Saturday, September 14, 2024

Politik unta tua dalam Pas

ULAS MUKTAMAR

APA yang jadi perhàtian orang ramai yang berlaku di muktamar Pas ke 70 di Kerdau Pahang hari ini apabila pengerusi tetap muktamar Cikgu Husin memaklumkan keseluruhan teks ucapan perasmian oleh Tok Dor disediakan dan dikarang sendiri olehnya (Tok Dor). 

Tok Dor ketika membaca teks 
perasmian muktamar.
Apa yang boleh difahami wawasan dan gagasan parti atau sebarang keputusan dan ketetapan yang diutarakan adalah suara hati Tok Dor, bukan rumusan daripada jawatankuasa Pas. Selalunya intipati ucapan presiden akan dibincang dalam jawatankuasa parti terlebih dahulu sebelum dilafazkan oleh presiden terutama perkara dasar dan politik.

Apabila Tok Dor mengatakan dia tidak berhasrat untuk bekerjasama dengan PH dalam semua bentuk, bermakna ketetapan itu hanya dibuat oleh Tok Dor secara peribadi dan bukan kolektif.

Tok Dor awal-awal selak terus pintu mahhabah dan ukhwah daripada dibincang dalam muktamar tentang pendekatan politik demi masa depan negara. Keadaan ini menjadikan muktamar itu tidak lebih daripada perkup ayam, dimana para ahli Pas dimasukkan ke dalam bagi membolehkan Tok Dor melakukan doktrininasi. Politik satu hala dari atas ke bawah dalam Pas kian menjadi-jadi dibawah pimpinan Tok Dor.

Kenyataan Tok Dor itu telah memacung dan meracuni hasrat pemimpin-pemimpin lain khasnya pemimpin di negeri² dikuasai Pas di Kelantan, Kedah, Terenggganu dan Perlis yang mahu hubungan kerajaan negeri negeri itu dengan kerajaan Pusat dinilai semula demi kepentingan politik Pas di negeri berkenaan.

Kita boleh faham kenapa mereka kecewa dengan keputusan Tok Dor itu kerana yang memikul beban pentadbiran di negeri itu mereka, bukan Tok Dor. Tok Dor hanya mampu berkhutbah dan berdoa saja yang tidak dapat selesaikan masalah. Susah senang negeri yang mereka tadbirkan hanya diketahui oleh pemimpin di peringkat negeri berkenaan, bukannya Tok Dor.

Selama mana Pas hendak hidup dan seronok dengan politik retorik?

Ketetapan dan keinginan Tok Dor itu juga tidak bestari dan bersifat angkuh dan sombong serta dia masih mempercayai kepada Mahiaddin Yassin (Bersatu) yang terus memperdayakannya. Tok Dor semacam merelakan dirinya merebut dalam penipuan oleh Mahiaddin.
 
Politik begitu juga bertentangn dengan tema muktamar itu sendiri yang berbunyi "Islam Menyelesai Masalah" telah bertukar menjadi Islam memecah belah.

Justeru sudah sampai masanya politik bodoh sombong Tok Dor dilanggar begitu sahaja. Tidak ada guna dan faedahnya memelihara unta tua yang sudah ketandusan akal. [wm.kl. 5:45 pm 14/09/2024]


2 comments:

Anonymous said...

Mamat bahalol buat persepsi jelik pada tghh. Kamu tu cetek agama. Tapi mendalam liberal dan sekular. Macam katak bawah tempurung dalam politik Islam.

Anonymous said...

Sape yg katak & keldai?