Thursday, October 25, 2007

Sebelum Tidur

Demam dan Mabuk Pilihan Raya

ORANG politik terus mabuk dan menghidapi demam pilihanraya. Demam ini nampaknya lambat kebah. Ianya mungkin akan terheret sehingga ke saat-saat parlimen dibubarkan. Berbagai rumours mengenai pilihan raya umum ke-12 kedengaran. Yang jelasnya ramalan itu berbeza antara satu sama lain. Perbezaanya bukan seminggu dua tetapi ada yang mencecah hampir enam bulan.

Ramalan dan perbezaan demikian tidak relevan dan ia dibuat bukan oleh pakar penganalisa politik sebenarnya. Semacam ramalan itu sengaja dibuat untuk gimmik saja yang akhirnya boleh menjadikan orang ramai keliru dan sukar untuk menyakini bila tarikh sebenarnya.

Kalau tidak salah, ramalan pertama dibuat oleh pihak parti pembangkang yang menduga pilihan raya akan diadakan pada tahun ini. Bulan yang sesuai ialah pada September hingga November, bah ada yang ghairah meramalkan lebih awal sebelum itu iaitu pada Julai.

Ramalan pembangkang ini berdasarkan kepada beberapa petunjuk misalnya sambutan kemerdekaan, pembentangan Bajet 2008, kenaikan gaji kakitangan kerajaan dan sebagainya. Perkembangan ini dikira sebagai good factor kepada pihak parti kerajaan.

Ekoran ramalan pembangkang itu menyebabkan suhu pilihan raya menjadi hangat dengan tiba-tiba. Dan mereka yang mengidam untuk menjadi wakil rakyat atau sedang menyandang kerusi enggan turun juga mulai kalut, melobi sana meloby sini.

Ternyata ramalan ini tidak konsisten dan ini menjadi ramalan itu sukar untuk dipercayaia. Yang kelam kabut nampaknya pembangkang.Selepas meramalkan pilihan raya akan diadakan pada tahun ini tiba-tiba ia berhak kepada bulan Februari dan Mac tahun depan pula. Apakah indikator atau pun petunjuk yang diguna pakai tidak pula diketahui.

Dan sehari dua ini gamat kononya pilihan raya akan diadakan pada November ini. Selepas perhimpunan agung Umno yang bermula pada 5 hingga 9 September. Kali ini ia lengkap dengan tarikh kononya pada 24 Novermber. Ini bermakna tidak sampai sebulan lagi.

Kononya pihak parti Barisan Nasional (BN) sudah mempunyai berbagai persiapan. Kononya poster BN juga yang ditempah dari China juga sudah sampai di pelabuhan Klang. Begitu juga dengan SPR telah mula menghantar peti undi lut sinar yang akan diperkenalkan pada tahun ini ke Sabah dan Sarawak.

Pembekuan cuti dikalangan kakitangan kerjaan juga sudah dilakukan. Aksi ataupun perkembangan inilah menjadikan suhu pilihan raya menjadi hangat dan panas. Pembekuan cuti itu juga dikira ada kena mengena dengan ketibaan pilihan raya.

Sementara pada hemat saya, amat mustahil sekali kalau pilihan raya akan diadakan pada tahun ini. Alasan mengatakan kedudukan BN semakin lama semakin tergugat bukan mudah untuk diterima. Setiap kali pilihan raya pihak pembangkang sering mendakwa kononnya mereka mempunyai peluang baik, tetapi bila sampai hari mengundi kalah.

Pada saya selagi pilihan raya dan demokrasi negara ini tidak bersih, selama itulah impian pembankang untuk menang hanya mimpi saja. Sertailah dan buatlah berapa banyak pilihan raya kalau penyelewengan dan sistem yang digunakan pakai haricini masih berlaku pilihan raya tetap tidak akan mengubah status quo yang ada.

Justeru menyertai pilihan raya tidak ubah seperti menyertai sebuah pesta warna warni namun ia sedikitpun tidak dapat membawa apa-apa perubahan!

Dalam pada itu saya cukup yakin pilihan raya akan diadakan tahun depan, waktu paling afdal ialah selepas April 2008! Apa lagi dari perkembangan terbaru kononnya ada 'perbincangan' antara bekas TPM Anwar Ibrahim dengan Abdullah Ahmad Badawi. [wm.kl. 3:30 am 26/10/07]

No comments: