Friday, May 4, 2007

Catatan Pasca Pilihan raya Ijok

Bila Anwar marahkan Khairy

MSO
Antara seribu kejadian dan peristiwa di Ijok yang paling menarik ialah apabila Anwar Ibrahim menyerang dan membelasah Khairy Jamaluddin. Walaup
un serangan itu bersifat politik dan perlu dinilai dari sudut politik, ia tetap mengejutkan.

Selama ini Anwar tidak pernah menyerang atau mengatakan Khairy seteruk itu. Kalau pun beliau menyebut tentang Khairy tetapi masih berlapik dan sipi-sipi saja.

Tetapi serangan malam terakhir kempen pilihan raya Ijok itu berlainan. Nampak bersungguh. Malam-malam sebelumnya tidak ada kedengaran yang Anwar membelasah atau menyerang Khairy maupun bapa mertuanya Abdullah Badawi (Pak Lah). Apa yang menjadi sasaran ialah Najib Razak saja.

Saya mengikuti sebahagian besar ceramah politik Anwar dalam pilihan raya kecil Ijok itu. Misalnya ceramahnya di Bukit Badong, di Pekan Ijok dan di Batang Berjuntai. Anwar tidak pun menyentuh nama Khairy dan Pak Lah.

Seolah-olah Khairy tidak muncul dan menjadi pemain utama dalam kempen BN. Orang juga terheran-heran mengapa Anwar tidak menyentuh batang tubuh Khairy, sedangkan Khairy dikatakan antara orang (pemuda) paling aktif berkempen di Ijok. Umum juga menunggu Khairy yang menjadi public figure ketika ini dibelasah oleh Anwar di Ijok.

Tetapi apabila malam terakhir ketika berceramah di hadapan kaum Tionghua di Pekan Ijok, Anwar telah membelasah dan mengkritik Khairy sampai keluar perkataan yang sangat pedih untuk didengar sungguh mengkagetkan. Malam itu Anwar mencemuh dan memperkecilkan Khairy walaupoun usianya setahun jagung tapi memilik kekayaan berjuta ringgit.

Budak biadap

Terlucut juga perkataan biadap yang dihembur Anwar kepada Khairy. Semua yang mendengarnya terkejut musang. Nampaknya Anwar marah benar pada Khairy di malam tersebut? Apakah yang tidak kena atau Anwar terdesak ketika itu melihat partinya yang sudah lemah dan kekalahan sudah terbayang di juring mata?

Yang jelasnya, Anwar membantai Khairy selepas Khairy mengatakan Anwar membisu mengenai pembelian saham Guthrie oleh Khalid Ibrahim. Anwar begitu sensitif sekali terhadap perilaku Naib Ketua Pemuda itu. Kebetulan pula siang harinya, mertua Khairy, Pak Lah turut turun ke Ijok untuk memberi semangat kepada jentera pilihan raya BN.

Apa yang mengejutkan dengan bidasan Anwar terhadap Khairy itu kerana sebelum ini orang melihat mereka berdua tidak bermasalah. Malahan Khairy dikatakan sedang berusaha untuk membawa Anwar masuk semula ke dalam Umno. Khairy dikatakan sedang bermain mata dengan Anwar dan sedang membina terowong bawah tanah bagi Anwar masuk ke dalam Umno.

Khairy dikatakan memerlukan Anwar sebagai god fathernya di dalam politik. Kahiry memerlukan seseorang taukeh dalam politik untuk menjamin masa depannya. Dalam konteks ini Anwar adalah sosok paling sesuai bagi Khairy menjadikan sebagai junjung politiknya.

Peranan dan juga gerak geri Khairy sudah terhidu oleh pemimpin Umno lain termasuk Najib. Kerana itulah Najib telah memberi isyarat agar megawasi gerak geri Khairy. Tetapi si Khairy ini bukan kecil anak. Apabila disudah tahu gerak gerinya diperhati, beliau mula mengubah haluan dan mengalih strategi.

Apakah tindakan Anwar membelasah Khairy di malam terakhir itu sebahagian daripada strategi untuk menyelamatkan Khairy disebotaj oleh geng Najib? Walahualam!

Terjumpa Khairy

Pada hari megundi (28 April) ketika pemimpin Keadilan dan BN mengerumuni balai polis Ijok kerana membuat report mengenai penahan sebuah bas yang disyaki membawa pengundi hantu di Bukit Badong, saya sempat bersua dengan Khairy yang terkial-kial di pintu pagar balai polis bersama gengnya. Turut sama taukeh 'mat rempit', Abdul Azeez Abdul Rahim.

Saya memberanikan diri dan bertanya Khairy mengenai tindakan Anwar yang mencemuhnya itu.

“Kata Anwar bantai you malam tadi, betulkah?” Aju saya kepada Khairy.

“Tak ada… tak ada,” balasnya biasa dan selamba saja.

“I dapat maklumat teruk dia belasah you, sampai kata you biadap dan sebagainya,” tekan saya lagi.

“Tak ada… I.. tak dengar apa-apa pun,” balas Khairy lagi menafikan apa yang berlaku tanpa mengerutkan kening.

Saya tidak bertanya panjang dan terus menyimpul, bahawa pemuda hitam tampuk mangis ini pandai juga berpolitik. Dia dapat mengawal perasaanya dan tidak mudah termakan dengan apa-apa hasutan.

Saya tetap percaya Kahiry sudah pun tahu yang Anwar membelasahnya malam itu.Sudah pasti ada orang memberi tahunya kalau dia sendiri tidak hadir pada ceramah Anwar itu.

Apabila beliau menafikan dua kali, dan tidak memberi apa-apa respon apa lagi menunjukkan sikap jengkil kepada Anwar ketika itu, ternyata Khairy orang yang boleh tahan muka dan terlinga. Telinganya tidak muda pedih mendengar apa-apa yang tidak baik mengenainya. Mungkin kerana itulah maka beliau boleh bertahan walaupun seluruh Malaysia telah mencemuh dan memurkainya termasuk Mahathir Mohamad.

Persoalanya apakah dengan penafian itu sudah ada persefahaman (understanding) antara Khairy dengan Anwar? Anwar perlu berbuat begitu untuk menutupi rasa curiga Najib mengenai usaha Khairy untuk membawa Anwar menyertai Umno.

Bagaimana pun sekiranya babak di Ijok itu benar.. ini membawa senario baru dalam politik pembangkang. Suasana itu tentulah ditunggu pembangkang yang selama ini mahu memutuskan impian dan harapan Anwar untuk menjadi Perdana Menteri menerusi Umno.

Persepsi hubungan antara mereka berdua menjadi subur sejak pemergian Khairy ke rumah Anwar untuk menguruskan pemerosesan passport Anwar suatu masa dulu. Orang beranggapan kalau tidak ada mengada, masakan menantu PM pergi ke rumah bekas TPM! Dari babak itulah orang menyimpulkan Kahiry dan Anwar ada sesuatu....

Dan apakah sesuatu itu sudah berakhir bila Anwar bertindak memarahkan Khairy, atau ianya suatu episod yang sedang dimualakan!



No comments: