Friday, May 22, 2009

Resah Politician

Husam Mencari Alasan Untuk Tarik Diri?

SIASAH yang memakai tagline "Kebebasan dan Kelainan" keluaran terbaruBil 150 24 – 30 Mei menyiarkan muka depan spekulasi mengenai Datuk Paduka Haji Husam bin Haji Musa akan tarik diri daripada bertanding jawatan timbalan presiden Pas 5 Jun depan. Siasah membawa tajuk; Husam Tarik Diri?

Menurut laporan itu antara alasan diberikan Husam kemungkinan Naib Presiden Pas itu membatalkan niatnya kerana bimbang penyertaan memberi impak kepada dua kumpulan dalam Pas.

Seperti mana dipetik dari caka-cakap rakan rapat Husam yang dijadikan sumber berita; katanya Dia (Husam) bimbang kalau bertanding dan menang masyarakat akan beranggapan Pas menolak ulama. Begitu juga sebaliknya jika dia kalah, persepsi Pas menolak golongan profesional atau pelbagai lagi nama yang dicapkan kepada beliau.”

Saya tidak dapat mengesahkan sejauh mana benar dan bermaksud begitu kata-kata rakan yang dipetik sebagai sumber itu. Saya tidak membuat laporan itu dan menyerahkan kepada Pengarang Eksekutifnya mengenai laporan itu. Saya tidak mahu membabitkan diri dalam hal Husam dalam Siasah. Saya profesional dan mahu mengulasnya dalam blog saja.

Hal saya dengan Husam persnol dan bukan isu nasional yang boleh digunakan media bebas untuk memperkatakannya.

Saya tersenyum membaca laporan Siasah itu. Sebab saya adalah jauhari kepada manikam orang politik seperti Husam. Saya berharap kata-kata rakan rapat Husam yang dilaporkan itu bukan lahir dari hati nurani Husam sebenarnya. Ia adalah pandai-pandai rakan rapatnya itu saja bagaimana hendak menyelamatkan maruah si baju petak-petak merah.

Betapa saya melihat di sini rakan rapat itu sudah mulai kecut perut dengan tokoh idola beliau itu. Yang jelasnya kenapa ayat-ayat cinta itu keluar kerana pencalonan Husam untuk jawatan itu tidak begitu menggalakkan, hanya 28 pencalonan sahaja. Ini bermakna lebih separuh dari 178 kawasan Pas kurang minat atau tidak teruja dengan personaliti Husam.

Kata-kata rakan rapat Husam itu cuba meletakan siapa Husam dalam Pas. Ia cuba memberi gambaran Husam begitu berpengaruh dan mampu mempengaruhi orang dalam Pas. Husam sudah menjadi jaguh dan tokoh besar. Ada iras-iras Husam persis Anwar Ibrahim dalam PKR dan Pakatan Rakyat.

Sekiranya terjadi sesuatu kepada Anwar maka perjuangan rakyat akan ruyup. Begitukah? Maknanya sekiranya apa-apa fenomena membabitkan Husam ia turut sama akan terheret ke dalam Pas. Wah... hebat...

Ayat-ayat yang dilontarkan itu menunjukkan bagaimana kedudukan dan pengaruh Husam. Sehingga ia akan dilihat sebagai penanda aras di dalam Pas. Kalau dia kalah bermakna profesional ditolak dan kalau menang bermakna ulama pula di tolak. Pernyataan ini cuba memberi gambaran Husam mewakili kedua kumpulan itu dan sangat sayang kepada Pas!

Siapakah yang menobatkan Husam sedemikian tinggi kedudukannya? Apakah ada kajian meletakkan Husam sehebat itu menjadi ikon besar dalam Pas? Suka saya melihat kajian iti baik dari Merdeka Centre atau pun mana-mana pihak agar mengemukakan hujah seperti dikemukakan oleh rakan rapat Husam itu.

Pendapat peribadi saya, Husam tidak patut takut kepada persepsi demikian. Kalau beliau yakin dan ada kekuatan, bertanding saja. Sejak awal lagi saya mencandangkan dia lawan sahaja Abdul Hadi Awang, bukan Nasharudin sebab sasarannya ialah menipiskan aliran ulama dalam Pas yang dianggap sebagai penghalang usaha meliberalisasikan Pas. Kenapa kita perlu menjaga hati
golongan mana-mana pihak kalau kita yakin dan berhasrat membawa kemajuan kepada Pas?

Kerana itu pada saya kata-kata yang dilontarkan rakan rapat Husam kepada wartawan Siasah itu hanya alasan saja. Ianya untuk mencari justifikasi bagi membolehkan idola dia itu tidak rebah dalam gelanggang. Mungkin sudah ada congakan di pihak Husam dengan pencalonan yang sedikit itu, menjadikan beliau kecut perut untuk menentang Nasharudin. Jadi satu lasan mesti dicari untuk menjustifikasikan kenapa beliau perlu tarik diri.

Satu laporan juga mengata Husam ada berjumpa dengan Anwar Ibrahim dua hari lalu di lapangan terbangan Sultan Ismail Kota Bharu. Khabarnya dalam perjumpaan itu Husam dikatakan meminta pandangan Anwar apakah beliau harus meneruskan hasrat bertanding ataupun tidak. Perjuampaan ini disertai sama Saifuddin Nasution Ismail. Mungkin Saifuddin boleh mengesahkan hal ini kepada saya.

Inilah saya katakan kebijaksanan dan kelicitan dalam politik. Bila kita sudah 'tertohak', (terdesak) kita jangan mengaku kalah sebaliknya kena cara ayat-ayat cinta yang munasabah bagi melundungi kelamahan dan keadaan kita. Seperti Husam itu kalau sudah tidak berani nak lawan Nasharudin maka kena ajar kawan rapatnya memberi justifikasi itu kepada umum.
Demikianlah politik yang berpaksikan kepada 4C, (si) yang saya maksukan sebelum ini. [wm.kl. 12:00 t/hari 22/05/09]

1 comment:

nikrahim said...

Salam.

Saya berharap Dato' Husam tidak bertanding dalam Muktamar ini. Naib Presiden adalah tempat terbaik untuknya. Beliau dikenali sebagai profesional, diterima bukan islam dan berhujjah dengan fakta. Beliau amat diperlukan oleh PAS. Namun bukan ditempat presiden atau timbalan presiden. Namun diharapkan selepas ini segala tindakan beliau hendaklah selari dengan keputusan presiden atau keputusan AJK PAS Pusat. Beliau harus belajar untuk wala' dan thiqqah pada presiden.

Untuk jawatan presiden dan timbalan, watak lain diperlukan. Yang lebih warak, alim dalam bidang agama dan sirah nabawiyyah, terbukti berpegang teguh dengan perjuangan Islam dan melalui proses tarbiah.