Wednesday, November 18, 2009

Mata Yang Memandang

Kenapa Gerak Tidak Dibantu?

PAGI semalam saya berbual dengan sdr Mohd Nazree Mohd Yunus, Pengerusi Gerak Malaysia, Sudah lama janji nak ketemu anak muda ini tetapi kerana masa selalu tidak mengizinkan menyebabkan ia tertangguh beberapa kali. Allamduliah pagi semalam kami diberikan ruang oleh Tuhan untuk berjumpa dan berbicara agak panjang termasuk topik diluar NGO yang dikepalainya.

Sebenarnya sudah lama saya memerhati anak muda ini. Saya suka melihat perwatakannya yang lemah lembut dan bersopan. Penampilannya sedarhana dan menyerlahkan jiwa tapanya serta seorang anak muda yang pandai memberi hormat kepada orang yang lebih tua darinya. Betapa beliau sanggup datang dari Seremban untuk ketemu saya!

Memang saya suka memerhati mengenai gerak laku dan daya fikir dan tindak anak-anak muda negara ini yang ada bakat dan potensi untuk menjadi pemimpin dalam apa jua bidang sekalipun. Salah seorangnya ialah Nazree ini.

Saya memerhati Nazri sama seperti saya memerhati perkembangan, Asraf Dasuki, Dr Azri Zainul Abidin, Khairy Jamaluddin, Shamsul Iskandar, Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman, Nik Abduh Nik Aziz, Norizan Sharif dan lain-lain.
Satu masa saya memberi perhatian khusus kepada Ezam Mohd Noor, Azmi Ali, Sallahuddin Ayub, Saifuddin Nasution Ismail, Mukhriz Mahathir, Husam Musa, Nasharudin Mat Isa dan lain-lain. Kenapa saya berbuat begitu kerana saya melihat mereka inilah akan menjadi pemimpin di masa depan.

Ternyata sebahagian daripada mereka sudah pun mula mengirai sayap sebagai pemimpin dan tokoh hebat. Cuma sayang sdr Ezam Mohd Noor saja lagi yang belum berpeluang untuk berkokok dan menyanda minda kepimpinannya di Parlimen. Jadi kemampuan Ezam secara rasminya berdasarkan pemegangan jawatan belum teruji.

Selalunya bila saya berjumpa dengan anak-anak muda saya akan membandingkan pemikiran dan daya intelektual dengan pemikiran saya dan minda veteran. Saya mencari perbezaan antaranya dan mana yang lebih jitu dan akurat. Tetapi apa yang seronoknya kalau pegangan (akidah) perjuangan antara mereka dan saya sama dan sekata, ini lebih menyeronokkan lagi.

Sepanjang pertemuan semalam saya banyak bertanyakan soal Gerak, satu-satunya NGO yang membenteras rasuah di negara ini. Seperti mana umum tahu Gerak dipelopori penubuhanya oleh Ezam Mohd Noor. Jadi saya kira Nazree adalah anak buah dan penyambung kepada perjuangan Ezam yang murni menerusi Gerak. Saya yakin dari segi spritual dan gerak kerja (bersistemetik) ada kepada anak muda ini. Nazree mungkin juga pengkagum Ezam!

Ternyata dalam keadaan serba serbi terhad, Gerak masih terus bergerak dan memainkan peranannya meskipun ianya sudah dilepaskan Ezam. Nampaknya Gerak dapat memainkan peranan seperti mana awal penubuhnya. Gerak akan menjadi watch dog, untuk menjamin rasuah tidak akan berleluasa. Peranan Gerak masa ini saya lihat begitu penting dan menjadi pagar secara batiniah kepada mana-mana institusi, individu politik khasnya.

Beberapa pengbongkaran dan laporan rasuah yang dibuat oleh NGO ini menjadi perhatian umum dan menimbulkan keinsafan kepada banyak pihak. Antaranya ialah mengenai laporan rasuah lembu korban oleh Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim, laporan rumah agam kepunyaan bekas MB Selangor, Mohamad Khir Toyo dan beberapa lagi.

Secara peribadi saya bangga dengan apa yang dilakukan Gerak. Diharap Nazree akan terus menggerakkan Gerak seperti mana yang dihasratkan itu. Saya yakin kepada kesungguhan dan komitmennya untuk menegakkan kebenaran. Dalam konteks ini mewujudkan sebuah pentadbiran yang telus dan bersih. Kemampuan Gerak bergerak dalam keadaan dhaif menunjukkan keseriusan dan ketinggian iltizam Nazree dan kawan-kawan di Gerak.

Melihat kepada usaha murni Gerak ini, barang kali perlu ianya dibantu dan diberikan pengiktirafan. Untuk menjadikan Gerak lebih efektif dan berperanan dengan lancar dan luas, apa salahnya kalau ada pihak tampil membantunya khususnya dari segi kewangan dan dana.

Untuk tujuan ini mungkin badan-badan korporat yang peka terhadap rasuah dan penyalahgunaan kuasa, atau institusi-instusi kewangan berunsur Islam seperti Majlis Agama Islam, Bank-Bank Islam, Pusat Zakat dan sebagainya boleh fikirkan untuk mengeluarkan wang zakat ataupun apa-apa peruntukan kepada Gerak. Kerana apa yang diperjuangkan Gerak ada untuk kebaikan sejagat.

Saya rasa kalau Gerak dibantu badan ini akan berperanan lebih luas lagi. Daripada peruntukan diberikan kepada NGO berstatus sosial, sukan dan hiburan elok kalau Gerak juga tidak di kesampingkan. Malahan bagi saya dalam konteks untuk membentuk kerajaan bersih dan telus Gerak yang perlu diutamakan.

Saya percaya kalau bantuan diberikan kepada Gerak ianya akan dapat dimanfaatkan dengan sebaiknya kerana keperibadian dan komitmen ditunjukkan pengerusinya kini sungguh membanggakan. Saya yakin hari ini Nazri dan rakan-rakannya menggerakkan Gerak tanpa sebarang elaun. Dan engin menggerakkan gerak hanya semangat dan ultizam serta niat untuk berbuat kebaikan kerana Allah semata-mata.

Jadi apa salahnya kalau mereka ini dibantu! [d'kota kl 9:00 am 18/11/09]

1 comment:

Unknown said...

Saya amat setuju dengan pandangan Tuan Mohd Sayuti Omar. Akan tetapi saya mengharapkan junior saya ini ( kami pernah belajar di UM tapi dalam tahun belajar yang berbeza) tidak berat sebelah dalam mendakwa. Insyallah dengan keberanian tersebut Allah akan bersamanya.