Tuesday, February 12, 2008

Susupan Pagi

Rendahnya Politik Annuar Musa

MSO

BANYAK terhimpun dalam kepala. Lima hari round-round Kelantan macam-macam cerita dan berita masuk dalam kepala.Macam-macam gelagat yang dapat disaksikan. Paling teruk dan menyeronokkan macam-macam soksek-soksek kedengaran. Ada juga yang lucu, mencemaskan dan yang mengejutkan!

Semuanya nak tulis dan nak catat untuk hidangan anda penjenguk blog ini. Tapi apa boleh buat tangan hanya dua dan kepala hanya satu, bahan-bahan itu akan dimasukan satu demi satu. Sebaik sampai di rumah semalam cuba nak mencatat dan mengisi blog ini tetapi tak berdaya, letih.

Pagi ini sebaik nak mula mencatat dan mengisahkan politik mutakhir Pas dan Umno di Kelantan tiba-tiba terbaca pula berita mengenai ulasan dan pandangan Annuar Musa di akhbar mengenai calon import Pas ke Kelantan.

Sedap juga komen dan ulasan Annuar mengenai kemasukan calon import itu. Katanya Pas mengimport calon itu kerana nak bagi elaun dan gaji kepada mereka. Selain itu kerana Pas tidak ada calon-calon yang layak, tidak seperti Umno yang mempunyai berlambak calon.

Katanya mereka ini (calon import) tidak laku di tempat sendiri dan sesudah bertanding satu penggal mereka akan pindah ke tempat lain pula. Beliau lantas mengambil contoh Muhammad Sabu yang bertanding di Kubang Kerian dan pernah mengalahkannya, tidak buat apa-apa pembangunan untuk rakyat.

Kita cukup faham kenapa Annuar Musa berkata demikian. Beliau mahu damagekan calon-calon import Pas berkenaan. Beliau mahu merendah-rendahkan mereka. Dari perngertian politik kenapa beliau berbuat begitu ialah kerana beliau (Umno) takut kepada kehadiran mereka berkenaan.

Sebenarnya untuk pengetahuan umum soal elaun dan gaji tidak timbul. Pas mengundang mereka ialah kerana perjuangan. Kerana ingin manfaatkan ilmu dan juga kepakaran yang mereka ada. Pastinya calon-calon import berkenaan bukan taraf kaki lima atau pun jenis politik panggung kaki dan berdengkur dalam dewan. Mereka boleh berkerja dan berkhidmat kepada rakyat, agama dan bangsa. Misalnya apa yang dibuktikan Muhammad Sabu semasa tiga penggal menjadi ahli Parlimen cukup mengkagumkan.

Pandangan atau politik Annuar itu juga rendah nilainya. Baginya apa yang bersarang dalam kepala seseorang wakil rakyat ialah wang dan harta. Tidak begitu bagi Pas! Inilah berbezanya Pas dengan Umno. Sebab itulah wakil rakyat Pas rata-rata lebih miskin dan tidak semewah hidup seperti wakil rakyat Umno. Wakil rakyat Pas tidak begitu gila menghimpun duit untuk perut sendiri atau membina rumah bernilai jutaan ringgit! Kalau ada pemimpin Pas buat rumah pun ialah dengan menggunakan kayu selinak (serpihan) balak saja.

Bagi Pas pula perjuangan bukan saja pembangunan. Bukan subsidi atau pun bantuan atau hamper ataupun sampul surat rahsia. Seorang wakil rakyat bukan sahaja kerjanya membahagikan wang Kerajaan kepada rakyat dan kadang-kadang menyapu wang rakyat. Namun tugas dan tanggungjawabnya lebih daripada itu. Dalam Pas ada dua pembangunan duniawi dan ukhrawi! Umno memang banyak pembangunan duniawi tetapi kurang ukhrawi.

Yang diperlu dan diharapkan daripada pemimpin (wakil rakyat) ialah ideanya, pandangannya dan juga menjadi pemantau membenteras kemungkran. Bila sebut kemungkaran ia bukan sahaja menentang penyelewengan, salah guna kuasa dan sebagainya, tetapi mengisalahkan pemikiran dan idea yang salah. Memperbetulkan pemesongan akidah dan sebagainya.

Jadi calon-calon import ke Kelantan itu mempunyai kepakaran masing-masing. Mereka boleh menggunakan kepakaran dan profesional mereka di parlimen untuk mengkritik, memberi pandangan dan berbincang dengan pihak Kerajaan.

Mengenai Pas tidak ada calon sehingga terpaksa mengimport calon luar mungkin Annuar dan orang sekampung dengannya tidak faham politik Pas. Pas sebuah parti terbuka dan tidak seperti Umno. Pas jauh fleksible berbanding dengan Umno. Pas tidak mengutamakan kroni tetapi mengutamakan perjuangan.

Sesiapa pun menyertai Pas dengan niat suci untuk memikul tanggungjawab dan amanah akan diterima oleh Pas. Kalau Annuar sendiri menyertai Umno, rasanya turut sama diberi peluang oleh Pas. Sebab itulah Pas bersedia memberi laluan dan menyokong Ibrahim Ali di Pasir Mas. Bagi Pas ada sesuatu yang boleh Ibrahim sumbangkan untuk perjuangan Islam.

Amalan mengambil calon luar ini bukan baru. Ia berlaku sejak lama dulu. Soal kekurangan calon tidak timbul sama sekali. Keterbukaan Pas ini tidak ada kepada Umno. Penyokong Pas juga cukup arif mengenai strategi dan keperluan ini. Ianya tidak ada kepada Umno. Sebaliknya di dalam Umno pemilihan calon bukan bergantung kepakaran tetapi berdasarkan siapa rapat dengan orang atas, siapa ada wang banyak, siapa dapat menyedia dan meyumbangkan wang banyak dialah yang akan dipilih. Kepakaran, kebolehan tidak menjadi perioriti.

Sebab itulah di dalam Umno orang yang tidak berapa cerdik dan tinggi tahap pemikirannya dan walaupun buruk akhlaknya tetapi kerana mempunyai wang banyak boleh menjadi calon. Sebaliknya orang yang cerdik, berilmu tetapi kerana tidak ada wang, dia hanya akan jadi pengikut dan tukang ceramah sahaja. Inilah perbezaan ketara antara Umno dengan Pas dalam memilih calon. Kriteria yang digunakan berbza.

Jelas kriteria atau pendekatan Pas lebih luas sesuai dengan perjuangan Pas itu sendiri bersifat sejagat dan bukan kedaerahan seperti mana Umno. Berdasarkan itu pengambilan calon import tidak ada masalah kepada Pas. Rakyat juga bersedia memberi sokongan kepada sesiapa saja. Dan ternyata sekali calon import ini lebih baik dan berkualiti berbanding dengan calon tempatan Umno.

Buktinya calon import Pas tidak pernah kecundang di bumi Kelantan, kecuali Khalid Samad, adik Shahrir Samad di Kuala Krai satu masa dulu! [wm kl 10:10 am 12/02/08]

No comments: