Monday, August 16, 2010

Susupan Tengahari

Suara Katak Dalam Tempayan Budu

BAGUSLAH Encik Ibarhim Ali sudah buka mulut memberi kata dua kepada Najib Razak, sama ada hendak melakukan apa saja yang boleh menangani masalah Melayu ataupun akan menghadapi kehilangan undi orang Melayu dalam pilihan raya akan datang. Bunyinya keras dan garang amaran Encik Ibarhim Ali itu. Ia meremangkan bulu roma para pengikut dan pendokongnya.

Bagi mereka yang tidak kenal Encik Ibrahim merasakan kata-kata itu akan mengacam Umno dan Najib. Seolah-olah Encik Ibrahim boleh memanggil semua orang Melayu supaya menolak Umno.

Tetapi bagi orang yang sudah kenal dan tahu apa warna urat perut Encik Ibrahim tidak pun merasai apa-apa dengan kenyataan itu. Ianya tidak lebih daripada cara Encik Ibrahim melakukan exeercise mulut saja. Setengah orang kalau hendak melancarkan kelenjer mulut makan chewging gum tetapi tidak dengan Encik Ibrahim dia melakukan latihan mulut dengan bercakap dan memaki hamun orang. Latihan ini diamalkan sejak berpuluh tahun lalu.

Bagi mereka yang kenal dan makrifat dengan perangai Encik Ibrahim sikit pun tidak merasa pelik dengan amaran Encik Ibrahim itu. Encik Ibrahim memang lantang. Tetapi sebenarnya kelantangan itu tidak pun menakutkan sesiapa. Suara Encik Ibrahim samalah suara katak dalam tempayan budu yang kosong. Atau macam suara pelakar ditengah hari yang tidak akan menurunkan setitik hujan.

Memang suara dalam tempayan budu kosong kuat dan berdaung lantang. Bukan apa disebabkan suasana dalam tempayan itu. Ia bergema dan menerbitkan talun bertubi-tubi. Berada dalam tempayan budu macamlah berada dalam stadio yang pakai echo... bergema. Aummm... aummm.
Ho..hoooo.

Kalau di kampung-kampung dulu orang akan masuk dalam tempayan budu kemudian mengaum untuk menakut-nakutkan budak-budak. Bila budak dengan suara itu akan lari lintang pukang kerana fikirkan itu suara hantu.

Nah begitu juga dengan kelantangan Encik Ibrahim itu hanya kelantangan palsu. Suara dalam tempayan budu saja. Setiap kali timbul isu khususnya isu Melayu maka setiap kali itu Encik Ibrahim akan berkokok. Akan meraung, aum... aum.... Sekali ingat ia sudah jadi budaya dan habit buatnya. Berkokok dalam tempayan budu adalah jenis permainan Encik Ibrahim Ali sejak lama dulu.

Apabila beliau memberi kata dua kepada Najib Razak ekoran tindakan MCA mendesak supaya ekuiti Bumiputera dikurangkan, sepertimana yang dirumuskan dalam kongres ekonomi Cina semalam, kata dua itu hanya tidak lebih dari kata dua atau kata tiga saja. Najib tidak sedikitpun hairan dan teruja dengan suara itu kerana sudah pun kenal dengan suara Encik Ibrahim. Najib tidak akan melayanninya. Kata dua atau kata tiga Encik Ibrahim itu tidak membawa apa-apa efek pun.

Lagipun dalam suasana sekarang ini Najib akan lebih mendegar suara orang Cina dari suara Melayu macam Encik Ibrahim. Pada Najib suara orang Cina lebih mengancamnya daripada suara Encik Ibrahim. Najib tidak akan mengalami apa-apa kerugian kalau dengar suara Cina dari suara Encik Ibrahim. Najib juga berfikir Encik Ibrahim tidak akan berbuat apa-apa dengan untuk mengalihkan sokongan Melayu kepada Umno kerana siapalah Encik Ibrahim. Lainlah kalau Encik Ibrahim masih bersama Pas sudah tentu ajakan Encik Ibrahim itu boleh mencemaskan Najib.

Encik Ibrahim tidak ada upaya untuk memaksa atau menarik orang Melayu bersamanya dan menghukum Umno. Kerana mereka yang bersama Encik Ibrahim hari ini hanya dua tiga kerat saja itu pun mereka yang sudah tidak laku dan dibuang oleh Umno kerana memiliki berbagai virus yang membusungkan perut.

Kenapa saya kata begitu, kalau Najib takut, gerun dan merasakan suara Encik Ibrahim penting, Najib sudah lama mengambil Encik Ibrahim. Menerima menjadi ahli Umno semula. Tetapi belum terbuka untuk Najib berbuat begitu. Saya juga tidak kira Najib sengaja membiarkan Encik Ibrahim berada dalam kloni Umno sebagai badan pendesak, kerana lagak Encik Ibrahim menyusahkan Umno. Ia merenggangkan orang Cina dengan Umno. Bukankah orang Cina sudah menganggap NGO yang diketuai Encik Ibrahim sebagai rasis.

Najib juga tidak peduli kerana Najib tahu kapasiti Encik Ibrahim. Tahu seramai mana dan dari jenis apa yang mereka berada di belakang Encik Ibrahim. Kebanayakan mereka adalah bekas pemimpin Umno yang sudah kehilangan kuku. Terima atau tidak, mereka ini sudah pun jadi melukut di tepi gantang bagi Umno.

Bagaimana pun sebagai orang Melayu saya bersetuju dengan perjuangan Encik Ibrahim mempertahankan songkok dan keris. Sekurang-kurang Encik Ibrahim ada identiti dan jasa dan capnya tersendiri. Tetapi apa yang perlu fikir, apa gunanya kalau perjuangan atau visi kita tidak ke mana? Ianya hanya penuh dengan gema dan gimik saja.

Seingat saya sudah lama Encik Ibrahim berjuang menjaga dan membela kepentingan Melayu. Sejak zaman kampus tahun 1974 bersama Anwar lagi. Dia selalu dakwa begitu. Tetapi adakah hasil yang diperjuangkan olehnya? Kalaupun ada kejayaan Encik Ibrahim itu adalah perkongsian bersama Anwar Ibrahim dan rakan-rakan lain. Ia bukan kejayaan individu Encik Ibrahim. Kalau Encik Ibrahim tidak bergabung dengan Anwar, mungkin dunia pun tidak mengenai siapa dia Encik Ibrahim. Mungkin dia mampu jadi presiden persatuan dikir barat di Kelantan saja.

Jadi kenyataan Encik Ibrahim itu tampaknya tidak ada apa-apa kesan dan kenyataan pun. Kalau setakat berjaya membawa balik jambatan Tendong, ia tidak memberi apa-apa makna, Jambatan bukan ikon kepada orang Mlayu. Apa lagi kalau jambatan itu lebih memberi ksenangan dan kemudahan kepada Encik Ibrhaim berbanding dengan rakyat.

Satu hal lagi, bila saya melihat Encik Ibrahim berjuang saya teringat kepada dua orang pelakon drama dalam televisyen. Setiap kali terpandang dua aktres ini saya jadi ralat. Kenapa ralat. Dalam filem dia melakukan watak-watak protagonist, jadi tok guru, ustaz ataupun ibu dan isteri yang baik. Sebaliknya kehidupan dia diluar berbeza dengan watak yang dilakonkan itu.

Di luar dia pernah didakwa kerana merompak pemandu dan berjaya melarikan RM7.20. Manakala yang perempuan itu rumah tangganya porak peranda dan ada skandal dengan laki orang. Bila kita sudah kenal kehidupan realitinya begitu, menyebabkan watak yang dilakukan itu betapa baik dan berjaya pun sukar untuk diterima.

Setiap kali dia melakukan watak tok guru, maka terbayang di mata bagaimana dia merompak keling yang jadi pemandu teksi itu.

Begitulah saya melihat Encik Ibrahim dalam perjuangannya. Akhlak dan moralnya bertentangan dengan visi perjuangan yang hendak dibawa. Visinya murni, agung dan mulia, tetapi caranya dan kaedahnya huduh sekali.

Nasib Encik Ibrahim ini samalah dengan nasib seorang yang menjadi imam, tetapi ia tidak mengambil wuduk. Betapa dia bergaya, serban tinggi, juban labuh meleret boleh buat sapu tahi ayam monir, suara baik, tetapi tidak ada gunan mengikuti dia kerana imam itu tidak ambil wuduk. Sembahyang yang diimani oleh imam berkenaan tetap tidak sah.

Begituah juga dengan perjuangan Encik Ibrahim untuk membela, menegak, melentang dan melebarkan Melayu itu tidak akan mendapat sambutan kerana perjuangan (caranya itu) tidak sah. Sia-sialah mengikuti imam yang rosak tata tertibnya. Kena sembahyang semula! [wm.kl 12:00 t/hari 16/08/10]

6 comments:

NH Shah Alam said...

Hairan dengan Si Ibrahim ni. Kenapa dia melatah bila Kaum Cina membuat tuntutan supaya ekuiti 30 Bumiputera dalam semua sektor dikurangkan. Apa komen beliau dengan ucapan adik Najib semasa merasmikan KOngres tersebut?

mnhisham said...

Saudara MSO
Saya geli tengok brahim ni, aksyen bukan main. Teringat masa PRK Pengkalan Pasir, dpt 4++ undi aje, buat malu. Tapi dia ni jenis tak reti malu. Insyallah , PRU13 hancuslah si munafik ni.

Ibni Ismail said...

Salam.

Sudah sudah lah tu dengan YB Ibrahim Ali ni. Hairan benar saya kenapa tuan MSO amatlah marah dengan YB Pasir Mas ni. Terlalu tertonjol sangat marah tuan hingga terlihat seperti ada dendam kesumat. Hairan saya kerana rasanya peminat politik spt tuan pastinya kenal YB Ibrahim ini luar dan dalam. Itulah Ibrahim Ali yang tak pernah berubah. Jadinya, apalah nak di marahkan sangat. Lagipun, bukan taraf tuan sebagai pemikir politik ulung untuk ulas ttg YB Ibrahim ni. Tak sesuai lah. Lebih menarik ulas bagaimana Nik Aziz boleh tergoda dengan Ibrahim ni. Terungin nak tahu apa istimewanya Ibrahim Ali di mata Nik aziz. Tak kan manusia hebat seperti Nik Aziz boleh ditipu oleh katak! Saya yakin Nik Aziz ada alasan tersendiri. Cuba cubalah tuan MSO renung renungkan. Teringin benar membaca pemikiran tuan ttg bab ini, sekian..

Cikgu Di said...

Dalam menempuh suasana yang menyentuh jatidiri orang Melayu ada suara yang bangun menegur dan seakan mahu memberontak adalah satu keinsafan yang keluar dari naluri semula jadi yang patut dirasai oleh semua orang Melayu. Maka tidak seharusnya ia dipandang lekeh kecuali jatidiri ini telah hilang maka Melayu akan sanggup diperkotak-katikkan atau sudah tidak menghirau apa nak jadi. Jika bangsa lain sudah bersuara mahu melenyapkan keistemewaan orang Melayu dan Melayu sendiri yang tak terpanggil malah sudah bercakaran dan berlainan pendapat maka tunggulah kehancuran bangsa Melayu. Kita tidak kira ia bertaring mau pun tidak tapi yang jelas suara-suara yang lahir dari hati yang kurang senang dari tindakan bangsa lain keatas Melayu amat menyedihkan hati ini..... kecuali Melayu yang mempunyai hati batu yang tak berperasaan maka tidak kenal kebaikan sebenar.

Aminrudin said...

aku pun sama, x faham dgn perangai berahim. pe pun, kita doaka berahim moga dia insaf dan kembali k pangkal jalan. cuma aku nak tau komen saudara mso brkenaan penggunaan dinar dan dirham di kelantan

ANAFAKIR said...

Sudah hilang ke gelaran datuk pd Ibrahim Ali tu?Kenapa sudah berencik saja Tuan MSO kali ni dgn Ibrahim Ali?..ke sengaja sbb dia mmg tidak layak utk memakai gelaran datuk tu sbb sikapnya yg tidak mengenang budi dan 'munafik' dlm perjuangan bersama PAS sebelum ni?