Monday, August 15, 2016

Untuk negara Husam tidak gentar ditangkap

SUSUPAN TENGAHARI

Husam dan Mathias didamping pimpinan Amanah dalam
sidang akhbar menjelang tengah hari tadi., 
Salah seorang wartawan yang hadir dalam sidang akhbar Husam Musa dan Mathias Chang di sebuah restoran di Lembah Pantai menjelang tengah hari tadi, bertanya kepada Husam apakah beliau tidak takut ditangkap oleh Najib Razak ekoran tindakan yang dilakukan sekarang ini.

Soalan itu timbul mungkin wartawan berkenaan melihat kepada kerakusan Najib selama ini menggunakan apa sahaja instrumen dan akta untuk mempertahankan tindakan dan kedudukannya dengan menangkap sesiapa yang cuba mengugatnya.

Adun Salor itu memberi reaksi kepada pertanyaan itu tanpa sedikit pun menunjukkan rasa bimbang, dengan berkata; "Saya tidak fikir sesiapa akan tangkap saya kerana saya bertindak bagi pihak negara, dan pasti perdana menteri akan sokong saya."

Husam bergambar kenangan selepas sidang akhbar.
Sambungnya lagi dalam nada sinis; "sesungguhnya perdana menteri tidak akan menahan seseorang yang cuba hendak mendapatkan kembali harta yang dicuri. Tidak mungkin!" Jawaban Husam itu menunjukkan bekas Naib Presiden Pas itu sudah bersedia berhadapan dengan apa jua risiko dalam membela hak rakyat.

Husam pasti tahu natijah kemungkinan yang didepaninya dengan apa yang sedang dilakukan.

Menurut akal waras, iya, kenapa Najib harus tangkap dan marah dengan tindakan Husam dan Mathias itu. Bagi orang waras tidak perlu berasa takut bahkan perlu berterima kasih atas tindakan mereka berdua kerana mengambil tanggungjawab demi negara. Berusaha membawa balik wang negara (1MDB) yang disalah gunakan adalah satu tanggungjawab terpuji dan perlu disokong.

Najib sebagai PM orang bertanggungjawab ke atas negara ini patut berterima kasih dan salute kepada keberanian mereka berdua kerana beliau sendiri tidak berani berbuat demikian. Seharusnya tugas untuk mengembalikan wang rakyat yang "dimakan" di luar negara itu diperjuangkan entiti yang lebih dominan dan berkedudukan daripada Husam dan Mathias, misalnya Pemuda Umno, Pemuda parti agama, atau pun Perkasa(m). Mereka tidak boleh mendiamkan diri kerana diam itu bersubahat.

Tetapi semua mereka membisu seribu bahasa, bahkan ada yang berfikiran gila mahu menunggu empat orang saksi mengesahkan apa yang berlaku itu baharu hendak bertindak?

Sebelum ini berkali-kali Najib dan agennya menjelaskan bahawa tidak ada kehilangan dan salah guna wang dan kedudukan (kuasa) dalam syarikat strategi 1MDB itu. Bagaimana pun dalam masa sama, beliau gagal menunjukkan bukti konkrit atas dakwaanya ini menyebabkan orang ramai konfius.

Sementara beberapa pihak lain dalam penyiasatan mereka pula menunjukkan ada tanda-tanda berlaku penyelewengan, termasuk siasatan oleh Bank Negara (BNM), SPRM, PDRM dan juga PAC. Pengumuman Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat untuk menyaman bagi menyita dan merampas aset yang dibeli daripada wang 1MDB, telah memeranjatkan Najib dan secara tidak langsung mengukuhkan lagi hasil siasatan badan-badan di Malaysia.

Husam juga menegaskan tugas dan tanggungjawab menyelamatkan wang dan aset negara adalah tanggungjawab bersama seluruh rakyat negara ini. Manakala tindakan beliau bersama Mathias itu adalah sebagai rintisan kepada tindakan lebih menyeluruh dan berkesan lagi dari itu. Dalam pada itu katanya dia akan memaklumkan tindakan itu kepada Raja-Raja Melayu dan juga perdana menteri.

Langkah Husam itu juga dilihat sebagai keberanian dan kesanggupannya menyingsing lengan baju dan seluar untuk negara. Perjuangan beliau dan tindakannya makin global dan tidak terkepung di laman rumah sahaja. Tindakan itu juga sebagai tambahan kepada ikhtiar untuk membenteras rompakan ke atas khazanah negara dan ia perlu disokong.

Rakyat yang kesal dan sedih apa yang berlaku ke atas 1MDB seharusnya bangun bersama Husam dan Mathias itu dengan sepenuh hati dan dokongan bukan sahaja dengan tenaga dan fikiran tetapi juga material. Mungkin untuk tujuan ini perlu ada pihak yang membentuk sebuah tabung untuk membantu Husam dan Mathias dalam membela dan menyelamat wang negara khususnya yang dicuri daripada 1MDB itu.  

Pun begitu seberapa banyak wang dikupul ia tidak menjamin tugas itu berjaya, tetapi setidak-tidaknya sumbangan berkenaan menunjukkan kita juga ada tanggungjawab demi negara.

Sepanjang sidang akhbar itu Husam didampingi penguam terkenal yang juga bekas Presiden Majlis Peguam Zainon Zakaria serta beberapa pemimpin Parti Amanah Negara, antaranya Dr Mohd Hatta Ramli, Raja Kamarulbahrin Shah Raja Ahmad, penasihat Amanah, Ustaz Ahmad Awang, Faiz Fadzil dan lain-lain. Sidang media itu mendapat liputan mengejutkan apabila semuua media hadir kecuali media PB.
Tindakan Husam dan Mathias itu bukan merupakan tindakan personal atau bersifat individu, jauh sekali kerana dengki terhadap Najib. sebalik ianya boleh dianggap tindakan nasional yang perlu disokong oleh setiap warga yang ada tanggungjawab dan maruah kepada negara dan benciklan kepada pengkhinat.

Rakyat yang kesal dan sedih apa yang berlaku ke atas 1MDB seharusnya bangun bersama Husam dan Mathias itu dengan sepenuh hati dan dokongan kekuatan materian dan fikiran. Mungkin untuk tujuan ini perlu ada pihak yang membentuk sebuah tabung untuk membela dan menyelamat wang negara khususnya yang dicuri daripada 1MDB itu.

Pada 11 Ogos 2016, Husam dan Mathias telah memfailkan saman tuntutan (class action) kepada lapan individu di mahkamah selatan New York, Amerika Syarikat. Lapan defendan itu ialah;
1. Riza Shahriz Abdul Aziz, anak tiri kepada Najib Razak,
2. Low Taek Jho.
3. Goldman Sachs Group Inc.
4. Timothy Leissner.
5. Christopher Joey Mcfarland.
6. RedGranite Picture Inc.
7.Derba Whelan Johnson.
8. Metropolis IX Capital Advisors, LLC.
[wm.kl.3:55 pm 16/08/16]

No comments: