Thursday, March 26, 2009

Dari PWTC

Momentum Berubah, Hishamuddin Mungkin Kalah!

PANDANGAN selepas sebahagian perwakilan membuang undi masing-masing aliran dan kepercayaan hasil tinjau rawak telah merubah momentum yang ada sebelum ini. Perubahan ini sukar untuk dipercayai tetapi inilah rata-rata yang diperkatakan di sekitar bangunan Umno, lobby hotel dan kedai-kedai kopi.

Perubahan paling jelas dan mengejutkan mengenai kedudukan Hishamuddin Hussein Onn. Banyak cakap-cakap kedengaran bekas Ketua Pemuda itu mungikin tidak lekat untuk jawatan Naib Presiden. Ahmad Zahid Hamidi kini mengambil alih tempat Hishamuddin dengan mendahului calon-calon naib presiden lain.

Tempat kedua ditinggalkan Zahid terisi oleh Shafei Afdal ataupun Khalid Nordin. Manakala tempat Shafei Afdal atau Khalid Nordin diisi oleh Mohd Isa Samad. Nama Isa yang disenaraikan sebagai empat nama yang tidak berpeluang katanya menyinar di saat-saat akhir ini. Mungkin perwakilan terpanggil dengan seruan Abdullah yang mahukan ada perimbangan antara lama dengan baru.

Kelebihan Mohd Isa berbanding dengan tiga nama 'lesung tumbuk' lain, ialah mungkin perwakilan bersimpati kepada nasib yang diterimanya di mana beliau digantung dan menyebabkan jawatan naib presiden yang dimenangi penuh kontrovesi itu terlepas.

Mungkin juga kerana masih ada perwakilan yang menyokongnya dan menghormati atas kesetiaanya menyebabkan beliau menjadi pilihan.

Yang menariknya ialah mengenai Hishamuddin. Ini satu perkembangan yang mendewaskan Umno sekrianya Hishamuddin tidak lekat untuk jawatan itu. Seperti mana disebut permasalahan yang berlegar di dirinya mungkin telah dihidu oleh perwakilan.

Sikap keras dan degilnya untuk terus mendokong polisi Mahathir mengenai PPSMI mungkin tidak disenangi oleh perwakilan. Jadi tidak hairan kalau tiba-tiba kedudukan cicit pengasas Umno itu jatuh mendadak malam ini.

Kedudukan Muhyiddin bagaimana pun masih kekal mendahului Mohamad Mohd Taib. Pun begitu keadaan tidak selesa mungkin juga wujud dan menganggui pemikiran Muhyiddin. Muhyiddin sendiri tentu tidak senang duduk. Sekiranya berlaku upset pada jawatan Naib Presiden ia juga boleh menyebabkan Muhyiddin akan termenung panjang. Ulasan seterus akan menyusul..[pwtc kl 3:00 pm 26/03/09]

No comments: