Monday, July 30, 2007

Papan Tagah Robek

Jangan Menulis Kerana Seseorang!

MSO

SAYA kurang pasti untuk siapa pesanan (catatan) ini saya lontarkan. Cuma saya membuat catatan ini mengambil semangat surah al-Ashr untuk memulakan ruangan khas di blog ini yang dinamakan “Papan Tagah Robek” yang akan di sambung dari masa ke semasa. Penulisan di kolam ini berbeza dengan ruangan atau laporan lain!

"Demi masa sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaat kebenaran dan nasihat menasihati menetapi kesabaran!" - al 'Ashr.

Firman itu menunjukkan Allah begitu tegas memesan dan mengingatkan manusia supaya saling pesan dan ingat mengingati antara satu sama lain. Ia juga bermaksud, manusia hendaklah terus mengadakan hubungan batin dan fizikal semasa sendiri sebagai satu komponen mahkluk Allah demi kebaikan!

Sebelum Allah menyuruh manusia berpesan dan ingat mengingati sesama sendiri terhadap perkara-perkara yang baik, Allah terlebih dahulu menegaskan manusia ini didalam kerugian (batil).

Disepanjang masa

Diawal-awal firman itu Allah menyebut “Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian”. Bahawa kita disepanjang masa berada dalam keadaan rugi, tidak baik dan tidak benar, dan melakukan segala perbuatan tercela kecualilah kita melakukan kebaikan dan kebenaran. Selama kita melakukan itu maka kita tidak akan rugi dan akan sentiasa untung.

Apabila sebut rugi, bermakna ia tidak menguntungkan. Dalam hubungan ini rugi apabila manusia yang seharusnya menjadi khalifah tetapi alpa kepada tanggungjawab dan amanahnya - untuk saling pesan dan ingat mengingati hal-hal yang baik – menegakkan kebenaran dan mencegahkan kemungkaran.

Tentunya akibat lupa kerana kesibukan, dengki khianti, gila dunia, mabuk kuasa, mabuk projek (termasuk mabuk wanita) maka kita semua akan rugi dan semuanya dalam musibah. Peranan dan fungsi kita selaku khalifah atas muka bumi ini juga tidak berguna langsung.

Demikian juga dengan kemuliaan kita sebagai mahluk Allah seperti mana disebutnya dalam surah al-Tin ayat 4; "Sungguh Kami menciptakan manusia dalam sebaik-baik bentuk", juga tidak ada guna langsung. Jadilah kita seperti tunggul kayu mati atau pun najis-najis bintangan (monyet) yang berlerakan di jalanan.

Manusia yang sedar akan kedudukan (martabat)nya, perlu mengelakkan diri daripada menanggung kerugian. Sebagai makhluk dilantik menjadi Khalifah, kita perlu bertangungjawab melaksanakan sumpah dan janjinya seperti mana yang terkanun.

Sesuai dengan manusia itu sebagai sebaik-baik kejadian kita dituntut menjaga dan merealisasikan kemuliaan kita. Tidak ada gunankan kita digezetkan sebagai mulia kalau kita tidak menjaga dan menjujung kemuliaan itu.

Kita tahu bagaimana hendak menjaga kemuliaan itu. Ia bukan berdasarkan citarasa kita sendiri peribadi, namun menerusi petunjuk dan kebaikan secara maufakat (majmuk) seperti mana dianjurkan oleh sunnah-sunnah Rasulullah atau agama.

Kebenaran atau kebaikan menurut amarah kita bukan kebenaran dan kebaikan universal di mana sifatnya subjektif dan adalah bertentangan dengan kebenaran hakikin (haq).

Antara tanggungjawab kita selaku khalifah ialah mematuhi perintah dan taati kepada Allah. Melaksanakan segala suruhan dan tuntutanNya baik sesama manusia atau denganNya. Kita kena merealisasikan hublumminalah dan habluminas, hubungan dengan Allah bersifat peribadi dan hubungan sesama manusia bersifat fizikal.

Kalau kita terabai segala itu dan tidak menyedari dan menginsafinya maka hilanglah kemuliaan yang kita agung-agungkan itu. Bila kemuliaan kita hilang maka jadilah kita seperti haiwan (monyet), bercakaran sesama sendiri, mencerobohi dan berbuat khinati sehingga rugi dan semuanya menjadi abu dan debu.

Berdaulat

Peranan kita selaku khalifah dalam konteks sisasah, kita kena jaga kemurniaan agama kita, dan daulatkannya selari dengan kehendak Allah seperti diterjemahkan al-Quran dan al-Hadith. Kita kena pertahankan bangsa kita dan tanahair kita. Ini penting kerana selepas bangsa dan negara berdauluat barulah kita dapat mendualatkan agama sebagai undang-undang atau peraturan hidup sejagat.

Selagi bangsa dan negara tidak berdaulat maka selama itulah hukum agama dan ajaran Tuhan tidak boleh dimartabatkan secara sejagat.

Tanggungjawab ini ini bukan main-main, sebab kita menerima sendiri daripada Allah. Ia bukannya semata-mata diperolehi kerana mewarisi daripada datuk nenek kita, (kebetulan beragama Islam) sebaliknya ia adalah tanggungjawab kita secara peribadi. Tiap seorang daripada kita menerima sendiri tanggungjawab ini (sir) dari tangan Tuhan.

Tanggungjawab itu yang terkandung dalam rahsiaNya, diberikan kepada kita setelah bukit-bukau, gunung ganang dan bumi menolaknya. Kita manusia yang celaka menerima tanggungjawab berkenaan. Manusia ‘celaka’ ialah yang tidak melaksanakan tangungjawab atau menjaga kerahsiaan Allah itu.

“Sesungguhnya pernah Aku tawarkan rahsia diriKu ini, kepada langit, bumi dan gunung ganang, tetapi semua mereka tidak menerimanya kerana takut mengabaikan lalu yang sanggup menerimanya adalah manusia.”

Dalam suasana politik kita yang rencam dan kabur; kedudukan orang Melayu, agama dan negara terancam dari dalam dan luar, elok kalau kita sesama menyedari tanggungjawab dan peranan masing-masing. Ingat mengintai ke arah kebaikan dengan penuh kebenaran dan kesabaran sebelum kita semua ghuyub!

Bagi pemimpin pula ingatlah kritikan daripada rakyat, atau sesiapa saja sebagai penawar laksana jadam! Kritikan yang dilemparkan kepada kita terimalah sebagai teguran membina dan bukan bersifat dengki dan khinat. Lihatlah patah-patah dan 'maknawi' kritikan itu dengan akal yang luas dan jiwa yang tenang (Rodhiah).

Terima teguran

Misalnya kalau penulis menasihati pemimpin (Exco misalnya), pemimpin berkenaan kena sedar dan sedia untuk berubah. Terimalah teguran itu dan mengakuilah kesalahan dan kesilapan kita bak ular menyusur banir tidak akan hilang bisanya. Anjuran Saidina Abu Bakar As-Siddiq didalam khutabahnya sebaik dilantik menjadi Khalifah adalah sebaik-baik falsafah dan prinsip yang harus ada kepada setiap pemimpin atau Exco.

“Perhatian.. aku telah dipertanggungjawab memimpin Kerajaan. Aku bukan orang terbaik antara kamu, aku perlulah nasihat dan pertolongan kamu sekalian. Jika aku melakukan yang baik sokonglah aku, jika aku melakukan kesalahan nasihatlah aku, kerana aku menurut perintah Allah dan RasulNya, ikutlah aku, jika aku mengabaikan undang-undang Tuhan dan RasulNya aku tidak berhak menuntut kesetiaan kamu.”

Berdasarkan amanat dan pesanan Saidina Abu Bakar itu, apabila sudah ada tanda-tanda orang tidak menyokong kita ini bermakna kita sudah pun melakukan kesalahan ataupun kekhilifan.

Menusia penulis menjalankan peranan mengikut seruan Allah tadi agar berpesan dan ingat mengingati ke arah kebaikan dan kebenaran. Sebaliknya penulis yang berbuat bertentangan dengan prinisp itu ia adalah penulis yang engkar dan menentang penciptanya sendiri atau dalam bahasa ‘rambunya’ penulisa upahan!

Dan penulis juga selaku pewaris kepada kerja-kerja kenabian, penyampai risalah Tuhan haruslah sedari kita hanya berhak memberi maklumat yang betul atau tepat demi kebaikan agama, bangsa dan negara kita. Maka soal-soal yang berbentuk peribadi atau mengancam tanahair hendaklah dijauhi agar kita tidak termasuk dalam manusia yang rugi. Tidak ada guna kita mencari populariti kalau populari itu menrosakan agama, bangsa dan tanahair.

Sebagai manusia yang anggap intelektual dan menjadi panduan umum kita hendaklah mengelakkan kita bergaduh dan bertelingkah sesama sendiri apa lagi disebabkan hal-hal yang bersifat peribadi.

Papan Tagah: Ialah tupai-tupai atau rak yang digantungkan ditiang seri rumah. Ia dijadikan tempat meletak dokumen-dokumen penting, Helaian kitab kuning ataupun botol minyak angin atau bekasan ubat-ubatan..

No comments: