Friday, October 4, 2024

Penganugerahan SPMK membawa signifikan tersendiri

PENGAMATAN

Anwar menerima anugerah darjah SPMK
daripada Sultan Muhammad V.
SEMPENA hari keputeraan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V, yang ke 55 pada hujung bulan lalu, Tuanku Sultan Muhammad V telah berkenan  menganugerahkan Darjah Kebesaran Ahli Kehormat Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (SPMK) kepada Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim. 

Anugerah itu merupakan darjah tertinggi dalam hierarki kedudukan darjah-darjah kebesaran dianugerahkan oleh Sultan Kelantan.

Penganugerahan itu tentulah ada sebab-sebab dan pertimbangan wajar sekali. Bukan kaling-kaling penerima darjah tersebut yang penganugerahan sangat terhad. 

Apabila baginda Sultan Muhammad V berkenan menganugerahkan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim tentu ia memberi singnifikan tersendiri dengan pertimbangan tepat. 

Anwar menerima anugerah itu dalam satu adat istiadat khas yang berlangsung istana negeri  di Kubang Kerian tanggal 1 Oktober apabila pada hari penganugerahan dan penyampaian darjah kebesaran dan pingat berlangsung di Balai Besar beliau berhalangan datang kerana menjalankan kerja dan tugasan di Bumi Kenyalang. 

Ikut sama bersama Anwar menerima anugerah itu, isterinya Dr Wan Azizah Wan Ismail. 

Sebenarnya hubungan dan kemesraaan di antara Anwar suami isteri dengan Sultan Muhammad V bukan baru dan pelik. Mereka sangat intim dan saling menghormati di antara satu sama lain.

Suatu chemistry mereka berdua yang tidak akan dilupakan dan dikenang oleh seluruh rakyat nagera ini, apabila Anwar diberi pengampunan penuh oleh Sultan Muhammad V tanggal 16 Mei 2018 sewaktu baginda menjadi Yang diPertuan Agong ke 15.

Dari sisi lain Sultan Muhammad V menghormati dan mengasihi kepada perdana menteri ke 10.

Disini apa yang boleh ditafsir dan dipelajari, akan kemurahan dan keramahan baginda Sultan Muhammad ke-V dengan perdana menteri ke 10. 

Boleh ditafsirkan anugerah dan darjah kebesaran itu sebagai pengikhtirafan Sultan Muhammad V terhadap Anwar sebagai perdana menteri.  

Dan sudah tentu dengan anugerah itu baginda memberi "isyarat perintah" agar hubungan di antara kerajaan Kelantan dengan Persekutuan menerusi semangat federalisme diperkukuhkan, berjalan dengan baik demi memberi erti besar kepada negeri Kelantan.

Justeru anugerah darjah tertinggi itu boleh dianggap sebagai satu isyarat kerjasama dan persefahaman tinggi di antara kerajaan Kelantan yang dinaungi baginda dengan kerajaan Persekutuan. Keadaan dan realiti ini sudah pun berlaku apabila Anwar Ibrahim selaku perdana menteri tidak mengasingkan Kelantan, bahkan memberi peruntukan bagi Kelantan tertinggi berbanding dengan peruntukan yang diumumkan perdana menteri sebelum ini.

Sultan Muhammad dan Anwar menandah 
doa untuk kesejahtraan bersama.
Seharusnya suasana ini difahami dan dihormati oleh kerajaan negeri walaupun berbeza dari segi fahaman politik kepartian dengan  kerajaan Persekutuan. Bahawa perbezaan kerajaan di antara Kelantan dengan Persekutuan bukan menjadi penghalang untuk kemajuan Kelantan sama seperti negeri-negeri lain yang berada dalam Malaysia.

Politik dendam mendendami, diskriminasi dan mencabuli semangat federalisme yang pernah diamalkan beberapa PM sebelum ini terhadap Kelantan kerana terlampau berpolitiking, tidak akan berulang di era Anwar. Dengan apa yang berlaku semua harus faham dan insaf serta mengambil kesempatan untuk mengeratkan lagi hubungan Persekutuan dengan negeri disamping membawa politik dimensi baru.

Maka sebaik-baiknya, kerajaan Pas Kelantan tanpa mengambil kira sentimen dan mendengar jerit pekik dan maki hamun sesetengah individu dalam Pas termasuk beberapa orang ahli Parlimen yang dangkal dan cetek ilmu siasah, untuk menjalinkan hubungan mahhabah dan persefahaman politik dengan kerajaan Persekutuan.

Menteri Besar Kelantan Nassaruddin Daud sewajarnya menjadi pelopor kepada politik baru ini dengan mengambil semangat penganugerahan darjah kebesaran kepada perdana menteri itu.

Penganugerahan darjah tertinggi oleh Sultan Muhammad V kepada Perdana Menteri itu, selain ia adalah suatu penghormatan khusus, ia juga menjadi simbolik dan keazaman Sultan Muhammad V untuk memaju dan membawa Kelantan setanding dengan negeri-negeri lain. [wm.kl. 8:48 04/102024] Foto: Dari Facebook Anwar Ibrahm.



No comments: