Wednesday, September 12, 2007

Susupan Dinihari

Mangsa 'Rusuhan' Batu Buruk, Terengganu.

JAM 7.30 pagi tadi, saya telah berlepas ke Kota Bharu. Tujuannya satu saja untuk mendapatkan gambar mangsa 'rusuhan' Suwandi Abdul Ghani 37, yang terkena tembakan polis (yang menggunakan peluru hidup) semasa berlaku apa yang dikatakan sebagai 'rusuhan' di Batu Buruk, Kuala Terengganu pada malam 9 September lalu.

Gambar berkenaan (foto) dirakam oleh seorang kawan yang telah menziarahi mangsa di Hospital Universiti Sains Kubang (HUSM) Kubang kerian pada malam 10 September.

Rakan itu berjanji ingin mengirimkan segera gambar berkenaan kepada saya untuk dimuatkan ke dalam blog untuk tatapan pengunjung blog saya. Saya rasa gambar mangsa itu perlu disiarkan memandangkan tidak ada mana-mana pihak menyiarkan ataupun dapat merakam gambar mangsa berkenaan bagi memberikan gambaran yang sebenarnya.

Apabila diberi tahu yang beliau dapat merakamkan gambar itu saya tidak sabar untuk melihatnya dan menyiarkan dalam blog ini bagi dikongsi bersama perasaan sayu dan hiba atas nasib yang menimpa mangsa pemuda berasal dari kampung Binjai Rendang itu.

Malangnya selepas hampir enam jam menunggu gambar berkenaan tidak juga tiba-tiba saya, mengambil keputusan terbang ke Kota Bharu untuk melihat sendiri mangsa berkenaan.

Keingina itu makin membuak-buak lagi apabila di dalam surat khabar hanya gambar anggota polis yang cedera saja yang dimuatkan. Kelihatan anggota polis berkenaan sihat dan tidak mengalami luka-luka yang serius.

Sesampai di Kota Bharu pagi tadi (jam 11: 45) saya terus menghubungi kawan berkenaan dan bertanyakan khabar gambar yang dimaksudkan itu. Selepas menanyai itulah dan memberitahu saya berada di Kota Bharu beliau baru tergesa-gesa untuk mengirimkannya.

Kebetulan semasa di Kota Bharu tadi saya tidak dapat membuka email kerana masalah teknikal yang berlaku kepada laptop di samping sedikit sibuk. Maklumlah bila sampai di Kota Bharu banyaklah kerenahnya dan orang-orang yang tidak diundang datang untuk mendapat berita-berita politik!

Semasa di Kota Bharu tadi juga saya bercadang untuk ke HUSM, bagi melawat Suwandi. Namun malangnya saya diberitahu sukar untuk menziarahi mangsa kononnya ada kawalan ketat oleh pihak tertentu.

Mendengar itu saya batalkan niat itu, lagi pun gambar yang dimaksudkan itu sudah pun dikirimkan ke email saya.

Sebaik menjejak kaki ke rumah (jam 12: 40 pagi) baru saya dapat membuka email dan melihat gambar yang dikirimkan itu.

Sungguh memilukan sekali. Dan gambar ini disiarkan di sini untuk tatapan pengunjungi blog ini. Bandingkan siapa lebih azab apakah anggota polis yang cedera di telapak tangan itu ataupun mangsa 'rusuhan' ini, (Suwandi Abdul Ghani).

Gambar ini diambil ketika Suwandi di HUSM menanti masa untuk pembedahan bagi mengeluarkan peluru di paru-parunya.

Sementara itu perkembangan terbaru Suwandi beliau telah selamat menjalani pembedahan pada malam kelmarin (10 September) dan kini masih lagi dirawat di HUSM , Kubang Kerian. [wm.kl 12:53 12/09/07]

No comments: