ULASAN ANTOLOGI PUISI
Saya sudah memiliki dua naskah Tabik. |
Saya, sang Lembu yang lahir awal dari Kerbaunya, berundur awal mencari arah baru setelah melihat rumput kehidupan perlu berubah dan diubah. Pengunduran saya tepatnya, uzlah bukan murtad puisi tetapi menyimpang langkah lebih yakin dan berani dalam hidup. Menurun lembah juang yang lebih curam, politik. Walaupun tersenggang dari buana puisi tetapi tetap mengikuti dari jauh bersama kesibukan tersendiri.
Syabas kepada Ladin kerana berjaya menerbitkan antologi Tabik, merupakan antologi ketiga beliau setelah Perjalanan Pulang Sang Seniman (2013) dan Pemain Puisi (2016).
Saya juga ada cita-cita
untuk menerbitkan antologi puisi, tetapi masih belum berhasil. Ada juga nak tulis novel, juga belum berhasil. Insya-Allah
dengan datangnya Tabik akan membuka selera dan menguatkan semangat saya untuk
memiliki sebuah antologi puisi sendiri suatu masa nanti. Saya telah berjanji kepada
sahabat penyair saya Nawawee Mohamad tentang ini.
Autograf Ladin kepada saya. |
Duta puisi.
Kepada masyarakat puisi dan buananya, Ladin tidak perlu diperkenalkan lagi. Dia sudah gah dan gagah. Dia kini adalah antara Duta puisi negara yang produktif buat masa ini. Beliau sudah jadi orang, bukan itu saja juga jadi penyair saja tetapi pengerak seni sastera tanah air nan terbilang, terkhusus dalam puisi dan drama. Sudah terima anugerah pun.
Terbaru dianugerahkan sebagai Tokoh Sastera Kelantan dalam bidang drama. Tahniah dan tabik sahabat. Terima kasih juga kepada kerajaan Kelantan yang peduli dan tahu menilai jasa dan budi orang sastera. Walaupun nilai anugerah itu tidak besar, saya berharap ia cukup untuk Ladin mencapai sesuatu yang ingin dilakukan dengan memiliki anugerah itu.Angkat dua jempol.
Kulit depan Tabik. |
Puisi termuat
itu juga puisi dalam pengembaraanya pada tahun 1990an, ketika beliau tidak
makan saman, ujarnya. Bertahun juga Ladin menjelajah benua mencari apa yang hendak
dicari dan mengenali dunia selain Malaysia dan kota Kuala Lumpur. Tidak pasti
apakah Ladin menemui dan mendapat apa dicari di rantau pengembaraan itu?
Puisi-puisi yang ditulis sesama dalam pengembaraan dan selepas memantai balik menjawab persoalan
itu. [Ohnya teringat menulis puisi dalam kembara ini saya tertunggu buah tangan daripada cikgu saya yang juga seorang penyair W.A Rafar yang kuat berjalan berjihad. "Kalu-kalu" ada buah tangan berupa sebuah antologi sahaja].
Menanggapi secara
umum puisi-puisi Ladin ia merupakan sebuah bait-bait kata yang berfalsafah indah dan unik
disusun dengan mengikut caranya. Ia menghibur kepada sesiapa dapat menghayatinya
tetapi kosong kepada yang “lengah” menggunakan otak. Diksi ringkas dan
bersahaja tetap sarat memikul makna sendiri. Di dalamnya ada erotik, lelucoh,
saja-saja dan entah-entah pun ada. Ladin mengakui sendiri ada puisi yang ditulis
secara tergantung.
Ladin dan puisinya, dia menjadi puisi sebagai medium segala-galanya. Dia berbicara dan bercerita tentang dirinya, dia menjadi puisi selaku medium mengkritik sosial, mengeluh kesah dengan dunia.
Mencatat dukalara sendiri di dada puisi dan dukalara dan kebimbangan kepada bangsanya. Tetapi Ladin tidak bermain dengan dukacita secara nyata, tetapi menyelit di bawah daun dan dikucahan ombak yang tidak ternampak pun tetapi terlihat atau menemuinya bila di"rasar" (jamah dengan hati), sehingga berjebak sebak di dada saya. Dan dia juga mencari Tuhannya dengan puisinya.
Dua bentuk.
Puisi-puisi Ladin
ada dua bentuk yang ketara. Panjang dan pendek. Puisi-puisi panjang lebih serius dan sesuai untuk deklamasi. Jangan lupa, Ladin seorang pendeklamator
maka betah puisi-puisi panjang berima dan berbagai itu buatnya. Satu lagi puisi
pendek. Kependekan ini sebelum memegang mikrofon puisi itu sudah dibaca. Puisi-puisi
pendek ini untuk dinikmati sebagai kudapan yang mempunyai pelbagai cita rasa
geli pun ada.
Pernahkah
menonton deklamator ini? Sebagai pendeklamtor Ladin punya identiti dan kereput wajah sendiri. Bagi mereka yang jahil mengenali puisi tentu tidak setuju dan berasa
kurang sopan menonton Ladin mendeklamasi puisi. Telatahnya agak melampau dan tidak
sopan. Kurang sesuai dibaca di hadapan Raja-Raja Melayu. (Masih adakah raja panggil penyair ke istananya setahun kita penyanyi dangdut adalah?) Tetapi kalau saya jadi
Ladin, saya tetap dengan cara dan gaya itu walaupun dihadapan VVip termasuk raja, kerana
seorang penyair itu mempunyai lesen kemerdekaan yang besar.
Sebenar cara begitulah simbolisme kebebasan dunia puisi. Ladin mahu menceritakan dengan aksi, gerak dan selain bersuara langsungan dengan bahasa yang bombastik dan sinis.
Satu aksi Ladin semasa mendeklamasi puisinya. Foto: Tabik. |
Akhirnya seperkara yang ingin saya sebut disini, dunia kepenyairan perlu dibantu. Jangan biarkan penyair bertepuk bersendirian penuh kebebasan di pentas yang sempit kemudian disorak sokong oleh khayalaknya yang kecill.
Badan-badan atau agensi berkenaan perlu membantu memajukan dunia kepuisian dan sastera kerana ia adalah khazanah bangsa. Puisi adalah "kad pengenalan" bangsa. Puisi adalah ayat-ayat yang perlu dihafal dan dihadam walaupun setiap hurufnya tidak semahal huruf al Quran.
Saya ada mengikuti siaran radio Klasik, di situ ada sesekali disiarkan bacaan puisi, bukan deklamasi. Tetapi sedihnya ia berulang atas nama-nama dan penyair atau pembaca yang sama yang belum pun dikenali.
Kenapa tidak diperluaskan penampilan pembaca puisi di siaran radio itu kepada bacaan atau deklamator penyair lain termasuk yang sudah mampan seperti Ladin. Apakah dalam dunia puisi ini ada juga unsur politik, kroni dan nepotisme. [wm.kl.10:04 am 31/12/2020]
No comments:
Post a Comment