melayu berpecah. Lama sebelum ini saya sudah meminta agar orang Melayu belajar berpolitik daripada orang Cina. Mereka bersatu dalam satu cita-cita dan tujuan. Yang perlu difikirkan bukan menyatukan Melayu dalam satu bumbung tetapi menyusunkan kerusi-kerusi Melayu dalam satu acuan rasa dalam atma jiwa. [wm.kl.10:46 am 09/07/19]