Monday, July 21, 2008

Susupan Pagi

Kenapa perlu rahsiakan pertemuan?

MENURUT Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi beliau sudah tiga kali berjumpa dengan pemimpin Pas dalam rangka bermuzarakah antara satu sama lain. Pejumpaan itu dilakukan secara senyap dan tidak dihebohkan kepada umum.

Perbincangan menerusi muzakarah itu ialah soal-soal kepentingan Melayu dan agama Islam. Beberapa cadangan daripada Pas juga difahamkan disampaikan kepada pengetahuan Abdulah, dan PM itu bersikap positif.

Abdullah menjelaskan pertemuan itu tidak membabitakn Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Perlukah penjelasan itu dan apakah pertemuan itu perlu kehadiran Nik Aziz, lagipun beliau tidak berapa sihat!

Semacam ada sesutau mesej yang ingin disampaikan Abdullah apabila beliau menyebut ia tidak membabitkan Nik Aziz. Bahawa Nik Aziz tidak dilibatkan dalam pertemuan itu. Kalau begitu kenapa? Apa ini kerana Nik Aziz menunjukkan sikap kurang setuju dengan muzakarah itu maka beliau tidak diajak sama? Mungkin dengan penyertaannya nanti menyebabkan usaha baik itu tergendala.

Kalaulah pengecualian Nik Aziz atas alasan itu, maka MB Kelantan itu tidak perlu merasa kecil hati kalau beliau tidak dipanggil, ataupun dirujuk berhubung muzakarah berkenaan. Kerana sikapnya sebelum ini jelas dan nyata tidak mahu muzakarah itu diadakan. Beliau agak vokal menolak muzakarah itu dan menggunakan alasan yang di luar minda ahli politik.

Sukar pula untuk ditelah apakah sikap itu kerana berlandaskan ‘wahyu’ ataupun kerana ada suara lain yang bergelumbang dalam mulut Tok Guru itu? Mungkin tidak ramai yang mengetahui bahawa di pejabat Menteri Besar itu ada lubang tikus yang digunakan untuk menyalurkan pandangan dan pendapat terbaru mengenai sesuatu isu kepada MB itu!

Apapun pendedahan Abdullah itu tentulah menimbulkan berbagai persoalan di kalangan orang ramai dan ahli Pas khasnya. Pertama siapakah pemimpin tertingi Pas itu yang menenumui beliau itu? Kedua kenapa ia tidak membabitkan Nik Aziz. Ini semacam ada sedikit yang tidak kena.

Yang penting di sini ialah kenapa ia tidak membabitkan Nik Aziz. Soal Nik Aziz memang sensitif sebab beliau sudah diterima sebagai individu tertinggi dalam Pas. Kerana kedudukan itu walaupun kadang-kadang ada pandangan beliau yang tidak tepat namun beliau tetap dianggap sebagai benar. Kedudukan dan perwatakannya menjadikan beliau dilihat benar dan status itulah beliau sering kali digunakan dan menyebabkan tanpa sedarnya Nik Aziz dijadikan Sultan Shahrul Nizam.

Telah wujud sindrom dalam Pas kata Nik Aziz adalah kata putus. Sebenarnya keadaan itu tidak seharusnya berlaku dan dijadikan satu konsensus. Kerana suara parti mengatasi suara siapa saja hatta Presiden ataupun Mursyidul Am. Antara kata dan pandangan Nik Aziz ia berada di bawa keputusan dan kata putus parti. Kata Nik Aziz hanya boleh dijadi panduan bukan arahan.

Dalam hal ini Pas perlu menjelaskan kenapa rundingan (muzakarah) itu tidak melibatkan Nik Aziz, dan dalam masa sama siapakah tiga pemimpin tertinggi itu juga perlu didedahkan. Mungkin kalangan pucuk pimpinan parti dan pekerja di pejabat agung Pas di Jalan Raja Laut sudah mengetahuinya siapa mereka, namun ahli yang di kampung masih berfikir mengenainya.
Mungkin juga ahli Pas sudah dapat menerima dan berfikir kenapa Nik Aziz tidak diajak kerana sikap dan pendiriannya yang ditunjukkan selama ini.

Tetapi mendedahkan identiti pemimpin tertingig itu penting. Ini untuk mengelakkan timbul kekeliruan dan perdebatan sesama sendiri di kalangan ahli bawahan. Lagipun tidak menjadi dosa kalau pemimpin itu mendedahkan identiti mereka. Apalah salahnya kalau berjumpa dengan Perana Menteri untuk membincang soal kebaikan bersama. Pertemuan dan perbincangan seperti itu juga pernah berlaku dan dilakukan oleh bekas presiden Pas sebelum ini.

Pemimpin berkenaan juga tidak perlu gerun dan rasa malu dengan peristiwa bertujuan membawa kebaikan itu. Kalau ada pemimpin tertinggi Pas lain boleh secara terus terang dan terbuka menyokong dan menumpahkan simpati kepada Penasihat PKR, Anwar Ibrahim dalam isu tuduhan liewat ke atasnya, kenapa pemimpin yang berjumpa dengan Abdullah itu harus bersikap melindungi diri? Apa lagi menyokong muzakarah itu lebih afdal daripada menyokong dan berdiri di belakang seorang invididu seperti Anwar.

Memanglah tindakan berdiri dibelakang Anwar satu tindakan populis berbanding dengan tindakan mendampingi pemimpin Umno. Rakyat yang terpesona dengan Anwar akan turut memberi tepokkan kebanggaan kepada sesiapa saja yang bermati-matian memperjuangkan Anwar. Kerana itulah mereka yang dulunya keliru dengan Anwar tetapi hari itu kelihatan tercatuk ditangga rumah Anwar.

Bagaimana pun bagi pemimpin apa yang lebih penting di sini ialah melihat manfaat daripada kedua keadaan itu kepada parti dan perjuangan.

Yang nyatanya Anwar dalam proses untuk menjadi Perdana Menteri yang tentu tidak memiliki kuasa ataupun ruang kesempatan yang lebih baik untuk diambil oleh Pas berbanding dengan Abdullah dalam menyelesai masalah ummah dan negara. Bukankah Pas juga berada dalam gelanggang permainan politik seperti Anwar?

Tahukah ahli Pas bahawa ada pemimpin mereka yang bermati-matian berjuang untuk Anwar. Dari cara mereka membela dan memperjuangkan Anwar seolah Anwar itu presiden mereka. Mereka akan bergegas setiap kali locing kecemasan dibunyikan dari rumah Anwar. Mereka ada kalanya seakan menjadi jaga rumah bekas TPM itu. Dan mereka akan resah gelisah kalau terhalang untuk ke rumah Anwar. Merasa bersalah kalau lis kedatangan tercorot!

Lebih menakjubkan lagi ada yang sanggup berdiri berjam-jam di belakang Anwar, ketika bekas TPM itu memberi sidang akhbar. Apakah tindakan itu atas arahan parti ataupun ia ia adalah tindakan kemanisiaan peribadi pemimpin itu saja?

Tidak salah mereka berbuat begitu atas dasar persahabatan dan kemanusiaan. Tetapi ada kalanya kesungguhan seolah mereka melupai bahawa mereka adalah ahli parti berbeza dengan Anwar di mana ada kalanya mereka masih tetap terikat dengan akhlak dan disiplin parti mereka. Aksi dan kelakuan mereka kurang sesuai kerana setiap parti ada disipiin yang harus dipatuhi.

Kalau pemimpin itu boleh mengambil sikap vokal begitu mendampingi Anwar di mana salahnya mereka yang berjumpa dengan Abdullah itu? Walhal usaha mengadakan muzakarah dengan Umno rasanya lebih baik dan tepat daripada tindakan menyokong peribadi Anwar Ibrahim.

Pemimpin Pas sepatutnya bijak meletakkan diri mereka dalam keadaan ini. Sebagai pemimpin mereka harus mengambil kesempatan dari mana-mana keadaan saja untuk kepentingan perjuangan mereka. Misalnya antara Anwar dengan Umno mereka perlu menghisab sebaik mungkin mana yang memberi keuntungan dan mana memberi kerugian kepada mereka.

Jika dilihat dalam keadaan sekarang ternyata Umno mempunyai ‘lokus standy’ untuk didampingi Pas berbanding dengan Anwar secara individu. Sentimen kawan dan persahabatan dengan Anwar boleh di kesampingan sekiranya Umno bakal memberi kebaikan dan membawa kesejahteraan segajat. Perbincangan Pas dengan Umno juga tertentu memasukan Anwar sebagai agendanya!

Apa yang perlu ingat dalam perjuangan peribadi tidak penting, yang penting ialah perjuangan. Peribadi mengiring perjuangan bukan peribadi yang diperjuangkan. Perbezaan dan keadaan-keadaan ini hendaklah difahamii oleh semua pemimpin terkhususnya Pas.
Sekali lagi ditegaskan tidak perlu ada perlindungan oleh tiga pemimpin tertinggi Pas itu kerana apa yang mereka lakukan bertolak dari nawaitu suci dan bersih. [wm.kl 5:30 am 21/07/08]

2 comments:

Anonymous said...

saya bersetuju dengan artikel ini.cuma barangkali Pak Lah tidak mahu mendedahkan siapa pemimpin-pemimpin PAS tersebut diatas kehendak mereka sendiri.mungkin mereka tidak mahu dituduh sebagai "pembelot" oleh rakan seperjuangan mereka walaupun niat mereka baik.

Anonymous said...

Politik adalah umpama peperangan.Strategy yang mantap akan mengalahkan musuh yang mempunyai strategy yang tidak mantap.Ahli PAS berikan kepercayaan kepada Presiden & Majlis Syura. Kalau Islam selamat, melayu akan selamat TETAPI jika HANYA melayu selamat, Islam belum tentu selamat.