Wednesday, June 18, 2008

Enekdot Politik

Satu Lagi Kerabat BN Akan Ikut Jejak SAPP
Satu Dari 14 Makmum Sudah Mufaraqah Imam Hadhari

ORANG paling terkjut dengan keputusan Parti Maju Sabah (SAPP) yang mengumumkan keluar dari gabungan BN hari ini ialah (18 Jun 2008) Abdullah Ahmad Badawi. Keputusan itu memberi signifikan kepada Abdullah sebagai Perdana Menteri dan Pengerusi BN.

Alasan parti itu keluar BN kerana mereka hilang kepercayaan kepada Perdana Menteri.

Tidak percaya ini adalah kes berat. Ia samalah dengan makmum tidak percaya kepada imam. Apabila makmum hilang keyakinan kepada imam, maka makmum itu akan bertindak mufaraqah – meninggalkan imam berkenaan daripada meneruskan sembahyang bersama.

Tindakan parti pimpinan Yong Teck Lee mufaraqah Abdullah itu samalah dengan tindakan makmum meningalkan imam dalam sembahyang. Dalam konteks ini Teck Lee dan ahli partinya sudah tidak mempercayai dan yakin kepada Abdullah lagi selaku perdana menteri dan juga pengerusi BN.
Justeru Abdullah harus dan memang kena terkejut. Dalam beliau asyik ‘mengimamkan sembahyang' dan setiap saat mendakwa dia seorang imam berwibawa dan alim, khusyuk tiba-tiba ada makmum yang bertindak meninggalkannya.

Anihnya juga sebelum ini Abdullah tidak tahu menahu yang parti berkenaan akan meninggalkan BN. Isyarat yang Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) berikan juga tidak dipedulikan. Kalau benar Abdullah tidak tahu seperti mana dakwanya ini bermakna beliau memang tidak layak menjadi pengerusi sebuah gabungan seperti BN itu.

Malu dan aiblah kalau seorang pengerusi tidak mengetahui apa yang sedang berlaku dalam periuk nasi rumah tangganya! Dalam konteks politik apa yang berlaku itu sebagai temparan kepada kepimpinan Abdullah apa lagi SAPP bercadang untuk mengemukakan undi tidak percaya kepada Abdullah di Parlimen.

Ekoran peristiwa malang itu, apa yang membimbangkan Abdullah ialah apabila seorang makmum sudah mufaraqah pemerintahannya maka ia pasti akan diikuti oleh makmum yang lain. Kalau gabungan BN kini boleh dianggapkan sebagai sebuah jemaah sedang mendirikan solat dengan jemaah seramai 14 orang dan solat itu sedang diimami oleh Imam Hadhari Abdullah Badawi kini salah seorang makmumnya sudah meninggalkan imam berkenaan.

Tentu ada sebab-sebab dan hujah kemas mengapa makmum berkenaan mengambil langkah yang dihalalkan itu. Sekiranya imam berkenaan benar-benar sudah batal dan tidak dapati diikuti tidak mustahil makmum-makmum lain juga akan turut sama memufaraqah sembahyang berkenaan dan mencari imam lain. Perlu diingat mengikuti seorang imam yang melakukan perbuatan membatalkan sembahyang menyebabkan sembahyang kita juga akan turut terbatal kalau tidak meninggalkannya!

Dalam hubungan tindakan Teck Lee itu kalau Yong Teck Lee nampak akan kesilapan dan kesalahan Abdullah, tentu pemimpin parti lain juga ikut nampak sama dan kemungkinan akan mengambil tindakan sama seperti parti Maju Sabah itu.

Kemungkinan dan perkembangan inilah yang menakut dan merisaukan Abdullah. Sudah pasti sejak semalam Abdullah sudah mula mengubah tabiat hidupnya daripada banyak tidur kepada banyak jaga. Abdulah tidak lagi boleh terlalu lena kerana keadaanya sudah terdesak dan mencemaskan.

Bayangkan apa akan jadi kepada gabungan BN kalau selepas ini ada dua tiga buah lagi parti gabungannya bertindak meninggalkan BN? Seperti mana dakwa pemimpin PKR, Mohd Azmin Ali terdapat dua buah parti komponen BN yang akan bertindak keluar BN. Dakwaan Azmin itu sudah menjadi kenyataan.

Sementara itu dari maklumat tertentu, terdapat satu komponen BN dikatakan bakal mengambil tindakan sama seperti Parti Maju Sabah lakukan itu. Komponen itu kali ini datangnya dari Semenanjung. Pasti sekali lagi desas desus ini menyebabkan Abdullah semakin tidak boleh tidur.

Ada dua parti dari Semanjung yang menampakkan tanda-tanda akan keluar BN, kalau tidak Gerakan ia mungkin MCA.

Sudah pasti maklumat ini akan dinafikan oleh para pemimpin Umno seperti terjadi ke atas Parti Maju Sbaah itu. Naib Presiden Umno Mohd Ali Rustam mengatakan pendedahan yang dibuat Ku Li berhubung tindakan parti Maju Sabah itu sebagai gimik saja.

Nah... sekarang apa sudah jadi Yong Teck Lee benar-benar membawa SAPP keluar dari BN. Apakah yang berlaku itugimik lagi? Ataunya memang benar-benar mengagapkan pemimpin Umno! Kita tunggu perkembangan selanjutnya.... [wm.kl 2:30 am 19/06/08]

No comments: