Sunday, April 22, 2007

Tersalah langkah ke majlis Mahathir

Mahathir Mahukan Khalid Menang di Ijok.
MSO

PETANG semalam (Sabtu, 21 April) selepas menghadiri majlis perkahwinan anak adik Anwar Ibrahim, Rusli Ibrahim di Ampang Jaya bersama Ibrahim Ali, saya tersesat memasuki majlis “Sepetang Bersama Mahathir” di Kelab Darul Ehsan. Kehadiran saya itu adalah pertama kali dalam majlis atau program membabitkan Dr Mahathir Mohamad.

Sebelum ini sudah lebih 10 majlis membabitkan Mahathir dalam rangka menyerang dan mendedahkan tembelang dan kelemahan Abdullah Ahmad Badawi diadakan yang bermula di Kelab Melawati, namun semuanya saya tidak hadir.

Hatta majlis itu diadakan di Kelantan anjuran Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK), saya tidak sudi untuk pulang kerana sebab-sebab dan prinsip yang saya pegang. Ramai teman penulis bertanya, dan merasa hairan kenapa saya tidak hadir ke majlis melibatkan Mahathir dan menganggap sikap itu tidak profesional.

Rosli Ismail, (Agenddadilay) secara berseloroh menyebut sikap saya itu sebagai anti Mahathir. Katanya cara saya itu tidak profesional kerana selaku penulis/wartawan kita kena pergi ke semua tempat untuk mendapat maklumat.

Saya akui dan bersetuju dengan kata-kata Rusli, penulis yang profesional harus berada di mana-mana saja dan bersedia membuang sentimen puak dan idelogi. Tetapi di sini saya ingin menambah sedikit, kita juga harus menulis apa saja yang kita dengar, pandang dan tahu secara peofesional dan penuh keadilan juga tanpa mengira ianya datang dari kem mana; apakah kita suka atau tidak. Saya harap Rusli bersetuju dengan saya?

Saya menerima itu, tetapi dalam konteks Mahathir saya tidak mudah menerima amalan itu kerana prinsip yang saya pegang.

Ibrahim Ali bekas Ketua Umno Pasir Mas yang dilihat orang yang rapat dan baik dengan saya juga beberapa kali mempelawa saya menghadiri majlis Mahathir. Beliau juga menyuruh saya bertindak seperti Raja Petra Kamaruddian (Pet), yang kini begitu mesra dengan majlis Mahathir walaupun suatu masa dulu Mahathir dikatakan kurang senang dengan tuan punya protal berita internet – Malaysia-today itu.

Tetapi petang itu saya melanggar prinsip saya.

Walaupun itulah pertama kali saya hadir pada majlis Mahathir, tidaklah canggung sangat saya berada selama kira-kira 2 jam setengah dalam majlis itu. Saya menjalankan tugas dan tangungjawab seperti biasa, selaku penulis yang profesional dan melupai sekejap soal prinsip.

Majlis itu memberi pengalaman dan maklumat yang jelas kepada saya. Apa yang dapat diperhatikan, tentang orang-orang yang hadir ianya adalah orang yang sama kelihatan (menerusi video) pada majlis-majlis Mahathir sebelum ini. Kebanyakan mereka adalah orang yang ada masalah dan tidak menyenangi Abdullah secara peribadi.

Sementara sebahagian wajah yang ada, adalah wajah yang sama kelihatan pada majlis yang dihadiri oleh Tengku Razaleigh Hamzah. Dalam erti kata lain, mereka yang hadir itu tidak lebih darpada ahli club Mahathir atau penyayang Mahathir kerana didorong dua sebab. Pertama, kerana mengenang budi Mahathir sebagai pejuang, dan kedua kerana tidak menyenangi Abdullah.

Majlis anjran Umno Cawangan Pusat Bandar Taman Cempaka, Bahagian Pandan itu seperti biasa diisi dengan ucapan oleh Mahathir kemudian disusuli dengan dialog dan sesi kenyataan akhbar. Sebelum Mahathir berucap beliau diberikan cenderama replika pedang zulfakar yang disampaikan Syed Saifuddin Harman dan memotong kek Merdeka bersama isterinya, Siti Hasmah Ali.

Setiap kali ada majlis seperti itu apa yang diharapkan Mahathir akan menyerang Abdulah ataupun menantunya. Atau pun Mahathir akan mendedahkan isu ataupun tembelang baru kerajaan atau pun mengisahkan secara jenaka mengenai kelemahan dan kedayusan Abdullah. Tetapi petang semalam tidak banyak sinikal Mahathir tentang Abdullah.

Cuma apabila Mahathir ada sentuh sedikit soal Abdullah dan memperli Khairy Jamaluddin, bukan main lagi dentumuman meja dan tepukan gemuruh diberikan. Saya percaya suasana itulah juga yang berlaku pada setiap kali majlis-majlis Mahathir sebelum ini.

Sayang petang itu (mungkin kerana kehadiran saya!), tidak banyak serangan Mahathir kepada Abdullah. Malahan tidak ada isu baru sebaliknya ulangan isu-isu lama. Beliau bercakap soal ketidakadilan dan kehilagan demokrasi dalam Umno akhir-akhri ini dan juga mengenai usaha untuk menyingkirkan beliau dari Umno.

Walaupun Mahathir percaya dan yakin Umno tidak akan berbuat begitu, namun beliau cuba menceritakan bahawa Umno pimpinan Abdullah hari ini begitu parah sehinggakan sudah hilang pedoman dan bersedia bertindak secara tidak demokratik lagi termasuk menyalah gunakan kuasa.

Isu rumah di Perth berharga RM60 juta yang dikaitkan dengan Abdullah sebelum ini yang menimbulkan kekeliruan fakta sehingga Mahathir memohon maaf juga tidak dijelaskan. Cuma bekas PM itu menegaskan beliau tidak meminta maaf kepada Abdullah berhubung rumah itu cuma meminta maaf kerana mendedahkan maklumat mengenai rumah itu yang tidak tepat.

Apa yang yang menyeronok majlis petang semalam ialah berhubung pilihan raya kecil Ijok yang sedang berlangsung sekarang ini, di mana Mahathir telah memberi mesej agar calon Keadilan , Tan Sri Khlid Ibrahim diberikan kemenangan.

Tegasnya kemenangan BN tidak akan menjejaskan Kerajaan Selangor, sebaliknya kemenangan itu kelak akan dieksploitasikan sebagai betapa besar dan kuat pengaruh Mr Celan.

Kesimpulannya majlis petang semalam tidak menyerang sangat Abdullah tetapi mahukan orang ramai melaksanakan mesejnya agar jangan berikan Abdullah kuasa terlalu besar!

No comments: