Tuesday, August 4, 2015

Kerajaan Kelantan disaman syarikat dari Korea

LAPORAN LEWAT

Khabarnya kerajaan Kelantan berhadapan dengan saman oleh sebuah syarikat kontraktor dari Korea ekoran pembatalan perjanjian membina Lebuh Raya Rakyat Kelantan (LRRK) yang ditanda tangani oleh kerajaan Kelantan dengan syarikat berkenaan tiga tahun lalu.
Plak menandakan perasmian projeki LRRK.

Permulaan bicara saman itu dikatakan sudah bermula apabila mahkamah telah memanggil kedua-dua pihak untuk urusan perbicaraan.

Beberapa orang termasuk mereka yang terlibat dalam pemberian projek pembinaan projek itu juga telah disapina untuk menjadi saksi.

Kontrakator dari Korea itu sebelum ini diberi kebenaran untuk membina LRRK sepanjang kira-kira 60 km dari Kota Bharu - Machang.

Satu masa syarikat berkenaan telah pun memula kerja-kerja awal membersih kawasan dan jentera pembinaan juga sudah dibawa masuk ke kawasan. Projek itu telah pun diletak batu asas oleh bekas MB Kelantan Allahyarham Nik Abdul Aziz Nik Mat pada28 Mei 2012 dalam satu majlis penuh meriah di Kampung Mek Nab Machang Kelantan.

Bagaimana pun apabila berlaku pertukaran MB, pembinaan lebuh raya itu diambil alih oleh kerajaan yang menawarkan kepada syarikat lain yang dikuasai oleh kerajaan Kelantan. Khabarnya syarikat yang ditawar itu juga tidak berkemampuan menyebabkan kerajaan negeri telah menyerahkan pembinaanya kepada Kerajaan Persekutuan.

Apabila projek itu diambil alih oleh kerajaan negeri, syarikat dari Korea itu tidak menjadi masalah untuk melepaskan projek berkenaan asalnya ianya dilakukan mengikut terma yang ditetapkan. Bagaimana pun pihak kerajaan Kelantan menerusi Exco bertanggungjawab memberi jaminan kepada MB tindakan membatalkan kontrak dengan syarikat Korea itu tidak menjadi masalah kepada kerajaan negeri.

Dalam pada itu kerajaan negeri pimpinan Ahmad Yaakob dan Mohd Amar Nik Abdullah diberi nasihat supaya menyelesaikan penamatan kontrak itu dengan baik untuk mengelakkan tindakan mahkamah dan perkara tidak diingini berbangkit.

Bagaimana pun kerajaan Kelantan dikatakan degil, enggan menyelesaikan masalah itu secara rundingan kerana yakin pihaknya berada di pihak yang benar.

Kesan dari kedegilan untuk tidak berunding itu menyebabkan syarikat dari Korea itu mengambil tindakan mahkamah menyaman kerajaan Kelantan menuntut ganji rugi.

Mungkin kalau kerajaan negeri sedia berunding dan menyelesaikan cara baik, kes berkenaan tidak sampai ke mahkamah. Saman oleh syarikat Korea itu bolehlah dianggap kerana kedegilan pihak kerajaan Kelantan. [wm.kl.8:30 pm 04/08/15]

No comments: