Sunday, July 27, 2008

Marah Pagi

Loya Tetapi Masih Belum Terjeluak Dengan Rais Yatim

NASIB baik tidak terjeluak apabila membaca kenyataan Menteri Luar (Bandar?) Rais Yatim yang mengulas mengenai tindakan Singapura mahu membuat tuntutan ke atas kawasan perairan dan Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) sejauh 12 nautika dari Batu Putih.

Ekoran cadangan itu Rais memberi amaran kepada negara Temasik itu agar jangan menjolok sarang tebuan. Beliau beranggapan dengan cadangan itu Singapura ingin menguji Malaysia. Beliau masih merasakan apa yang dibangkitkan oleh Menteri Kanan Singapura Balaji Sadasivan itu main-main dan sekadar untuk test market Malaysia.

Apakah Menteri Luar (Bandar) ini sedang bermimpi atau baru jaga dari tidur dan belum berkumur dan basuh muka? Ataupun beliau baru bersunat, potong anunya? Nampak macam berani Rais ini untuk berhadapan dengan Singapura. Orang baru potong anunya begitulah lagaknya (berani) tatkala melihat anak dara.

Nampaknya Rais tidak begitu tajam pengamatan politik serta firasat perjuangannya.
Beliau masih tidak sedar apa yang berlaku selama ini tentang Singapura dengan Malaysia. Singapura untuk pengetahuan Rais Yatim bukan saja setakat berani menjolok sarang tebuan tetapi mereka sudah pun membakar beberapa kali sarang tebun.

Apa yang dilakukan oleh Salaji Sadasivan itu ialah proses membakar sarang tebuan seterusnya. Kalau boleh Singapura tidak mahu ada seekor tebuan pun di Malaysia walaupun tebuan di Malsysia mandul dan pondan. Ia perlu dihapuskan kerana hidup buat menyemak saja dan tidak membawa faedah kepada negara!

Rais barang kali terlupa hakikat ini dan sejarah sudah dilakarkan. Negara kita sudah banyak kehilangan laba gara-gara sikap berani, biadap dan pencabulan daripada Singapura. Tidak sampai empat bulan lalu kita sudah kehilangan Batu Putih. Rais mungkin tidak terasa akan kehilangan ini sebab itu semasa mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) memutuskan Batu Putih menajdi milik Singapura, kata Rais kita tidak kalah semua sebab dapat Terumbu Tengah dan Terumbu Selatan.

Maka bergembiralah Rais dengan kemenangan saguhati itu.

Mengenang sikap Rais dalam menerima keputusan ICJ ini tidak ubah seperti perangai Datuk Nikah Kahwin dalam filem Musang Berjanggut. Gara-gara tergilakan Puspawangi, Datuk berkenaan sanggup makan kicap. Katanya, kicap, kicaplah asalkan Puspawangi. Itulah Rais...

Kerugian Malaysia bukan setakat Batu Putih yang terbaru itu saja. Sudah banyak. Kalau ditoleh ke belakang kita merasa sayu, sedih dan hiba betapa kita adalah tebuan jenis Rais penakut dan rela disengit berkali-kali dan berkali-kali oleh Singapura yang asalnya seekor peringat saja. Walhasilnya kita bukan saja sakit tetapi malu kepada bangsa lain dalam menuntut dan mempertahankan hak mereka.

Kita kehilangan republik itu apabila mereka keluar dari Malaysia. Betapa separuh maruah Malaysai di mata dunia menjadi sopek dan sengit. Singapura bukan saja keluar tetapi membawa bersama kepetingan-kepentingan kenegaraan yang kita bina bersama.

Di Johor pula hampir suku tanah Johor sudah menjadi milik Singapura dengan pemilikan tanah, perumahan, shoping comples, kebun dusun dan kawasan untuk tadahan air bagi dihantar ke pepublik itu.

Sekitar Kluang dan Kota Tinggi sebanyak 115,000 hekat tanah diperuntukan untuk membina dam, tempat penapisan air untuk di bawa ke Singapura. Perjanjian dalam tempoh terlalu panjang ini ditandatangani Muhyuddin Yassin ketika beliau menjadi MB Johor. Kawasan itu hari ini dikawal oleh Singapura macam tanah mak bapak mereka sendiri.

Penduduk Johor yang hendak mencari rezeki meracit burung dan menahan jerat ayam hutan atau berriadah di situ pun dihalang dan disekat oleh pengawal dam berkenaan. Sesiapa menceroboh ia boleh ditembak sampai mampus.

Tahukah Rais? Ingat ke Rais. Sedarkah Rais? Faham ke Rais. Mengerti ke Rais... akan hal-hal dan realiti ini semua?

Makanya Rais Yatim tidak usahlah bercakap memberi amaran, itu dan ini. Kembali kepada apa yang berlaku jelas menunjukkan kita menikus kepada Singapura. Menteri Luar (Bandar) kita hanya berani bercakap saja tetapi tidak ada telor.

Kalau Rais benar-benar seekor tebuan jantan dan memiliki telor buatlah kenyataan balas bagi melawan kenyataan menteri kanan Singapura berkenaan bahawa kita ada hak ke atas kawasan perairan EEZ berkenaan. Jangan cakap saja nanti mulut berbueh dan baunya kurang menyenangkan....nanti lalay pun datang megerumu. Dan jangan beralasan atau hendak mepamerkan kita jiran yang toleransi padahal di sebalik toleransi itu kita adalah pengecut!

Walaupun masih belum terjeluak dengan kenyataan Rais itu namun perut masih mual dan tengkuk rasa loya.... loya sekali. Ah weeeekkkkk..... dah nak termuntah! [wm.kl. 8:30 am 27/07/08]

1 comment:

Anonymous said...

Pemimpin kita bukan nya dari grassroot yg sebenar....Dia takda ilmu dalam the art of war....Yg dia ada hanya the art of % aje.... Beza nya kalau zaman Tun Dr Ismail dulu banyak tanah yg ada di Johor yg di miliki orang2 Singapore di pajak balik bagi menentukan kalau boleh takda tanah lagi yg di miliki olih orang2 Singapore di tanah Johor ni... Sekarang ni tak macam dulu lagi sebab nya pelahap2 Umno Baru ni begitu lahap nak dapat % nya... Kalau dulu kita di serang Jepun makan ubi kali ni di serang Singapura makan siput babi laa....itu pun kalau siput babi tu ada lagi....