Thursday, June 4, 2015

Debar yang tidak berdebar menanti keputusan pemilihan Pas

KHABAR MUKTAMAR PAS                                                

Sebelum Maghrib tadi saya dihubungi oleh seorang pemimpin Pas yang turut bertanding dalam pemilihan kepimpinan Pas yang belangsung hari ini. Menurut pemimpin berkenaan, proses pengundian baru sahaja selesai. Saya sempat bertanya kepadanya mengenai suasana dalam pengundian itu.

Saya tanya apakah pengundian itu sama trend dengan apa yang berlaku dalam pemilihan Dewan Pemuda dan Muslimat, kata pemimpin itu ada tanda dan suasana menunjukkan trend itu berlaku.

Saya tanya lagi pemimpin berkenaan apakah trend itu melebihi 30 peratus, beliau memberi gambaran, mungkin lebih.

Apa yang boleh saya buat spekulasi awal berpandukan suasana sebegitu kemungkinan pengumuman keputusan pemilihan itu yang dijangka akan diketahui sebelum tengah malam ini akan memberi satu lagi kejutan. Kemungkinan kesemua calon yang digolongkan dalam kumpulan PROLIB akan tewas termasuk mereka bertanding jawatan pemeriksa kira-kira.

Persoalan menjadi tanda tanya kini berapa peratuskan undi yang akan diraih oleh kumpulan PROLIB, dan berapa peratuskan undi yang akan diraih oleh kumpulan Al Din. Sekiranya puak yang menang meraih undi lebih daripada 80 peratus, ia tidak akan membawa petaka kepada parti agama itu kerana ia adalah satu keputusan majoriti yang harus diterima oleh semua ahli dan pendokongnya.

Kumpulan yang kalah harus menerima dan redha. Kehendak itu adalah kehendak perwakilan yang berhak berbuat demikian. Sebaliknya kalau peratus keputusan dalam berkedudukan 50 : 50 ia boleh membawa kesaan negatif kepada masa depan Pas. Kemungkinan Pas akan terbelah dua, atau sessuku akan mengambil sikap meninggalkan Pas. Dengan keputusan sedemikian ia menyebabkan timbul rasa tidak ada siapa yang kalah.

Hendaknya keadaan ini tidak akan terjadi.

Setakat ini sahaja komen saya terhadap pemilihan Pas, saya tidak mahu membuat ulasan sepenuhnya mengenai masa depan Pas. Tunggulah keputusan penuh diperolehi nanti. Insya-Allah kalau ada semangat dan kesempatan akan diulaskan seberapa cepat yang boleh. [wm.kl.8:12 pm 06/04/15]

No comments: