Saturday, August 25, 2007

Susupan Pagi

Forum Merdeka 50 Jam Bermula

MSO

Forum Merdeka: Sembang-Sembang Kopi “O” Nasi Lemak yang akan menelan masa selama 50 jam telah bermula jam 8.00 malam tadi di Rumah Gapena, di Jalan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur. Forum itu yang akan berjalan tanpa henti akan berakhir pada 10.00 malam 26 Ogos (Ahad).

Forum anjuran Gabungan Penulis Nasional (Gapena) itu akan menampilkan serangkaian tokoh dan individu pelbagai bidang yang mengisahkan pengalaman dan juga pandangan mereka berhubung kemerdekaan negara untuk dihayati oleh generasi muda. Forum itu juga akan dicatat The Malaysia Book of Records.

Dalam dua sessi awal malam tadi, forum itu telah disertai oleh beberapa bekas Menteri Kabinet, antaranya Tengku Razaleigh Hamzah, Aishah Ghani, Sabaruddin Chik, Rahim Tamby Chik dan lain-lain.

Lain-lain tokoh yang bakal di tampilkan termasuk, Ahmad Sarju, Zaleha Ismail, Khalid Salleh, Zainon Ismail, Hassan Ahmad, Dasuki Ahmad dan lain-lain.

Agak malang melihat kepada senarai ahli penal yang diundang ia tidak ada tokoh-tokoh atau individu daripada parti pembangkangseperti Pas atau Keadilan. Seharusnya pihak pengajur tidak mengenepikan tokoh pembangkang dan sewajarnya pandangan mereka turut sama di ketengahkan.

Lebih meriah

Mungkin sekiranya forum itu turut menampilkan individu dari pembangkang ia menjadi lebih meriah dan kedatangan orang ramai juga akan lebih memberangsakang lagi.

Jelas forum santai berkenaan yang bermula malam tadi amat miskin dengan pengunjungnya. Mungkin juga disebabkan kurang publisiti menyebabkan ramai yang tidak mengetahuinya.

Kebanyakan mereka yang mengikutinya terdiri daripada para penulis, penyair dan para pencita bahasa yang sudah ‘masak’ dengan acara-acara berbentuk nasionalisme berkenaan.

Pihak pengajur telah menyediakan kopi “O” panas dan nasi lemak bagi mengalas perut mereka yang hadir atau sanggup "bergadang" (berjaga) hingga ke pagi. Persembahan muzik instrumental Melayu juga disajikan sebagai helwa telinga.

Dalam hubungan itu dua buah buku terbitan Putera Bumi Communication SB, berupa antologi sajak "Melayu Mudah Lupa" mengenai kemerdekaan dan kompilasi artikel yang disiarkan di dalam media maya (internet) berjudul "Medan Perang Siber" diedar secara percuma atas ehsan Kamal Amir sebagai promosi. [kl. 25/8/07]

No comments: