Thursday, June 19, 2008

Silang Minda

Alwi Muncul di Majlis Ku Li

SEMALAM berlangsung majlis memperkatakan Pasca Pilihan Raya Ke-12 : Politik Melayu dan Masa Depan di sebuah hotel di Ampang Selangor. Majlis itu menampilkan Tengku Razaleigh Hamzah sebagai pemberi ucaptama yang tunggal.

Sebelum Ku Li berucap majlis itu didahului dengan makan malam.

Majlis itu dianjurkan oleh Umno Bahagian Titiwangsa pimpinan Drs Sulaiman Mohamed. Bagaimana pun beliau tidak hadir, difahamkan berada di Tamasik. Namun anak buahnya yang mengendalikan majlis itu dengan jaya dan sempurna.
Janganlah disoalkan kenapa Sulaiman tidak hadir apakah kerana takut atau hendak lindung diri atau memang beliau ada urusan segera dan penting di Temasik itu.

Yang hadir kira-kira 300 orang terdiri daripada ketua-ketua cawangan dalam bahagian Titiwangsa dan beberapa ketua cawangan dari bahagian lain termasuk Cheras. Majlis itu sebenarnya cuba menghimpunkan ketua-ketua cawangan Umno dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpurn bagi mendapat input selepas Umno dilanda bala dalam pilihan raya umum lalu.

Apa yang hendak diceritakan di sini bukan fasal ucapan Ku Li yang sudah dikira basi dan berulang-ulang malam tadi. Di mana Ku Li pergi itulah bunyi dan gaya tutur bicaranya. Memperkatakan nasib orang Melayu yang seperti telor di hujung tanduk, Umno yang sudah tidak kuat dan tidak lagi bersemangat. Selain itu fasal ekonomi yang lemah dan tidak berdaya tahan.

Semua itu dirumuskan oleh Ku Li sebagai kesalahan Abdullah Ahmad Badawi. Natijah dari itu sekiranya Umno ingin kembali kuat dan menjadi juara kepada orang Melayu maka Abdullah kena ditukar atau pun dijatuhkan dan digantikan dengan beliau!
Itu hakikinya.

Itulah mauduk dan tema ucapan bekas Menteri Kewangan itu. Dan malam tadi Ku Li nampak begitu la'ih dan letih sangat mungkin kerana banyak pusing Malaya.

Seperti dikatakan tadi, apa yang hendak ceritakan di sini ialah bukan ucapan Ku Li itu dan signifikan majlis itu kepadanya, tetapi satu kejadian kebetulan yang boleh dianggap mengejutkan dan sempat menarik perhatian mereka yang hadir.

Sewaktu majlis itu bersurai dan Ku Li menunju ke bilik persidangan akhbar, orang ramai berpusar-pusar di luar dewan berborak sama sendiri dan membuang gian menghisap rokok sementara selesai Ku Li beri sidang akhbar sebelum sama-sama meninggalkan hotel berkenaan.

Ketika inilah tiba-tiba muncul Setiausaha Politik Perdana Menteri, Md Alwi Che Amat bersalaman dengan orang ramai. Kemunculan yang entah dari mana itu mengamankan banyak orang. Apa lagi melihat Alwi bersalam dan berpelukan dengan setiap orang yang dihampirinya, ia makin merujakan.

Alwi yang lahir di Makkah memang beradat begitu, mersa, suka bergurau dan berterus terang. Dia juga 'bobok' kata orang Kelantan.

Banyak yang tidak tahu dari mana kemunculannya mengira Alwi turut berada dalam majlis berkenaan dan mendengar upan dan celoteh Ku Li.

Saya juga mulanya mengira begitu. Dan tidak mustahil kalau Alwi berbuat begitu kerana beliau seorang yang outspoken dan mesra alam. Kalau beliau pergi ke Parlimen beliau akan bermesra dengan siapa saja tanpa mengira bangsa parti. Adakalanya dia berada di tengah-tengah kelompok ahli Parlimen Pas.

Mula saya menyangka mungkin beliau datang lewat dan mengambil tempat tersorot di belakang. Datang untuk mengintip majlis berkenaan. Itu dugaan awal.

"Ana ada mesyuarat Risda di sini tadi, jadi bila selesai turun dan nampak orang ramai. Semua kawan-kawan jadi singgah sekejap," jelas Alwi mengenai keberadaanya di situ. Ruanya beliau datang mesyuarat Lembaga Pengarah Risda.

"Kalau ana tak ada urusan lain tadi, ana masuk juga dengar," katanya gelak sambil bersalaman dan berpelukan dengan Nik Azmi Ku Li. (Ku Li ada seorang saja Nik dalam dunia ini, iaitu Nik Azmi).

Dan sewaktu merka berpelukan saya sempat mendengar kata Nik Azmi; Alwi orang kita... dia menyokong Ku Li, di luar saja.... tak suka dalam hati sokong Ku Li.." kata Azmi sambil menepuk bahu Alwi.

"Kita sokong semua orang kita tak nak gaduh dengan sesiapa pun. Islam mengajr kita berbaik-baik dengan semua orang", jawab Alwi pantas menghuraikan kata-kata Nik Azmi.

Ternyata Alwi seorang yang 'pah laku'. Ramai yang bersalaman dengannya. Usaz Ibrahim Azmi dan Tengku Azlan Sultan Abu Bakar antaranya yang turut berpelukan dan bermesra dengan Alwi.

Bagaimana pun ada juga yang alergik dengan Alwi. Ini diakui sendiri Alwi, katanya sebelum berlalu ke keretanya; ana pelik orang kita ni ada juga yang tak nak sambut salam saya... pelik. Ante cakaplah... cara tu tak profesional...," Alwi menyebut nama orang itu tetapi saya tidak akan menulisnya. Alwi nampak kecewa benar dengan hamba Allah seorang ini. [wm.kl 10:10 am 19/06/08]

No comments: