Sunday, February 24, 2008

Penamaan Calon

Keadaan Seakan Memihak Kepada Pas!
Update

SELEPAS jam 12: 00 tengah hari tadi selesailah proses penamaan calon bagi kesemua 45 kerusi DUN dan 14 kerusi Parlimen di Kelantan. Kini semua calon-calon yang disahkan bertanding masuk ke tahap kedua iaitu berkempen bagi memastikan kemenangan masing-masing.

Lebih besar dari itulah kedua parti Pas dan Umno akan berusaha bermati-matian untuk menguasai Kelantan.

Mereka (calon) kini mulai sibuk bukan lagi mencari pelobi ataupun penawar agar diri dicalonkan tetapi bagaimana mengatur strategi untuk menawan hati rakyat agar memilih mereka. Dalam pada itu calon dan seluruh jentera pilihan raya masing-masing akan sibuk dengan tugas masing-masing.

Rasa terkilan, sedih dan hiba kerana tidak dicalonkan juga sudah pun reda. Kini semua sepakat dan bersatu hati untuk memenangi parti masing-masing. Rasa nak marah, nak protes dan sebagainya juga yang sebelum berkobar-kobar sudah tidak meruap lagi. Baguslah itulah pejuang sejati yang tidak akan mengkhianti perjangan.

Pendeknya tempoh 12 hari merupakan tempoh yang cukup kritikal bagi calon dan juga jentera pilihan rayanya. Dua belas hari masa berkempen itu adalah penentu segala-gala perancangan yang dibuat sejak empat tahun lalu.

Meskipun gambaran pada proses penamaan calon yang berakhir sekejap tadi tidak dapat dijadikan petunjuk dan ukuran sahih mengenai parti mana yang kuat dan bakal menguasai Kelantan namun sedikit sebanyak ia boleh diterima pakai untuk membuat analisa awal. Suasana, semangat dan juga kekuatan pasukan berarakan mengiringi calon itu boleh dijadikan petanda.

Dalam pengamatan saya di pusat penamaan calon di Pasir Mas serta beberapa kawasan lain yang dilaporkan, ia menunjukkan pihak Pas mempunyai sedikit kelebihan berbanding Umno. Para penyokong Pas begitu bersemangat sekali untuk menang kali ini. Pas nampaknya membuat lonjakan awal. Kekalahan mereka pada tahun 2004 lalu seperti mahu ditebus pada 8 Mac kelak.

Dalam pada itu beberapa kejutan kecil juga berlaku pada penamaan calon kali ini yang mana ia memberi suntikan semangat kepada Pas. Calon Pas bagi kerusi DUN Kijang Wan Ubaidah Omar telah diumumkan sebagai menang tidak bertanding apabila calon BN dibatalkan kerana bankrup.

Apa yang berlaku kepada lawan Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat juga sedikit mengejutkan dan Pas bakal memperolehi kerusi Chempaka yang ditandingi Nik Aziz secara percuma bila mana borang berlaku silap teknik kepada borang pencalonan Dr Nik Zain Nik Omar. Katanya Nik Zain tidak mennda tangani borang pncalonannya.

Maruah Nik Zain dan Umno seluruhnya diselamatkan dengan sedikit kesilapan di sebelah Nik Axiz bilamana borang MB itu juga berlaku kesilapan. Nama yang ditulis di borang katanya tidak sama dengan nama yang tertera di dalam kad pengenalan.

Selain itu kehadiran dua calon bebas di kerusi Parlimen Rantau Panjang dan DUN Gual Periok juga menarik perhatian dan menjadikan pilihan raya ke-21 ini nakal ditulis dalam diary buku Suruhanjaya Pilihan Raya. Sudah pasti ada sesuatu yang tidak kena di situ sehinggakan tampil calon bebas. Calon bebas berkenaan dikatakan Bebas yang akan menganggu undi BN.

Perarakan beberapa calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) Kelantan juga menarik dan memberangsangkan terutamanya untuk kerusi Pengkalan Kubur Tumput, Kelantan. Calon PKR pilihan penduduk Penguhulu Mat Hassan dikatakan diarakan kira-kira 3,000 para penyokongnya yang bergabung dengan penyokong Pas berbanding dengan pengiring Umno seramai kira-kira lebih 1,000.

Beberapa tempat yang dijangka menjadi tumpuan di Kelantan selain Pasir Mas, ialah Bachok, Kuala Krai dan Kota Bharu. Di Pasir Mas, buat pertama kali dalam sejarah Pas Kelantan telah memberi laluan dan kebenaran kepada Ibrahim Ali bertanding atas tikit dan lambang Pas.

Sejarah ini dicipta kerana ia merupakan strategi Pas untuk memenangi kawasan berkenaan yang mempunyai satu parlimen dan tiga Dewan Undangan Negeri (DUN). Sejauh manakah taktik dan strategi ini memberi kesan baik sama-sama kita tunggu selepas 8 Mac kelak. Cuma apa yang dapat dikatakan di sini sekiranya strategi berkenaan berjalan lancar dan berkesan, kemungkinan kesemua kerusi DUN di Pasir Mas akan dimenangi oleh Pas di samping Ibrahim akan menang mudah di kerusi Parlimen.

Sehingga kini tidak ada apa-apa maklumat lanjut atau lain-lain perkembangan yang mengejutkan yang diterima berhubung proses penamaan calon hari ini. Laporan seterusnya akan disampingkan dari masa ke semasa menerusi blog ini! [kb. 1:50 pm 24/02/08]

No comments: