Friday, September 28, 2007

Lapor Terus

Mini Demo di Perkarangan Masjid Negara Kurang Sambutan

SEBAIK selesai solat fardu Jumaat tadi kira-kira 300 jemaah telah mengadakan tunjuk perasaan mendesak agar sistem kehakiman negara yang tercalar teruk ketika ini dipulihkan.

Mini demo itu dipimpin oleh beberapa pemimpin Pas dan PKR termasuk Bendahari Agung Pas, Dr Mohd Hatta Ramli, (foto bawah) Ketua Pemuda, Sallahuddin Ayub, Ketua Angkatan Muda PKR Shamsul Iskandar Mohd Akin. Mereka turut memberi ucapan ringkas dan sepakat mendesak supaya badan kehakiman dipulihkan.














Sambil melaung-laungkan agar badan kehakiman dipulihkan penujuk perasaan juga turut sama memegang poster yang berbunyi "Selamatkan Sistem Kehakiman".

Turut sama dipamirkan ialah sebidang sepanduk yang mendesak agar Ketua Hakim Negara dipecat!







Mini tunjuk perasaan itu diadakan ekoran pendedahan klip video percakapan seorang peguam yang dikatakan dengan Ketua Hakim Negara ketika itu memegang jawatan Hakim Besar Malaya yang mengatur perlantikan hakim.

Klip video berkenaan didedahkan oleh Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim minggu lepas.
Tunjuk perasaan di perkarangan masjid itu gagal menarik minat para jemaah lain memandangkan bulan Ramadhan. Lagipun Rabu lalu sudah berlangsung perarakan raksasa oleh kira-kira 3,000 peguam di Putrajaya yang mendesak perkara sama.

"Mungkin orang letih bulan puasa ni," komen seoran jemaah yang kelihatan kurang bersemangat. Lagipun tambah beliau, baru dua hari lepas berlangsung perarakan di Putrajaya mungkin orang masih seronok mengingatkan perarakan berkenaan.

Bagaimana pun menurut seorang jemaah lain yang turut sama memegang poster berbunyi "Selamatkan Sistem Kehakiman" berpendapat kalau pemimpin tertinggi Pas semua turun mungkin bilangan ramai.

"Lain kali kalau Pas nak buat tunjuk perasaan pastikan pemimpin tertinggi Pas, termasuk Presiden dan Timbalan Presiden serta Naib-Naib Presiden ikut sama, barulah meriah," katanya lagi.


(Timbalan Presiden Pas Nasharuddin Mat isa ketika ini sedang dirawat di hospital kerana jangkitan kuman di paru-paru sejak seminggu lalu).

Beliau juga kesal kerana pemimpin tertinggi Pas jarang ikut mengambil bahagian dalam siri-siri tunjuk perasaan dan ianya sering dikemudikan oleh orang yang sama. Setengah pemimpin Pas hanya sanggup hadir pada majlis-majlis terpilih saja terutama yang kurang risiko!

"Apa mereka takut ditangkap ke?" tanya beliau dengan nada seloroh.

Beberapa orang anggota polis yang kelihatan berkeliaran di laman masjid sebelum Jumaat kemudian menghilang diri selepas mendapati tunjuk perasaan berkenaan kurang mendapat sambutan. [s alam 4:58 28/09/07]

No comments: