Tuesday, January 20, 2009

Terkenang Kuala 2

Perangai Jelek Pemimpin Pas di Kuala Terengganu

TUHAN telah mengatur segala-galanya. Nasib baik Mohd Abdul Wahid Endut menang dalam pilihan raya 17 Januari lalu. Kalaulah Abdul Wahid kalah banyaklah orang yang jadi duka nestapa kerananya. Bukan Abdul Wahid seorang akan merasa malu dan wibawanya sebagai Adun Wakaf Mempelem terjejas, tetapi orang lain juga turut sama tercalar dan menanggung risiko malunya. Ini kerana ada orang yang menanti untuk bersorak kalau Pas kalah.

Disebabkan Abdul Wahid membawa kemenangan maka maruahnya dan maruah orang lain juga terselamat. Barang kali Tuhan membela orang-orang yang suci dan ikhlas hati. Orang yang menanti untuk bersorak itu pun akhirnya yang terkena sorakan sendiri!

Sebenarnya pilihan raya kecil Kuala Terengganu banyak menyimpan cerita suka dan duka. Ia terselindung kerana tidak ada sesiapa yang mungkin akan membukakannya. Pas Terengganu sendiri mungkin tidak akan membukanya sampai bila-bila dan kenangan pahit itu ditelan bersama asin air laut Cina selatan itu.

Orang hanya melihat Abdul Wahid tersenyum sambil mengangkat tangan melambaikan penuh keinsafan dan kesyukuran kerana kemenangan, tetapi ramai yang tidak tahu apa yang berlaku sebelum kemenangan itu, sebaik pilihan raya bermula. Kerana Wahid gigih dan tabah maka sukaduka itu pun berlalu begitu saja.

Biarlah di sini saya melukis serba sedikit kedukaan atau apa sebenarnya yang berlaku pada pilihan raya itu yang tercuit pada akal saya. Di sebalik kemenangan itu ada kepelikan yang berlaku kepada Pas, di kalangan pemimpin Pas sendiri.

Bagi Abdul Wahid, sebaik namanya disebut dan parti menaruhkan amanah perjuangan kepadanya, Abdul Wahid dikatakan mengalirkan air mata mengenangkan apa yang ada kepada dirinya. Beliau tidak bersedia dan tidak ada niat pun untuk menjadi calon. Beliau juga dikatakan menolaknya, namun kerana dipaksa oleh parti beliau tidak ada pilih lain untuk melainkan kena memikulnya. Begitulah seorang ahli yang berwala' dan tahu menghormati keputusan ketua rela menanggung dan memikul apa saja. Terima kasih Abdul Wahid.

Menjadi calon bukan senang. Tidak semua orang tergila untuk menjadi calon. Bagi mereka yang tahu mengukur baju di badan sendiri berfikir panjang untuk menerima tanggungjawab ini. Calon dalam konteks Pas adalah amanah parti untuk menjadi khalifah menjaga agama, bangsa dan negara dan bukan bermain dengan kuasa apabila sudah menang atau setelah memilik jawatan tinggi.

Dua kali Abdul Wahid dikatakan menangis, pertama bila dipaksa jadi calon kedua kerana beliau tidak mempunyai kewangan cukup untuk menempuh pilihan raya itu berhadapan dengan calon BN, Wan Ahmad Farid Wan Salleh yang terkenal dengan kebangsawanan dan kekayaannya.

Pas Terengganu juga tidak ada wang. Abdul Wahid tahu sangat sebab beliau adalah Bendahari Pas Terengganu. Lagipun kalau ada sedikit sebanyak masakan duit itu perlu dihabiskan kerananya. Namun perjuangan harus diteruskan juga. Apa lagi perjuangan Pas di mana kemenangan demi kemenangannya sebelum ini pun bukan kerana wang tetapi kerana semangat, komitmen dan pengorban para ahli dan para penyokongnya.

Mungkin Abdul Wahid merasa bersemangat dan duka sedihnya terubat apabila beliau diberi jaminan oleh Pesuruhjaya Pas Terengganu, Mustafa Ali yang mengatakan, jangan risau soal wang kita akan hadapi dengan wang setakat yang kita ada. Mustafa berkata begitu kerana beliau tahu bahawa pilihan raya itu tidak akan mewah dengan wang seperti di Ijok atau Permatang Pauh dan Pengkalan Pasir.

Megenang dan menghayati bicara dan suasan itu dapat dibayangkan betapa perit dan susahnya Abdul Wahid dan Pas Terengganu menghadapi pilihan raya berkenaan. Namun cerita ini tidak diketahui sesiapa kecuali di kalangan pemimpin Pas Terengganu saja, Presiden Abdul Hadi Awang serta timbalannya Nasharudin Mat Isa yang bertindak selaku Pengarah Induk pilihan raya kecil berkenaan.

Sepatutnya keadaan itu tidak wujud. Pas sebagai parti Islam seharusnya semua pemimpinnya bersatu dalam saat berhadapan dengan musuh. Tidak ada wang sama-sama cari wang. Lagipun maruah perlawanan itu adalah maruah Pas juga. Sebaliknya di Kuala Tertengganu lain jadinya. Abdul Wahid dan Pas Terengganu macam anak yatim menghadapi pilihan raya berkenaan tanpa kepedulian tinggi oleh segelintir pemimpinnya yang bangga dengan status profesionalisme.

Ini semua kerana sikap tidak profesional beberapa kerat pemimpin Pas atasan yang pernah saya golongkan sebagai klon ini. Mereka tidak memberi kerjasama penuh kepada pilihan raya itu. Sebabnya terlalu kecil, iaitu kerana calon fraksi mereka tidak dipilih menjadi calon. Rupa-rupanya di dalam Pas juga ada kroni dan fraksi tersendiri dan sentimen keakuan yang panjang.

Sepanjang sejarah parti Pas yang dalam pemerhatian saya, (40 tahun) suasana begini tidak pernah berlaku. Walaupun sebelum pengumuman calon timbul berbagai kekalutan namun ia terhenti bila nama calon sudah diumumkan. Bahkan sampai ada tumbuk menumpuk kerana berebut calon tetapi mereka berbaik dan salualanabi semula sebaik hari penamaan calon tiba.

Semua melupa kesilapan masing-masing dan menumpukan kepada pilihan raya. Tetapi semangat dan budaya itu nampak tidak berlaku pada pilihan raya keci di Kuala Terengganu. Emosi dan rajuk terbawa-bawa sampai ke sudah. Apakah begini bentuk kepimpinan profesional yang dicanangkan sebagai bakal membawa perubahan?

Misalnya ada pemimpin yang terkenal sebagai pintar dan tahu mencari wang dan berada dalam lubuk wang dengan jawatannya dan dianggap sebagai banker dikatakan tidak menghulurkan bantuan satu sen pun kepada Pas Terengganu. Datang ke Terengganu hanya hanya melabuh senyum ambil gambar dan singgah seperti kereta yang menggunakan kad touch and go saja kemudian lesap. Pemimpin ini juga telah mengunci rapat peti besinya untuk Pas Terengganu menghadapi pilihan raya berkenaan.

Semangatnya juga kontras dengan apa yang ditunjukkan pada dua pilihan raya yang melibatkan calon PKR sebelum ini, di Ijok Selangor dan di Permatang Pauh, Pulau Pinang. Bukan main lagi pemimpin ini membantu dan menyokong demi kemenangan calon PKR. Bukan saja tenaga tetapi wang dihulur dalam beg besar berwarna hitam membantu pilihan raya berkenaan. Nombor Rexston yang membawa beg itu masih dalam ingatan saya.

Yang menghairankan kenapa untuk pilihan raya kecil melibat PKR boleh dibantu tetapi tidak dengan Pas? Mungkin pemimpin ini bebas menggunakan wangnya. Namun beliau kena ingat beliau berada di kerusinya sekarang ini bukan kerana orang PKR yang menyokong tetapi kerana orang Pas menyokongnya. Wang 'komisyen' yang dipunggut dari berbagai sumber itu tidak akan hadir kalau bukan kerana kedudukan itu.

Sepanjang kempen pemimpin ini dan golongannya tidak turun berkempen sesungguh hati seperti berlaku di Permatang Pauh. Mereka hanya datang sekadar menunjukkan muka saja tanpa mencemarkan tangan. Berlainan dengan Permatang Pauh semasa Anwar Ibrahim bertanding. Mereka bertumas dan menunggu Permatang Pauh berhari-hari macam menunggu isteri atau ibu nak bersalin. Seorang pemimpin betina Pas (pinjam istilah orang) sanggup masuk ke dalam pasar dan naik pejabat berkempen meraih undi untuk Anwar. Tetapi sebetina ini tidak kelihatan di Kuala Terengganu!

Di malam pengumuman kemenangan Abdul Wahid juga kumpulan ini tidak datang? Boleh dikatakan kemenangan Abdul Wahid itu disambut oleh pemimpin Terengganu saja bersama Presiden dan Timbalan Presiden. Seolah kemenangan Wahid tidak diikhtiraf oleh golongan ini. Hanya seorang sahaja Naib Presiden hadir manakala yang dua lagi entah menghilangkan diri ke mana. Kenapa jadi begini?

Suka diingatkan kepada golongan ini mereka jangan jadi sombong. Mereka kena ingat giliran mereka suatu hari nanti tetap akan ada. Bagaimana kalau kena giliran mereka, mereka diperlakukan hal yang sama? Saat itu baru mereka menyedari betapa perlunya khidmat seorang bernama kawan atau sahabat.

Tidak tahu apakah pendekatan dan ilmu politik yang digunakan oleh orang-orang ini. Cuma perbuatan dan aksi kumpulan ini mengesahkan tafsiran saya bahawa mereka hanya klon Pas sahaja. Sebagai klon mereka tidak ada semangat dan daya tahan perjuangan tinggi menurut sunnah Pas.

