Thursday, June 5, 2008

Enekdot Politik

APAKAH IANYA 'MALA FIDEL' ATAUPUN REALITI?

INILAH rakaman yang dibuat oleh akhbar Utusan Malaysia di muka surat 9 hari ini. Gambar ini merakam betapa kalutnya orang ramai mencuri peluang untuk mengisi minyak dengan harga lama sebelum dikuatkuasakan kenaikannya malam tadi.

Mereka sanggup berbaris panjang, berasak dalam kesesakan, terpaksa sampai lewat ke rumah, ketinggalan waktu solat, melepaskan peluang untuk makan bersama anak dan isteri semata-mata ingin mencari sedikit untung.

Kenaikan sebanyak RM0.78 sen bagi petrol dan RM1.00 bagi diesel adalah tinggi bagi rakyat. Betapa naifnya kantung rakyat Malaysia kalau kerana mengharapkan penjimatan sebanyak 78 sen atau RM1 mereka terpaksa mengorbankan segala-gala itu!

Mungkin kenaikan itu tidak terasa dan terbeban kepada Abdullah Ahmad Badawi, Mohd Najib Razak, Shahrir Abdul Samad, Khairy Jamaluddin, Ezam Mohd Noor ataupun Samy Vellu. Setiap titik minyak kenderaan mereka dibayar oleh Kerajaan kecuali Samy Vellu, Khairy dan Ezam.

Perhatikan dan renungilah gambar berkenaan! Abdullah dan Najib hanya tersenyum memerhati keadaan. Apakah gambar ini berniat jahat ingin memburukkan kedua mereka? Atau ianya realiti sebenarnya. Abdullah boleh menjimatkan wang negara dengan menghapuskan subsidi minyak.

Beliau mungkin merasa bangga dan rakyat yang berkepala buruk juga senang tanpa mengetahui bahawa apa yang Abdullah lakukan itu sebenarnya beliau telah menjual titik peluk rakyat untuk membayar sedikit laba kepada rakyat. Maknanya pembayaran secara tunai sebanyak RM625 bagi pemilik kenderaan dan sebanyak RM150 bagi pemilik motisikal persendirian adalah hasil dari wang simpanan rakyat sendiri selama 365 hari.

Seorang pemimpin yang bijak, berpandangan jauh akan mencari ikhtiar lain bagi membantu rakyat bukannya menjual titik peluh rakyat sendiri! Putarlah lagu kesedihan dan kedukaan rakyat untuk sama-sama kita hayati betapa halusnya jejari kapitalisme yang mencengkam rasa. [wm.kl 9:00 am 05/06/08]
Saya postkan satu email yang dikirimkan oleh sdr Mohd Safrurazi Salleh:
Mohd Safrurazi Salleh to me show details 7:46 AM (1 hour ago) Reply
Tn Hj MSO, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Shahrir Abdul Samad pembohong BESAR. Cakap Ogos sempena dengan penstrukturan semula pemberian subsidi baru harga minyak baru.Malam tadi kami kat Ketereh, jalan daripada Kualu Krai ke kota Bharu sesak sampai Pulau Chondong. Sebabnya orang tak sanggup tunggu esok dengan harga RM 2.70. Bayangkan lah , dengan anak kecik dalam Kereta saya sangkut 2 jam lebih untuk bergerak 100 meter. Memang malam tadi keadaan macam tak terkawal, orang dah tak peduli lampu isyarat, dan hamper menjejaskan sifat kemanusiaan demi RM1.92 sebelum RM2.70. Terpaksa Polis dating ke Stesen minyak menenangkan keadaan. Teruk betul Menteri ni dengan PM, kesan 6 jam lepas umum, kesan seminggu lepas umum, kesan sebulan selepas umum, kesan 3 bulan lepas umum dan setahun lepas umum, adakah mereka ada strategi fikirkan masalah yang timbul ni. Cuba bagi pada Mantan TPM macamana boleh handle tak harga minyak ni??? Dan kalau saya jadi mufti, saya bagi fatwa Monsoon Cup ADALAH HARAM. DISAAT RAKYAT KITA MENDERITA, ADA LAGI PIHAK MEMBAZIRKAN DUIT RAKYAT Wassalam

1 comment:

Mohd Nadzri Kamsin said...

Kesan kenaikan minyak perlu ditangani secara kritikal. Pak Lah tidak boleh membuat kenaikan mendadak pada kadar yang cukup tinggi. Ini membunuh namanya.