Wednesday, October 19, 2016

Perihal RUU 355: Hadi perlu nilai semula janji Umno

MELENTANG WAKTU 

Hadi dimainkan oleh UBN di parlimen.
[kemaskini] Bermacam-macam persepsi tersangkut di minda umum ekoran ketidaktentuan nasib Rang Undang-Undang Persendirian (RUU 355) yang diharapkan akan dibentangkan dalam sidang parlimen kali ini yang keadaannya masih kabur baur.

Pas mengusahakan Akta itu dipinda demi membuka pintu kepada pelaksanaan Hukum Allah di negara ini.

Dalam sidang lalu notis usul itu telah berjaya disampaikan. Namun kerana kesuntukan masa, wakil yang membawanya Abdul Hadi Awang bersetuju ia ditangguhkan. Maka sidang parlimen kali ini diharap dapat meneruskan perbahasan usul berkenaan.

Malangnya usul yang mulanya dimasukkan dalam urusan mesyuarat dihari pertama, berada di nombor empat, telah berubah ke nombor tujuh pada hari kedua. Perubahan inilah menyebabkan nasib usul berkenaan menjadi buah mulut dan perhatian para penganalisa politik.

Cakap-cakap atau kehebuhan cerita mengenai RUU 355 ini bukan sahaja setelah ia diberi notis pertama di parlimen, tetapi sejak Pas mula bercadang untuk membawa perkara itu ke parlimen. Dan cakap-cakap menjadi riuh randah lagi apabila dalam sidang kali ini sekali lagi ia dimasukkan dalam senarai perkara yang akan dibahaskan. Orang parti agama (Pas) seronok sakan apabila pada sidang lalu usul itu dibenarkan untuk dibaca. Lucunya peluang itu sudah dianggap sebagai parlimen menerimanya.

Pada mulanya semua orang khas mereka mendokong Pas bertepuk tangan seronok kerana usul itu diletakkan di nombor empat (4) dalam urusan mesyuarat palimen pada hari pertama. Kedudukan nombor itu memberi harapan dan peluang cerah usul itu akan dibincangkan. Mereka berharap harapan itu akan menjadi realiti setelah kesekian dekad menunggunya.

Bagaimana pun rasa seronok itu bertukar menjadi sedikit sedih dan terkejut apabila usul itu dipinda ke nombor tujuh (7) dalam urusan mesyuarat pada hari kedua. Perubahan itu menyebabkan pendokong Pas merasa kesal dan orang ramai mula mempersoal dan membuat tanggapan usul itu telah dijadikan topeng mainan oleh pihak tertentu. Usul itu tidak ubah sepeeti toys, manakala Pas menjadi si kucing jinak yang mengejar-ngejar toys berkenaan.

Sebaliknya bagi mereka yang anti Pas dan sekaligus anti pindaan itu yang dilihat bakal membuka pintu kepada pelaksanaan hukum Hudud di negara ini, mengambil alih suasana bila mereka pula bertepok tangan dan tersenyum lebar melihat perubahan kedudukan dan nasib usul berkenaan. Mereka mula sedar bahawa Pas sudah kena main dan pihak yang beriya untuk memberi sokongan yakni Umno hanya sekadar menghulur umpan yang tersalut joran kepada Pas.

Di sini saya tidak mahu masuk campur di belah mana-mana cuma hendak membuat kesimpulan sendiri berkaitan dengan RUU 355 itu dan "didong ding dong dingkan" serta nasibnya.

Saya tetap berpegang kepada pendapat saya sebelum ini bahawa Hudud tidak akan dapat dilaksanakan di negara dengan sebab-sebab yang sudah dijelaskan. Bukan itu sahaja kenyataan Najib Razak di Alor Setar, bahawa "tiada Hudud di Malaysia" telah mengunci hasrat Pas itu. Kalau para pemimpin Pas peka politik dan belajar dari pengalaman, kata-kata Najib itu sudah cukup untuk mereka membuat penilaian sejauh mana ketulusan dan komitmen UBN dalam isu ini. Mereka tidak payah bersusah payah "menerak" untuk membawa usul itu di parlimen.

Bagi orang yang faham politik dan menghormati kuasa seorang perdana menteri serta tahu seluk belut urusan dan kuasa parlimen khususnya dalam membuat cadangan untuk meminda apa-apa subjek yang melibatkan Perlembagaan, jika ia tidak mendapat sokongan 2/3 ia tidak akan boleh dilakukan. Usaha itu akan sia-sia sahaja meskipun ia riuh senegara dan diadakan munajak dan solat hajat di merata tempat.

Dalam konteks politik solat hajat dan munajak bukan jalan penyelesaian tuntas. Usaha itu hanya doa sahaja di mana ia adalah tindakan (ikhtiar) orang yang sangat lemah, berbanding dengan dua tindakan lain yakni bertindak dengan kuasa (tangan), bertindak dengan mulut (teguran). Bertindak dengan hati (doa) adalah selemah-lemah usaha dan tindakan. Solat dan munajat adalah doa.

Dalam hal Hudud ini Pas menggunakan kaedah ketiga itu, merupakan usaha paling lemah sekali. Walaupun sebelum ini sudah ada usaha mengikut laras kedua dan ketiga (teguran dan mengumpulkan kekuatan (kuasa)), tatapi ia dimusnahkah apabila Pas memutuskan hubungan dengan rakan pembangkang. Kejayaan Pas mendapat banyak kerusi dalam dua Piraum lalu adalah permulaan ke arah mencapai matlamat paling besar dan memungkinkan Pas dapat merealisasikan cita-cita bertahun itu.

Sayangnya Pas tidak betah dengan pakatan itu kerana terpengaruh dengan hasutan dan ajakan syaitan oleh Umno lalu membubarnya dengan menggunakan alasan-lasan yang dangkal.

Memahami situasi itu; kuasa politik dan parlimen maka Akta 355 itu tidak akan dapat dipinda dan harapan untuk memperluaskan kuasa dan bidang mahkamah syariah bagi menepati kehendak Hudud tidak akan tercapai dengan jaya. Hasrat dan cita-cita Pas itu terus akan berada di langit angan-angan dan dalam lautan ilusi mimpi yang luas.

Kenapa usul persendirian wakil dari Marang itu naik turun macam air pasang di musim tengkujuh? Jawabnya mudah dan tegas kerana ia tidak mendapat restu daripada kerajaan, khususnya Umno. Kalau Umno benar-benar ikhlas dan bersedia menyokong usul Pas itu, usul itu akan diberikan keutamaan dalam urusan mesyuarat parlimen. Alasan bahawa usul-usul kerajaan didahulukan hanya alasan sahaja. Bak kata orang kalau hendak seribu daya kalau tak hendak seribu dalih.

Semua boleh dipinda kalau mahu? Yang tidak boleh dipindah dan ubah ialah ayat Quran dan Hadith sahaja.

Umno mainkan Pas?

Kenapa eksekutif parlimen yang dikuasai UBN itu tidak meletakkan usul itu di atas? Sekali lagi jawabannya kerana parlimen tidak mahu ianya dibahaskan. Dalam pengertian mudah RUU 355 itu bukan perkara penting dari sudut UBN maka ia perlu dilewatkan atau pun mungkin dighaibkan terus. UBN juga tidak mahu menerima risiko politik dengan perbahasannya. Dalam isu ini saya nampak UBN berjaya menjadi Pas sebagai titi untuk mereka menyeberang sungai sebelum sampai ke daratan.

Apakah permainan ini sukar untuk difahami oleh Pas dan juga orang yang hendak membawa usul berkenaan? Melainkan ia disengaja buat-buat bodoh kerana dengan cara itu ia sudah boleh dijualkan kepada rakyat kononnya Pas sudah berusaha membawa ke parlimen tetapi ia dihalang? Apakah sekadar itu sahaja yang Pas ingin dengan usaha itu? Kalau setakat itu sekali lagi Pas memakai baju munafik yang berwarna terang.

Bermain politik dengan bermodal sedemikian bukan sesuatu yang pratikal, kerana apa yang penting hari ini realistik bukan angan-angan. Orang ramai mahukan sesuatu yang pratikal bukan retorik. Mengenai Hudud ini Pas mengangan-angankannya sejak lama dahulu lagi dan isunya tenggelam timbul macam bulan juga. Bila cukup 15 hari bulan ia terang (purnama) mencerah langit dan bila sampai ke penghujung ia seban dan menggelapkan langit.

Pas amnya dan wakil Marang khususnya perlu menyedari dan menginsafi permainan ini. Perlu sedar mereka telah kena main dan punggungnya telah diraba oleh Umno dalam bab RUU 355 ini. Cukuplah setakat dilakukan oral sex, bukan dirogol melibatkan fizikal! Pas tidak perlu mengharap sokongan Umno sebaliknya perlu berbuat sesuatu setimpa dengannya sebagai balasan atas pengkhianatn itu. Iya bagi saya kalau usul itu gagal dibawa ke sidang ini ia suatu pengkhianatan Umno.

Nilai sikap dan kejujuran Umno.

Terbaik ialah Pas menilai balik semangat dan kerjasama (taawun) dengan Umno yang dilaung-laungkan itu. Cukuplah Pas menunjukkan sikap baik dan pengertian kepada rakan yang tidak mempedulikan apa dilakukan itu.Dengan tertangguhnya usul berkenaan mengundang malu kepada Pas dan presidennya. Pas akan dihukum kiri kanan selepas ini oleh pihak nyang menentang semestinya dan oleh pihak menyokong juga kerana mereka akan berasakan Pas terlalu lemah.

Sekiranya usul itu tidak dapat dibentangkan dalam sidang parlimen kali ini, Pas boleh memberi kata dua kepada Umno. Tindakan terbaik ialah Pas kembali semula kepada maufakat dengan parti pembangkang untuk "merenyuk" UBN habis-habisan dalam Piraum ke-14. Pas boleh beri kata dua, apakah Umno mahu parti agama itu bersamanya atau pun akan koner balik untuk berhimpun dalam kelompok pembangkang seperti dalam dua Piraum dahulu.

Sekiranya Pas ingin kembali kepada oposisi mungkin Pas juga boleh memberi kata dua kepada rakan pembangkang, terutama PKR, DAP, Amanah, dan terbaharu Bersatu, sekiranya pembangkang berjaya menumbangkan UBN, maka kerajaan baharu itu nanti kena berjanji akan memberi laluan kepada Pas untuk meminda perlembagaan dan seterusnya melaksnaakn Hudud di negara ini. Pas boleh menggunakan tuntutan ini sebagai syarat penyertaannya semula ke dalam oposisi.

Kalau benar Pas serius hendak laksanakan hudud, inilah thorib terbaik kepada Pas. Dengan kedudukan UBN hari ini sangat lemah, sekiranya Pas sedia mengompakkan diri bersama oposisi sudah tentu kerajaan UBN akan jatuh dan kerajaan baharu akan bangkit. Tidak salah kalau Pas membuat ralat untuk kembali semula bercantum dengan pembangkang kerana ia dihalalkan dalan politik sekular. Menyesal awal lebih baik untuk mengelakkan kecewa dikemudian hari. Tindakan itu juga akan disambut dengan tepuk sorak kegirangan.

Tidak memelikkan kalau Pas bersikap demikian kerana ianya sesuatu yang normal dalam politik. Perbuatan dan tindakan tarik tali, menjual kuasa dan membeli kuasa adalah perkara lazim dalam politik. Pas kena menyedari politik yang dilanggani kini bukan politik Islam tulen yang rigid dan terikat dengan kalam dan kanun Tuhan, tetapi politik sekular yang menghalalkan cara untuk mendapat matlamat. Buktinya kesediaan Pas menyertai pilihan raya itu sendiri adalah perbuatan menghalalkan cara demi mencapai matlamat.

Apa lagi kalau Pas tegak atas nawaitu untuk melaksanakan hukum Allah, maka dengan apa cara sekalipun Pas perlu perolehi. Itulah kebijaksanaan dan fatah. Perkataan matlamat menghalalkan cara mungkin perlu ditafsiran semula dan diberi wajah baharu yang dinamik oleh Pas kalau cara itu mampu dan berpeluang untuk menegakkan perintah Allah. Kenapa tidak? [wm.kl.12:00 t/hari 19/10/16]

No comments: