Tuesday, January 29, 2008

Pesanan Buat Tok Guru

Jangan Pilih Kroni Tetapi Pilih Yang Boleh Menang

MSO

MUNGKIN senarai nama calon Pas Kelantan yang bakal bertanding dalam pilihan raya umum ke - 12 kini sudah pun berada di tangan Pesuruhjaya Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat. Kalau pun senarai nama itu tidak lengkap 100 peratus tetapi 90 peratus sudah pasti. Nama-nama itu tentu bukan nama muktamad, ianya akan terus dinilai dari masa ke semasa.

Penilaian dibuat setiap hari bahkan setiap jam. Sehinggalah 24 jam sebelum hari penamaan calon, nama-nama calon itu boleh berubah dengan tiba-tiba. Sudah menjadi kebiasaan hal ini bukan saja bagi parti pembangkang seperti Pas, tetapi Umno juga.

Selalunya perubahan saat-saat akhir itu kerana ada bantahan dan desakan. Selalunya bila peristiwa ini berlaku rumah-rumah pemimpin utama Pas akan menjadi sasaran. Ia tidak terkecuali rumah Tok Guru itu juga akan dikunjung oleh para pendesak dan pengugut yang mahukan calon-calon mereka dipilih.

Suasana inilah kelak yang boleh memeningkan kepala Tok Guru dan juga pemimpin tertinggi Pas yang lain. Apabila berdepan dengan keadaan ini ia memerlukan bukan saja ketegasan sebaliknya kebijaksanaan. Kalau tidak ada ketegasan perubahan yang sudah dibuat mungkin boleh berubah.

Biarlah kalaupun senarai kesemua calon-calon Pas yang akan bertanding sudah berada ditangan Tok Guru atau dalam semakan terakhir para pemimpin Pas, rasanya masih belum terlewat kalau di sini diturunkan serba sedikit petua atau garis panduan yang perlu dipakai dalam memuktamad calon-calon berkenaan.

Realitinya kini Pas sangat memerlukan kemenangan dalam pilihan raya akan datang ini. Untuk mencapai kejayaan itu sesuatu yang bukan senang. Pas kena faham tidak ada wave yang boleh membawa Pas dengan mudah untuk memasuki Kota Darulnaim bagi meneruskan penggal pemerintahannya.

Pilihan raya ke 12 ini bolehlah dianggap sebagai final kepada kedua parti Pas dan BN dalam pertarungan tradisi mereka dalam pilihan raya (demokrasi) di Kelantan dalam tempoh 49 tahun.
Lantaran itu keduanya dikira terdesak. Lebih-lebih lagi kepada Pas. Memandangkan itu Pas perlu berhati-hati sekali. Pas kena berwaspada dan berfikir panjang dalam menghadapi pilihan raya ini. Perkara paling penting ialah soal calon kerana calon menyumbangkan peratus tertinggi dalam menjamin kemenangan.

Peristiwa seperti pilihan raya lalu jangan berulang lagi. Hendaknya jangan lagi berlaku kesilapan dalam memilih calon. Calon-calon yang dipertaruhkan nanti biarlah yang benar-benar berkualiti dan membuka selera untuk rakyat memangkahnya.

Dalam soal pilih calon ini Nik Aziz atau pun sesiapa yang mengemukakan nama kepada Tok Guru jangan memilih kroni atau rakan dan sahabat sendiri. Tetapi cubalah melihat kepada kualiti dan juga wibawa nama atau calon yang dikemukakan itu. Ketepikan soal kroni! Bukan masanya membangunkan kroni dalam saat seperti ini.

Kriteria yang kena ingat calon itu harus mempunyai potensi untuk memberi kemenangan kepada Pas. Tidak ada guna mereka terdiri dari kroni, memiliki wang dan kemampuan dari segi harta benda tetapi harapan untuk menang tipis.

Perkara yang perlu diberi perhatian serius oleh Nik Aziz juga memastikan perjuangan Pas senantiasa berada dalam keadaan dan kedudukan original. Untuk itu Nik Aziz perlu memastikan calon-calon pilihan raya kelak mereka yang mempunyai fikrah perjuangan yang mapan. Yang menghayati dan beramal dengan perjuangan Pas. Tidak ada gunakan mereka dari golongan profesional maupun ulama namun tidak memiliki syaksiah dan fikrah Islamiah.

Ini penting kerana merekalah yang akan menyambungkan kepimpinan ulama yang dipelopori Tok Guru. Kalau calon-calon berkenaan tidak memiliki kesaktian itu ini bermakna kepimpinan atau era Tok Guru akan berakhir begitu sahaja. Lebih malang lagi ia akan membawa Pas terpesong jauh daripada landasan asal perjuangan.

Tidak ada guna sesuku dinar pun Pas memiliki kekayaan atau kerajaan Kelantan maju dengan pelbagai projek segera (signboard) tetapi kalau rakyatnya tidak memiliki roh Islamiah. Tok Guru sendiri sering kali bermadah; hidup ini bukan saja berakhir bila kita mati tetapi ia masih berterusan sampai di akhirat. Jadi calon yang hendak dipilih biarlah calon ia juga mampu membawa rakyat ke akhirat.

Demi menjamin Pas tetap kekal dengan identiti dan keasliannya, tokoh-tokoh berpendidikan agama, berfikrah Islamiah perlu dikekal dan ditambah dalam pilihan raya akan datang.

Walaupun mereka tidak pandai memerintah, tetapi tidak mengapa asalkan mereka tahu dan tetap memelihara hukum hakam Allah. Urusan pemerintahan boleh diserahkan kepada Pegawai Kerajaan Negeri. Sejahat-jahat ustaz atau seorang tok guru dia masih ingat hukum Allah! Lagipun bukankah sebuah kerajaan negeri seperti Kelantan hanya memerlukan seorang Exco yang serba boleh saja untuk memancu pembangunan negeri!

Tok Guru jangan rasa malu dan takut untuk mengekalkan atau menambahkan bilangan calon berpendidikan agama hatta berkelulusan pondok. Kalau boleh biarlah jumlahnya 1/3 daripada jumlah keseluruhan calon Pas atau kira-kira 30 peratus.

Rakyat Kelantan yang menerima Kelantan sebagai negeri yang kuat beragama sudah tentu mahu melihat lebih banyak wakil rakyat yang bukan saja tahu membaca beberapa kerat ayat al-Quran dan al-Hadith yang dihafal beberapa minit sebelum berceramah, tetapi lebih penting yang utuh menjaga syariat Islam. [wm. 9: 53 pm 29/01/08]

1 comment:

ochea said...

Saya menyokong penuh tulisan saudara ini.Saya tidak mahu melihat kerajaan PAS Kelantan tumbang dalam pilihanraya nanti.Saya bukan orang Kelantan tapi saya sangat menyanjugi kepimpinan Tok Guru di Kelantan.Semoga Allah memberkati perjuangan para pendokong PAS di Kelantan dengan memberikan kemenangan dalam pilihanraya nanti.Insyaallah