Kerana sebagai klon mereka tidak merasai bagaimana semangat ukhwah dan rasa tanggungjawab sebagai ahli Pas kepada perjuangannya yang berteraskan Islam. Barang kali adalah elok kalau para muktamir Pas tahun ini memberi ingatan kepada golongan ini supaya mereka sedar diri dan tidak begitu sombong dengan angan-angan mereka. Atau barangkali kalau mereka sudah tidak cocok dengan Pas berhijrah sajalah kepada parti satu lagi, rasanya itu lebih senang dan tidak menyerabutkan. [wm.kl. 6:00 pm 19/01/09]

30 comments:

jabsp said...

Perpatah lama:Pena lebih tajam daripada mata pedang,malah untuk keadaan semasa lebih bahaya daripad bom nuklear.
Sikap munafik penulis lebih merbahaya daripada yahudi di Asia Barat.Penulis memperbodoh diri dengan tidak memahami stail pemimpin Terangganu.Setakat datang,perhati,round sana,roung sini adalah berbeda dengan orang yang bersama sejak hari penamaan calun hingga malam pengumuman.Sikap penulis yang setakat bertemu seorang dua pemimpin PAS Terangganu dan terus buat analisa yang banjingan meletakkan nya setaraf kucing kurap yang lebih kurap daripada pembela katak.

amirrash said...

tuan,
saya kira pada masa tuan menerima komentar saya ni pasti tuan telah dihujani seribu satu ucapan. sama ada mengeji atau memberi ucapan tahniah. apa pun, saya bukan penyokong pembangkang dan pasti kalau diiikutkan bahawa saya amat teruja dengan tulisan sebegini yang mendedahkan kelemahanan PAS. Akan tetapi, saya juga merasakan bahawa PAS perlu belajar dari kesilapan UMNO yang terlalu banyak klik-klik yang akhirnya membawa kepada situasi porak peranda dalam UMNO. kepada mereka yang membaca tulisan tuan, nasihat saya adalah buka hati dan minda. Ini merupakan pandangan. Ini hak peribadi. sebagaimana ada orang memuji, begitu jugalah halnya orang mengeji. salam tuan.

uncle hussen said...

errmm...

bukan yang golongan 1 lagi sombong, tp penulis artikel ini yang bongkak. sudah menang sudah bercakap besar. Mungkin juga PAS terenganu yang sombong, timbalan juga yg angkuh.

Sudah menang, jasa orang lain tiada terlihat. betapa angkuh dan agahnya manusia PAS terengganu dan penulis artikel ini. baru diuji dgn 1 kemenangan.

pokcik a.k.a zouls said...

pengomen diatas tu apa kurang nya,setakat blog ada profile sahaja,baik tak yah letak kat sini...kalau berani kena kritik sila 'tampil' kan diri...

masalah kewangan PAS nie adalah satu isu yang lapuk...tiap kali tiba musim p/raya kita asyik merengek,merintih dan mcm mcm hal lagi...tp cuba tanya apakah langkah yang diambil untuk mengatasi nya...dlam PAS kan ada Lajnah Ekonomi? saya nak tanya dan merasa amat hairan apa dah jadi dgn KOHILAL (kan itu sayap ekonomi PAS?) apa dah jadi dgn KOHILAL. nama nya hilang terus,kalau ada pun dah nyawa2 ikan. kalau dulu ada stokis KOHILAL dan pasaraya nya sekali. kalau benda tu tak berdaya saing cuba ubah strategi nya...buat lah kedai 24 jam,contoh nya berlambak kat negara kita.

cuga kita suburkan kembali KOHILAL dan caranya kita fikir dari sekarang...buat lah seminar pasal KOHILAL nie. saya sayang kiranya sayap ekonomi nie kita abaikan begitu saja, hendaknya biarlah KOHILAL akn gah kembali...isyaAllah!

aqilfarihin said...

dari segi bahasa dan penceritaan....amber dapat agak yg mso "mengata" pada pas kelantan dan lebih spesifik lg dituju khas pada dato' husam....apa yg mso ni dengki sgt kat dato husam...apa yg dibuat semua nya ader komen negatif....udah2 lah membodohkan diri sendiri (pinjam istilah orang)...

org PAS yg byk derma said...

mso u such a idi**.saya tahu sebab org org yg kamu maksudkan itula yg byk contact kami utk bantuan kewangan dan saya dan ramai kawan kawan yg menderma terus ke a/c yg tertera di merata laman web termasuk malaysia today.
kamu tentu tahu siapa bendahari PAS pusat yg mengerakkan ini semua kan? beliau dan rakan rakn beliau yg lain berhempas pulas di KT, kamu buat apa? round sana sini dan komen yntuk pecah belahkan PAS,ceh!

saya jugak tahu kamu gentleman so publish my comment,tq

MR. said...

Dah la tu ... dah menang aper lagi nak bukak pekung kat semua orang???

Kalo tak puas hati, diorang boleh bawak sendiri perkara ni masa mesyuarat nanti ...

Yg sibok2 Pak MSO nak hebahkan kelemahan PAS kat semua orang kenapa pulak??

YB Wahid ok jer ... tak de plak nak cakap itu ini ...

Kalo hati tu dah dengki dengan Husam Musa, aper jer berkaitan Husam habis dibedalnya!!

Tembak Husam dengan peluru fosforus, habis hancur seluruh parti nanti ...

PK la sendiri Pak MSO oiii!!!

serban_hijau said...

waahh..penyokong husam ker semua tuw? begitu sekali membela husam...

buka minda tuw...takkan takleh tegur lansung?

wali said...

MSO NI MCM DIA NI LEBIH HEBAT TARBIYAH DARI PIMPINAN PAS,,, KALU ORANG TARBIYAH DIA XKAN BONGKAR RAHSIA DALAMAN... MSO JAUH LEBIH TERUK DARI APA YANG SAYA PERHATIKAN DARI SETIAP ULASANNYA.. SEHINGGA PEMBACA TAHU KEPADA SIAPA YANG DIA TUJU... X HBIS2... BOLEH DIA KATAKAN PIMPINAN TERSEBUT SATU SEN PUN XKUARKAN DUIT UNTUK PAS TERNGGANU.. MCM MANA DIA TAHU... DATANG KE TERENGGANU BAGI SOKONGAN MORAL DENGAN ISI MINYAK DAN MAKAN DDENGAN DUIT SENDIRI PUN DIKIRA SEDEKAH JIKA NIAT UNTUK MEMBANTU ISLAM.. SAYA LIHAT MSO JAUH LEBIH TERUK DARI ORANG YANG DIA MAKSUDKAN.. SEKARANG NI IBRAHIM ALI PULAK TERUK DIBELASA WALAUPN DIA TELAH BERJANJI XKAN SIARKAN LAGI BERITA TENTANG IBRAHIM ALI DALM BLOGNYA.. JIKA SAYA LETAKKAN HUSAM DAN MSO DIHADAPAN SAYA.. XPERLU FIKIR PANJANG SAYA TAHU SIAPA YANG PALING BANYAK BERKORBAN UNTUK ISLAM DAN PAS... JAWATAN EXCO ADAAHA AMANAH DAN MENDAPT PAHALA JIKA IKHLAS BEBRBANGDING DENGAN PENGKRITIK YANG SENTIASA BERDENDAM... MELALUI TULISAN PUN KITA BOLEH KENAL SIAPA PENULIS...

RambutKembang said...

Masuk PAS la Abang MSO. Pastu ganyang dari dalam.

Menang pun salah.
Kalah pun salah.

Serba salah.

aukauk88 said...

Salam tuan MSO dan semua.

Saya ingin ulas beberapa perkara. Pertamanya tentang masalah 'kesedihan' kewangan parti.

PAS memang sebuah parti totok Melayu. Kenapa saya katakan demikian? Ini kerana tiada inisiatif untuk mengembangkan kewangan parti ke tahap yang lebih baik. Seperti mana pemerhatian tuan MSO (sudah 40 tahun), tapi masalah ini tetap berlaku. Balik-balik, bila nak pilihanraya, mintak derma, mintak derma. Pernahkah kita mengkaji bagaimana parti DAP bergerak? Dengan meminta derma jugakah? Bagaimana dengan segelintir ahli PAS Terengganu yang hidupnya mewah? Seperti Wan Mutalib Embong dan lain-lain? Tidak membantu juga kah? Ini menunjukkan masalah umum parti PAS iaitu kelemahan pemerolehan kewangan dan bukannya masalah tiada bantuan dari luar. Dalam hal ini saya bersetuju dengan komen dari pokcik a.k.a zouls untuk mengembalikan prestsi KOHILAL seperti sebelum ini, malahan lebih baik lagi bagi menampung keperluan PAS.

Keduanya berkenaan pemilihan calon.

Berlakunya pepecahan/fraksi2 tertentu mungkin berlaku. Itu tidak dapat saya pastikan secara khusus. Tetapi, kenyataan-kenyataan pimpinan PAS Terengganu sebelum ini seperti Azman Shapawi yang jelas2 menolak calon luar Terengganu sudah pasti mengguris sedikit sebanyak hati pimpinan dan penyokong PAS luar Terengganu. Bayangkan jika Mohd Sabu yang juga merupakan Naib Presiden PAS sendiri ditolak atas faktor orang luar, menunjukkan begitu kuat semangat kenegerian Terengganu. Adakah semangat sebegini dianjurkan dalam Islam? Jangan tersilap, saya tidak menyokong Mohd Sabu dijadikan calon pd pilihanraya KT lalu jika itu yang tuan rasakan, tetapi bagi petugas, ahli, penyokong PAS dari luar Terengganu mereka berasa seolah-olah disisihkan oleh orang Terengganu. Sepatutnya PAS Trg cuba untuk membuang sikap ini dari turut sama mempromosi 'faktor orang luar' ini.

Sudah lupakah tuan MSO tentang sikap dan fe’el PAS Trg (dan golongan yang dikatakan bukan Golongan Erdogan) ketika pilihanraya Permatang Pauh dahulu? Berapa kerat pimpinan Terengganu yang turun sama berkempen di Permatang Pauh? Timbalan Presiden PAS pun tidak nampak batang hidung, ditambah pula dengan kenyataan muhabalah dan pertemuan sulit diantara PAS-UMNO yang juga menjadi rahsia umum bahawa ianya di pelopori oleh 'Terengganu Group'. Kenapa perkara ini tidak di timbulkan? mungkin tidak secocok dengan sikap faktor orang luar Terengganu agaknya.

Akhirnya tuan MSO, saya berharap agar tuan sentiasa membuat justifikasi dan analisa yang lebih mendalam terhadap politik semasa. Walau apa pun saya mohon maaf dan betulkan saya jika ada fakta yang salah.

Wallahualam.

Zul said...

Salam, ana rasa kali ini ana agak bersetuju dengan Pak MSO. Ana sokong kesahihan artikel ini 80%. Pendek kata, pemimpin yang dilabel kumpulan erdogen ini memang melampau.

Ana menyeru kepada perwakilan agar mengekalkan kepimpinan ulama' dan jatuhkan kepimpinan yang merosakkan jemaah. Jatuhkan pemimpin yg mempertikai ishtikarah dan isytijarah TG Hj Hadi dalam memilih calon. Jatuhkan pimpinan yang mendedahkan rahsia parti. Wallahua'lam.

budak_kg said...

akm..tuan MSO..izinkan saya mencoret buat pertama kali nya di blog saudara..
saya amat meminati tulisan saudara mso..saya suka akan bait-bait ayat nya yang puitis..
Saya pon tak pasti berapa banyak dah coretan saudara yang saya dah khatam..
Daripada coretan saudara saya tahu saudara adalah penyokong kuat Tengku Razali.
Saya setuju dengan pendedahan saudara berkenaan parti pas,ini supaya ahli pas mengambil inisiatif untuk membantu parti nya dalam soal kewangan.
Parti Pas mesti mewujudkan dana nya sendiri,supaya dapat lah digunakan sewaktu election.
Kadang-kala kesian juga bila melihat mat sabu bila ceramah mintak derma.
Walau pon saya bukan ahli dalam mana2 parti politik tapi saya adalah pengundi..saya sokong PAS berbanding Keadilan kerana islam yang diperjuang oleh pas itu lebih adil daripada parti keadilan.

Aboo said...

Bro MSO...
mungkin lg 1 problem org kita,mabukkan bacaan perihal kutuk orang dari parti lain,kritik orang dlm parti sendiri takbolehhh! Ini problemmmm..

Lorrr...takkan kritik skit2 pun takblehhh?? Belajor ler dari kritikan! Sampai bila2 kita duk syok sendiri!

Bukan setiap hari pun boleh baca pasal2 muhasabah parti sendiri!

Bro MSO,teruskan menulis...peduli kata orang,diorang pun baca free!

Roger!

kijang said...

It's democratic to give second opinion, tapi jangan sampai jadi konflik yang beyond repair.

Anonymous said...

salam. saya juga peminat blog saudara MSO. walau begitu tidak semua pandangan beliau saya terima. cuma saya menghormati penulisan beliau. lg pun sebagai tetamu di blog nya tdak patut saya menghamburkan kata2 nista andai ada artikel beliau yg ' panas'.

saya begitu tertarik dgn artikel MSO berkenaan pandangan mahathir sejurus kekalahan BN d KT. saya percaya ramai yg setuju penulisan MSO itu.

Utk artikel ini, saya agap ianya agak 'panas'. MSO adalah antara pejuang2 PAS yg amat menyayangi PAS . mungkin pada pengamatan beliau berlaku perkara yg dmaksudkan ( krg sokongan gol tertentu) dlm P.raya KT lepas. mugkin beliau x mau perkara sebgitu berlaku lagi malah utk akn dtg budaya yg tidak elok utk parti spt PAS.

walaupn begitu, apa yg saya bimbang penulisan MSO kali ini akan menimbulkn kontroversi. saat ini PAS beserta pakatan rakyat sedang menerima momentum yg baik kesan dr kemenangan dlm pilihanaya tempoh hari. saya khuatiri percanggahan dan ketidakpuashatian sebegini akan mewujudkan perasaan was2, curiga-mencurigai seterusnya akan memperlahankan mementom dan semangat rakyat yg kian membara.

berkenaan dgn usaha dan kerja keras gol2 tertentu, bg saya jgn la kita pertikaikan. kita tidak tahu mungkin pihak yg kita anggap
kurang membantu itulah sebenarnya byk mencurahkan tenaga dan wangg ringgit. bg saya mlm2 mrk bgn solat dan mendoakan agar kemenangan tanpa henti pn boleh di kira sumbangan besar juga.

semua sudah berusaha dgn keras. saya mengikuti pekembangan melalui kwn2 dan blog. dari kelantan (terutama PAS kelantan) dan seluruh negara turun membantu sedaya mugkin. geng DAP dgn kerja kerasnya mengadakan prog, kutip derma utk kempen. org UMNO terkencing tgk tk guru nik aziz berucap d pentas DAP. team2 bloger spt bloger united (geng2 MAt saman kati) pn bolih tahan. cukup cekap membaca strategi musuh lalu membuat tindakan susulan balas dgn pantas. (sila rujuk dan ikuti blog perakexpess sepanjang tempoh berkempen). team raja perta ( barisan rakyat) pn boleh tahan juga. dgn kekuatan perlbagai bangsa dlm team beliau , team ini mengambil pendekatan memberi kefahaman kpd non muslim d kt- masuk ke kedai2 non muslim, counter kempen jahat dari BN. malahan team raja petra antara pihak awal yg mengetahui cina non muslim akan mengundi BN pada pilihanraya KT ini tapi akan
tetap memastikan PAS akan menang. ( sila rujuk malaysia today).

kita bersyukur krn semua pihak membantu calon pakatan rakyat ( tak kira PKR, DAP atau PAS) andai berlaku pilihan raya. inilah kekuatan paling kuat yg ada dlm pakatan rakyat. kekuatan yg merimaskan BN.

apa yg saya harapkan kita semua dpt menjaga kemenangan ini. andai ada sesuatu yg 'panas' ingin d luahkan terutamanya berkaitan parti, lebih baik d kemukaan kpd pihak dalaman dahulu. saya setuju dgn kritikan tp biarlah berpada2 dan jgn terlalu fokus kpd individu.

akhir sekali mugkin MSO kurang senang dgn saudara husam. ramai percaya pendangan husam berkenaan hudud dlm prg debatnya ma c KJ telah menghasilkan peluru yg menjahanmankan UMNO. walau ada yg krg bersetuju ma husam tp harus d ingat, pandangan beliau ttg PAS akan buat hudud menjelaskan pendirian PAS . lalu sewaktu dlm kempen d KT org ramai bertanya apa pulak pendirian UMNO ttg hudud? spt kata raja petra, sekurang2 PAS berckp benar dan tetap pendirian. tidak spt UMNO yg munafik. kecoh psl hudud tp x pula ckp mau hudud ka tidak. ini mengurangkan lagi sokongan melayu islam pd UMNO.

sekian dahulu salam perpaduan kpd saudara MSO dan semua rakan2 semua.

-jack

chepirate said...

salam,aku boleh stuju la dgn mso,memang ada kebenaran pun dan jgn lh kita nk hipokrit,terimalah walau pun pahit.......umno dah sedia utk berubah,PAS BILA LG.

TERUSKAN DAN MERAHKAN LAGI TINTA MU......

CUCU TOK KEDU said...

Sdr-sdr kon sekalian,

Dalam pilihanraya macam-macam strategi dilakukan. Ada cara terbuka dan ada cara yang tertutup. Ada sokongan yang diberikan cara terbuka dan ada cara yang diberikan cara tertutup. Hanya pemimpin tertinggi sahaja yang tahu perlaksanaan ini. Kerana itu apa saja yang dipaparkan hanyalah pandangan dan andaian semata-mata.

MSO mempunyai andaian dan pandangannya sebagai penulis. Dia berhak berbuat begitu bila dia merasakan ada sesuatu yang dia rasakan. Pemimpin pula berhak menyurukkan sesuatu startegi kerana ada sesuatu yang perlu dilakukan.

Contohnya kalau diterangkan ada bantuan kewangan yang besar maka pengurbanan ahli-ahli Pas yang datang tidak besar. Mereka akan bertanya dan meminta duit minyak! Duit makan! Duit poket! Duit untuk tempat tidur.

Maka kedatangan itu tidak ikhlas! Sama macam UMNO dan BN datang untuk suka-suka cari wang poket.

Bagi pejuaang PAS dan PAKATAN RAKYAT, Kemenangan YB Wahid Endut bukan kemenangan pribadi. Ianya adalah kemenangan perjuangan PAS dan PAKATAN RAKYAT.

Kesimpulannya: MSO ada pandangan yang boleh dijadikan pengajaran kalau ianya berlaku begitu.

Mengenai YB Hussam, kehadiran Hussam di PRK KT benar-benar memberikan suatu perjuangan besar dimana banyak usaha dilakukan oleh beliau, tak kiralah samada beliau bersama Anwar atau dengan Lim atau dengan Hj Hadi tetapi usahanya besar untuk memenangkan PAS di PRK KT. Alhamdulillah! BN kecundang lagi!

http://rp-semantan.blogspot.com

Remy UTHM said...

Rasanya lagi elok kalau mengambil prinsip "jangan tanya/persoal jasa org lain pada ISLAM,tetapi persoal apa jasa kita pada ISLAM". Saya percaya MSO ada sumber maklumat yang dipercayai, Tetapi persoalannya, adakah MSO mengetahui SEGALA-GALANYA? Apakah MSO sudah mengesahkan maklumat tersebut dengan pihak kedua yang tidak berkepentingan?Hanya MSO dan ALLAH sahaja tau niat sebenar penulis untuk menulis artikel.

Salam Hormat utk MSO

haris.maa said...

satu pendedahan yang berani.... pendapat peribadi saya - manusia akan melenting bila terkena batang hidung sendiri !!!

bila apa diperkatakan - tidak kena atas batang tubuh sendiri, tulisan ini boleh di abaikan... kenapa harus marah2 kalau betul tak bersalah?

sekadar pandangan

Wan Naza said...

apakah masalah sebenar MSO dgn Husam? tolong highlight lagi nama2 pemimpin PAS yg tidak 'berjurus' ..

Anonymous said...

Allah jualah yang Maha Mengetahui siapa di kalangan hamba2Nya yang berjuang dengan seikhlas2nya.

ainon mohd said...

Duit PAS tidak macam duit UMNO.

Duit PAS tidak berlonggok dalam satu akaun tabung yang ceknya dipegang oleh satu orang.

Duit PAS pada bila-bila masa ada dalam puluhan ribu akaun.

Apabila diperlukan, duit-duit itu akan keluar dan datang mencurah-curah, macam hari hujan lebat, tiba-tiba berlaku banjir duit di mana duit diperlukan.

Budaya pengurusan duit PAS tidak boleh hendak diserupakan dengan budaya pengurusan duit orang UMNO.

Cara duit PAS diurus banyak persamaan dengan cara duit DAP diurus.

Saya berniaga. Saya perlu putar duit saya bagi membiayai perniagaan saya hari-demi-hari. Saya tak boleh serah berpuluh ribu ringgit duit saya kepada tabung PAS. Saya perlu gunakan duit itu untuk belanja saya berniaga. Bila saatnya tiba, barulah duit itu saya serahkan untuk kepentingan PAS.

Tabung parti PAS adalah sebesar poket ahli-ahli PAS. Di mana ada ahli PAS, di situ ada tabung parti PAS.

Cina-cina towkay dalam parti DAP pun macam saya juga cara berfikirnya.

UMNO lain. Tabung UMNO tidak banyak. Ahli-ahli UMNO tidak memegang tabung UMNO, malah sebaliknya. Ahli-ahli UMNO yang memakan duit tabung UMNO.

Budaya pengurusan duit UMNO lain, tidak macam budaya pengurusan duit dalam parti PAS.

UMNO cuma membahagi-bahagikan duit dari kontrak projek-projek kerajaan. Satu juta untuk poket kontraktor, satu juta untuk tabung UMNO.

Ini isu PAS ada duit ataupun tidak ada duit.

Ini isu budaya pengurusan duit.

Kalau perkara mudah macam ini pun kita tidak faham, susahlah....

che mad said...

mso sokong PAS bukan sokong individu...ni firasat aku sbb tu beliau kjap puji kjap sindir..sindir nasihat kot...

fahmi said...

tuan,

hanya yang pernah terkena saja tahu perasaan Abdul Wahid. mengimbau usaha arwah ayah saya membantu PAS kawasan Larut cukup untuk membenarkan apa yang tuan tuliskan. saya juga pernah membantu arwah dalam usaha ini. apa yang kami dapat hanyalah penghinaan. dihina macam sampah dalam mesyuarat puak. kerana apa? jawabnya, kerana kami bukan puak mereka maka.

kepada ahli-ahli PAS, terimalah kritikan ini dengan positif. sikap berpuak-puak (kronisme) mesti di buang jauh-jauh.

saya bagi contoh di kawasan Larut Matang & Selama. Mana pejabat-pejabat perhubungannya? Dua kawasan utama untuk Parlimen ini ialah Selama dan Taiping. Jawablah wahai puak-puak Batu Kurau dan Sungai Bayor? Mana Pejabat Perhubungan PAS Selama dan mana Pejabat Perhubungan PAS Taiping? Takkan selamanya nak berbangga dengan Markaz PAS Air Kuning? Siapa yang nak pergi berurusan di Batu Kurau dengan Sungai Bayor yang jauh ke dalam tu...

PAS Perak pernah kena penyakit ni. Kalau tak kerana DS Nizar dan kawan2 bersusah-payah membuka Pejabat Perhubungan PAS Negeri entah di mana DAP nak menawarkan jawatan Menteri Besar Perak kepada PAS. Juga ramai golongan agama yang menjauhi aktiviti-aktiviti PAS. Tak hairanlah akhirnya Allah beri jawatan itu kepada jurutera dan bukannya kepada ustaz.

Terima kasih kerana artikel ini.

Sekian...

hamdy said...

salam,

1. peperangan utk bulan 6 telah bermula. tak sangka gak sayuti mahu terlibat sama.

2. pas kelantan telah menyokong penuh kerja kempen cuma ada MTD yg tak pandai nak manage.

3. tak datang malam kemenangan tak jadi isu besar sepatutnya, tak datang kempen mungkin satu hal lain.

4. selalunya dalam pr kecil, duit tak jadi masalah. pelik kalau tganu ada masalah. saya rasa tidak.

jabsp said...

Apabila membuka blog,inilah blog pertama yang akan saya layari diikuti dengan TT Hishamudin Rais.
Saya masih ingat mukadimah Blog MSO berkaitan semua catatannya dalam blog beberapa bulan sebelum ini:Itulah MSO
Tidak dapat dinafikan sumbangan MSO melalui blognya,tetapi keterlaluan bahasanya akan mendapat jawapan yang keterlaluan juga akhirnya.MSO mencatatkan seorang pemimpin BETINA(walaupun dikatakan meminjam ayat)adalah satu perkara yang sama sekali tidak bolih diterima.Bagi kami orang Kedah,memanggil perkataan BETINA adalah sesuatu yang amat terhina sekali dimana ia bersamaan seorang yang paling tidak bermaruah.Lantaran itu,hantam dan tegurlah secara yang lebih menampak keilmuan MSO dimana saya tau inilah diantara Blog yang paling tinggi hit nya.

NH Shah Alam said...

Saya cukup bersetuju dengan pendapat fahmi.

Saya juga sedang merasa situasi ini ditika dan saat ini. PAS memang ada masalah dalaman tersendiri. Ada yang yan panggil “Hard core” dan ada yang dipanggil liberal atau sekarang ini dipanggil erdogan.

Saya tidak tahu kenapa jadi macam ni. Belajar ilmu tiap2 malam kat surau tapi buat kerja fitnah lebih kurang sahabat kita dalam sebelah sana aje. Benda yang belum siasat habis dan buat rumusan, bila terbukti apa yang dia kata itu tak betul dia buat “don’t know” je..

Orang PAS ni pun ada ego tersendiri, saya melihat di Selangor (tidak semua tempat) tidak terkecuali perkara2 seperti orang gila kuasa mula menyerap dalam penyokong2 PAS yang hard core ni. Mana-mana orang PAS berkawan dengan orang UMNO akan dipulaukan. Kenapa marah sangat dengan orang UMNO? Dia nak menyokong UMNO itu prinsip dia. Kita dengan prinsip kita. Kadang2 saya tengok orang PAS punya perangai lebih teruk dari UMNO. Orang PAS kena bergaul dengan mereka. Orang PAS kena bergaul dengan masyarakat.

Nabi tidak ajar kita memulau musuh kita. Nabi mengajar kita untuk terus berdakwah kepada musuh kita. Tunjukkan contoh dan tauladan yang baik. Ini tidak bunyi je orang UMNO terus tarik muka masam.. Memang hampeh betul puak2 ni.

Sekarang kita dah jadi kerajaan, jadi buat perangai macam kerajaan. Ingat tuan2 dan puan2, saya penuh yakin kita di selangor bukan menang seperti apa yang kelantan dapat kemenangan. Disana mereka menang kerana rakyat mereka faham apa erti perjuangan PAS. Tetapi kita di selangor hampir 70% adalah orang merantau mencari rezeki. Mereka tukar kerajaan bukan kerana suka PR tetapi mereka marah pada UMNO diatas kesempitan hidup. Tidak mustahil kalau perangai orang kita macam UMNO. Next election mereka akan balik kepada UMNO semula.

Pimpinan atasan kena pantau masalah ini... sebelum anda menggigit jari.



- NH Shah Alam -

PEMUDA PAS KEMAHANG 1 said...

pasal duit tu, kita semua kena pakat2 pikir. Jangan letakkan beban ini dibahu Bendahari sorang saje.

Pasal klik dalam PAS..

PAS sebenarnya takde klik-klik.. PAS hanya satu klik saja iaitu PARTI ISLAM SEMALAYSIA.

Pasal kumpulan profesional tu..

mcm ni la tuan MSO, kalau tuan dok hebahkan keburukan dia org kat sini pun tak guna jugak, sb dia org tak ada ruang utk jawab. tak adil bagi mereka.

Cuba tuan guna pendekatan yang lebih ilmiah.. contohnya forum atau buat temuramah ke.. tanya betul2 kemana mereka pergi..

setahu saya, Mat Sabu telah ditugaskan oleh PARTI utk ke PALESTIN 15 Januari lagi... Dato Husam? Sempat berkempen dgn group kami di merata tempat.

akhir skali, jgn timbulkan perpecahan, cuba selesaikan elok2.

Azwan Affendy said...

Aku rasa dalam isu ni tak melibatkan Dato' Husam. Dalam artikel yang dikeluarkan tak ada perkataan budak baju petak-petak merah. Mungkin Dato' yang lain....Yang baru dapat title Dato' ke?