Sunday, June 29, 2008

Ulasan Isu

Ka Ting, Kong Choy sudah Abdullah, Najib Bila Lagi?

ONG KA TING dan Chan Kong Choy telah membuat keputusan untuk tidak mengekalkan jawatan masing-masing sebagai Presiden dan timbalan MCA pada kongres kebangsaan parti tersebut Ogos depan.

Menurut keduanya mereka berbuat begitu kerana bersedia untuk memberi laluan kepada muka baru memimpin parti berkenaan. Keputusan Ka Ting dan Kong Choy itu mengejutkan pemerhati politik namun ia tidak mengejutkan politik kaum Cina.

Ka Ting dan Kong Choy adalah dua orang pemain politik yang tahu mengukur cuaca dan meramalkan apa yang akan berlaku esok. Mereka juga bertanggungjawab atas apa yang berlaku.

Umpama mereka sedang berada dalam keadaan hujan lebat kalau mereka tidak awal-awal naik ke darat mereka akan dihanyutkan bah.

Apa yang mereka katakan itu sebagai alasan saja. Tindakan itu itu dipercayai kerana mereka sedar kalau mereka terus memimpin MCA menyebabkan parti itu terus berhadapan masalah kehilangan kepercayaan masyarakat Cina.

Tahniah kepada keduanya. Dan bagaimana pula dengan Abdullah Ahmad Badawi dan Mohd Najib Razak? Bila lagi mereka ingin menurut jejak langkah kedua rakan mereka itu? Apakah Abdullah dan Najib masih merasakan Umno kuat?


Kalau MCA yang menjadi komponen BN merasakan cuaca dan iklim masa depan BN boleh membahayakan diri kenapa tidak Abdullah dan Najib berifkir yang sama. Esloklah serentak dengan persaraan Ka Ting dan Kong Choy, Abdullah dan Najib juga mengikutinya dari belakang untuk menyelamatkan diri daripada dihanyutkan bah besar politik Malaya.

Seperti mana barisan muda dalam MCA sedia untuk mengganti Ka Ting dan Kong Choy begitu juga dengan Umno barisan mudanya atau tokoh-tokoh veteran lain yang lebih berwibawa sudah bersedia untuk memikul tugas dan tanggungjawab Umno. [wm.kl 10:40 am 30/06/080

No comments: