Thursday, July 5, 2012

Pencerap Hantu Ditangkap Polis

Susupan Pagi


Akhirnya bloger yang menggunakan nama samaran Uncleseekers atau Syed Abdullah Syed Hussein Alattas telah ditahan polis malam tadi. Syed Abdullah yang sebelum ini merupakan pimipin kepada sebuah team pencerap hantu dikehendaki polis ekoran pendedahan berani beliau dalam blognya mengenai cerita-cerita di istana Johor.

Syed Abdullah Syed Hussein
Semua orang menggeleng kepala dan ada yang memuji keberanian Syed Abdullah 'menyerang' istana Johor. Paling merujakan bagaimana Syed Abdullah boleh bertahan untuk beberapa minggu atau bulan dari ditahan polis. Saya sendiri ditanya oleh banyak orang mengenai keberanian Syed Abdullah namun tidak sedia untuk mengomennya urusan keberanian dan integriti adalah urusan peribadi.

Malam tadi satu PM masuk ke box saya  meminta saya memberi ulasan berhubung keberanian Uncleseekers tetapi saya menjawabnya tidak perlu mengulas mengenai itu. Kedua subjek itu, Uncleseekers dan istana Johor tidak menarik minat saya. Sebab itu kalau ada rakan-rakan tag cerita fasal beliau dan menyertakan sekali ULR alamat blog untuk dilayari saya membuangnya.

Isu Syed Abdullah kita serahkan kepada polis untuk menguruskannya. Kalau benar apa yang ditulis itu boleh menjejaskan institusi raja-raja khasnya dan meruntuhkan kekuatan dan integriti Melayu, ia wajar diambil tindakan dan penulis seperti itu perlu juga diawasi. Cuma satu diharapkan jangan tahan Syed Abdullah begitu saja jauh sekali hanya untuk mengancamnya agar tidak menulis, tetapi bawa ke mahkamah dan pihak terbabit harus menyamannya untuk membolehkan Syed Abdullah menjawab segala dakwaan dan tuduhan beraninya itu.

Dalam pada itu saya mendapat tahu pihak polis sedang mengesan dan mencari beberapa orang lagi bloger "liar" maksudnya bloger yang tidak mempedulikan etika dalam penulisan atau yang menulis dalam kotak berwarna malam di waktu malam. Diingatkan kepada bloger berkenaan berhari-hati jangan sampai diserkup polis atau anda perlu mengubah segera irma penulisan anda biar beretika.

Sama-sama kita tunggu apa pula 'keberanian' Syed Abdullah nanti. Saya percaya selepas selesai disoalsiat oleh polis beliau akan mencatatkan pengalaman itu untuk para penjengok blognya. [wm.kl.9 am. 05/07/12]

No comments: